۱۰ خرداد ۱۴۰۰

فریبا مقصودی

فریبا مقصودی
امور هنری
دوره چهارم

نام : فریبا

نام خانوادگی : مقصودی کرمانشاهی

تاریخ تولد : 1340

سال انتخاب : 1376

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : چهارم

 
خانم فریبا مقصودی در سال ۱۳۴۰ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. پدر و مادرش هر دو اهل هنر بودند و او در محیطی رشد یافت که با هنر، بیگانه نبود و از همان کودکی، به خوشنویسی علاقه نشان می‌داد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان کرمانشاه گذراند و سپس وارد دانشگاه شد. سال 1359 در رشتة ریاضی فارغ التحصیل شد و در استان خود رتبة پنجم را کسب کرد.

پس از تعطیلی دانشگاه‌ها و آغاز انقلاب فرهنگی به صورت اتفاقی در کلاس‌های خوشنویسی ثبت ‌نام کرد و از آن پس راه پیشرفت را پیمود.

خانم مقصودی هم‌ اکنون یکی از استادان انجمن خوشنویسان ایران به شمار می‌رود. ایشان نزد استادانی همچون ابوالفضل عطوفی کرمانشاهی، عبدالله جواری کرمانشاهی، رضا منوری یزدی، معین الکتاب اصفهانی، یدالله کابلی خوانساری، کرمعلی شیرازی، غلامحسین امیرخانی و حضرت آیت‌الله حاج سیّد مرتضی نجومی به فراگیری خوشنویسی پرداخت. فعالیت‌های هنری ایشان کتابت به خط نستعلیق است. وی اولین و یگانه زن خوشنویس ایرانی است که آثار کتابت او به طور مستقل چاپ و منتشر شده است.

او پس از طی یک دهه کتابت و ریاضت هنری، توفیق کتابت مصحف شریف را به خط نستعلیق و براساس نسخة عثمان طه یافته است و نخستین زن خوشنویس مسلمان در تمامی کشورهای اسلامی است که سعادت اتمام کتابت این نسخة منحصر به فرد و استثنایی را (به خط نستعلیق و شیوة عثمان طه) با توجه و عنایت حضرت سبحان نصیب خود کرده است. این اثر ارزشمند و یگانه که از سوی استادان و کارشناسان هنری تأیید و با نظارت مصححان دارالقرآن تصحیح شده است، در مراسم اختتامیة مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن، پنجشنبه 13 آذر ماه 1376 به محضر مقام معظم رهبری اهدا شد و معظم‌له ضمن تقدیر از این بانوی هنرمند امر فرمودند که ضمن تجلیل از ایشان، نسخة مزبور به نحو مناسبی چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد و نسخة اصلی به موزة آستان قدس رضوی تقدیم شود.

خانم فریبا مقصودی در پنجمین نمایشگاه قرآن مجید در رمضان سال 1376 به عنوان نخستین زن خادم قرآن معرفی شد و موفق به دریافت لوح تقدیر از مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران شد. سپس به کتابت دیوان حافظ پرداخت که نخستین نمونه به خط بانویی خوشنویس از عصر حافظ تا عهد حاضر است. این اثر در نوروز 1379 چاپ و منتشر شد. همزمان برای بار دوم به خوشنویسی قرآن سعادت یافت و با ویژگی‌های منحصر به اتمام شایستة آن موفق شد و آن را در نمایشگاه قرآن سال 1379 ارائه کرد. ایشان به دریافت اجازة کتابت قرآن کریم و درجة استادی از خوشنویسان بین‌المللی جهان اسلام نایل شده است. وی در رابطه با قرآن کتابت شدة خود چنین می‌گوید: «تا به حال شاید نزدیک به 15 مورد کتابت قرآن با خط تستعلیق انجام شده است اما شیوة مشخصة قرآنی که خداوند افتخار کتابت آن را به من داد این بوده که با شیوة عثمانی (شیوة قابل قبول اعراب) کتابت شده است».

وی در سفر‌های متعددی که به کشور‌های اسلامی داشت، با اساتید برجستۀ هنر خوشنویسی و کاتبان قرآن و صاحب‌نظران قرآنی، ملاقات و دیدار کرد ولی آنها از دریافت و توجّه به قرآن‌های نستعلیق، به خاطر عدم تطبیق املایی با نسخۀ معروف امام ـ که مقبول جهان اسلام است ـ مسامحه می‌کردند. بنا بر این، از خدا خواست و به حضرت فاطمه (س) و امام علی(ع) (قرآن ناطق)، متوسّل شد و از پیشگاه پیامبر(ص) همّت طلبید تا آرزوی دیرینه و رؤیای صادقه‌اش را به ظهور برساند، بنا بر این، برای نخستین بار، خط نستعلیق را بر اساس نسخۀ امام بر بال‌های جهانگیر، پرواز داد و به فتح این قلّه، نائل آمد.

از خانم فریبا مقصودی تاکنون بیش از ده اثر به ثبت رسیده است که برخی از این آثار عبارتند از:

1. یادنامة علامه طباطبایی

2. یادنامة استاد شهید مطهری

3. مناسک حج

4. شرح زیات عاشورا

5. نسخه‌های متعددی از ادعیه و رسالات و دواوین

تعداد بازدید : ۱,۷۱۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر