۱۰ خرداد ۱۴۰۰

علی ابریشم کار

علی ابریشم کار
امور هنری
دوره سوم

نام : علی

نام خانوادگی : ابریشم کار

تاریخ تولد : 1294

سال انتخاب : 1375

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : سوم

 
پدرش مرحوم حیدر علی که مردی متدین بود به کار رنگ زدن ابریشم مشغول بود و شهرت ابریشم کار یادگار حرفة اوست. مرحوم مادرش از خانواده ای هنرمند ونقاش و خوشنویس بود. در کودکی به مکتب رفت و آنجا سوره های کوچک قرآن را همراه با درس های متداول مکتب مانند حساب سیاق آموخت. چندی به قالی بافی پرداخت سپس وارد دبستان شد. در دوران دبیرستان خوشنویسی را نزد مرحوم میرزا عبدالجواد خطیب فرا گرفت. مرحوم علی ابریشم کار دربارة فراگیری هنر خط در دوران دبیرستان چنین می گوید:

«معلم خط کلاس اول دبیرستان قدسیه پیرمردی بود روشن ضمیر به عنوان میرزا عبدالجواد خطیب، شاگرد مرحوم میرزا عبالرحیم افسر، پهلوانی پیشکسوت در لباس روحانیت، شاعر و ادیب که چون صدای رسا و غرایی داشت در خطبه های نماز جمعه با امام شرکت می نمود و به همین مناسبت لقب خطیب داشت. تعلیم خط را خیلی واضح و غالباً با شعر بیان می فرمود. بنده فرصت را غنیمت شمرده عاشق وار تصمیم گرفتم که زیر نظر ایشان خطم را به جایی برسانم . لذا زیاده کار می کردم حتی در اوقات تفریح مدرسه تکیه بر دیوارة سنگی حوض بزرگ داده، تا آخرین دقیقه راحت مشق می نوشتم...

چیز دیگری که در پیشرفت خط به من کمک نمود این بود که مدیر با تدبیر سرمشق ها را برای آنکه فراوان به همة شاگردان برسد به وسیلة کاغذ حساس به نور در قابل شیشه ای با آفتاب تکثیر می نمود. زمینة فتوکپی آبی خوش رنگ و خط سفید بود. اگر سرمشق ها کمرنگ بود و خط خوب سفید نبود مدیر آن ها را به بنده می دادک ه پررنگ کنم در نتیجه شکل کلمه خوب در حافظه ام می ماند. به این ترتیب خطم ممتاز و مشهور گشت».

ایشان چون شیفتة خط مرحوم میر عماد قزوینی خوشنویس مشهور عهد صفویه بود، مدتی از روی آثار وی در اصفهان مشق کرد و بهرة بسیار برد. سپس در سال 1333 به تهران آمد و پس از جستجو و تفحص به خدمت مرحوم علی کاوه رسید و چندی نیز از آن استاد فیض برد؛ طوری که تا حدودی شیوه خط خود را تغییر داد. او در نگارش خط نستعلیق خفی و جلی دستی توانا داشت.

وی با گذشت سالیان و به دست آوردن تبحر در خوشنویسی به نوشتن کتیبه پرداخت. ایشان گذشته از خط وخوشنویسی، در نقاشی ایرانی نیز تبحر دارد و آثاری از خود به یادگارگذاشته است.

آثار علی ابریشم کار عبارتند از: نوشتن اشعارکتیبه های ایوان جنوبی امام زاده زینبیه در اصفهان، کتبیه های مسجد کازرونی در اصفهان، نقاشی ها و کتیبه های مسجد شفای تهران، کتیبة زیر گنبد مسجد جامع نارمک تهران، آثاری در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه الزهرا(س)، تذهیب و نقاشی کتاب های دعای کمیل، دعای صباح، عشق مولانا، حدیث شریف کسا و تابلوهایی مزین به آیات شریفة قرآن کریم.

بهترین اثر استاد، کتابت قرآن کریم به خط زیبای نستعلیق است که در تحریر شش جزء اول قرآن به این خط توفیق نصیب آن مرحوم گشت اما متأسفانه با رحلت استاد در تاریخ 30 خرداد سال 1382 آرزوی همیشگی او هیچ گاه به تمام محقق نشد. روحش شاد.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر