۱۰ خرداد ۱۴۰۰

بهرام سالکی

بهرام سالکی
امور هنری
دوره سوم

نام : بهرام

نام خانوادگی : سالکی

تاریخ تولد : 1336

سال انتخاب : 1375

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : سوم

 
بهرام سالکی در سال 1336 در تهران دیده به جهان گشود. پس از طی دوران دبستان در هنرستان های فنی در رشته های لیتوگرافی چاپ و برق آموزش دید. سپس با رها کردن مدرسة عالی تلویزیون و سینما به فیلم سازی، عکاسی و گرافیک پرداخت و رشتة اخیر را در مجتمع دانشگاهی هنر ادامه داد.

در تمام این دوران به نقاشی علاقه مند بود و بی وقفه و ناآرام نقاشی می کرد. نقاشی او متأثر از نقاشی دوران قاجار بود. بیشتر آثارش تلفیقی است از آیات شریفة قرآن، کلمات قصار بزرگان، بیت الغزل های شاعران و جلوه های چشم نوازی از نقاشی ایرانی. مهم ترین کار این هنرمند «هنرمند عقیق» است که با استقبال زیادی از جانب هنرشناسان روبه رو شده است و درموزة کاخ نیاوران، فرهنگسرای نیاوران، موزة هنرهای معاصر، مرکز آفرینش های هنری و گالری گلستان (در فروردین ماه 1375) به نمایش درآمده است. استاد کار خوشنویسی و تذهیب این نسخه نفیس کوفی را از سال 1361 آغاز نمود و پس از 12 سال فعالیت مستمر موفق شد بالاخره در سال 1374 به کار آن پایان دهد.

بهرام سالکی در «قرآن عقیق» با بهره وری از میراث هنری پیشینیان و بهره مندی از توانایی فنی و ذوق سرشار هنری خود اثری بدیع و ماندگار خلق کرده است. استفاده از تذهیب مرصع، اسلیمی های طوماری، شمسه های زرین، نقوش حصیری پیوسته، ترنج های ستاره ای، خط کوفی زرین، چلپیاهای چشم نواز، گل های رنگارنگ، ترنج عقیقی و نقوش و رنگ های بدیع به این اثر جلوه ای خاص بخشیده است که آن را در میان آثار همگون متمایز می کند.

«قرآن ریحان» دومین اثر این هنرمند است که در طول 8 سال به خط دل انگیز ریحان خوشنویسی و با استفاده از نقوش بدیع هنرهای اسلامی (اسلیمی، ختایی، گره چینی، برگ فرنگی، زنجیری ونقش خاتم ...) تزیین شده است.

«مرقع جانان» اثر بی دلیل دیگری است از این هنرمند که با استفاده از مضامین ادبیات عرفانی شاعران ومتفکرین شرق و غرب (حافظ، مولوی، سنائی، خیام، متنبی، معری، شکسپیر، ویلیام بلیک، دانته وردزورث...) به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی خلق شده است و مجموعه ای است مشتمل بر 100 تابلوی ارزشمند در زمینة هنرهای خوشنویسی، نقاشی، تذهیب، مینیاتور و نقاشی خط که آلبوم اول آن شامل 50 تابلو تاکنون به اتمام رسیده است.

از دیگر آثار ایشان آلبومی است منتخب از کلمات قصار حضرت علی (ع) با عنوان «آفاق نور» که در 48 تابلوی نفیس با خطوط ریحان و کوفی خوشنویسی و با نقوش زیبای هنرهای اسلامی تذهیب شده است.

آثار استاد بهرام سالکی تاکنون در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی حضور یافته و بعضاً به دریافت جایزه و لوح تقدیر انجامیده است از آن جمله اند:

1- تهران – گالری گلستان – فروردین 1375

2- تهران – کاخ نیاوران – اردیبهشت 1375 – به دعوت سازمان میراث فرهنگی

* اعطای لوح نشان افتخار میراث فرهنگی کشور (گنجینه های زنده انسانی یونسکو)

3- تهران – فرهنگسرای نیاوران – مرداد 1375 – به دعوت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

4- تهران – موزه هنرهای معاصر- بهمن 1375- نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

* اعطای دستخط تقدیر توسط مقام معظم رهبری

* اعطای لوح تقدیر و عنوان خادم قرآن توسط ریاست جمهور وقت

5- تهران – مرکز آفرینش های هنری – بهمن 1376- نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

* انتخاب اثر به عنوان بهترین اثر هنری نمایشگاه

6- تهران – تالار نمایش دانشگاه تهران – آبان 1377- به دعوت دانشگاه تهران

7- روسیه- کتابخانه ادبیات خارجی مسکو – خرداد 1379- به دعوت مفتی اعظم مسکو

8- روسیه – موزه کرای ویدینیای ساراتف- خرداد 1379- به دعوت مفتی اعظم ساراتف

9- کویت- تالار نمایش عدوانی – خرداد 1380- به دعوت مجلس ملی فرهنگ، هنر و ادب کویت

10- قطر- تالار هتل شرایتون و مرکز هنرهای تجسمی – آذر 1381- به دعوت سازمان یونسکو خلیج فارس و رایزن فرهنگی ایران

* لوح تقدیر سازمان یونسکو منطقه خلیج فارس

تعداد بازدید : ۲,۰۳۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر