۱۰ خرداد ۱۴۰۰

محمد طریقتی

محمد طریقتی
امور هنری
دوره چهارم

نام : محمد

نام خانوادگی : طریقتی

تاریخ تولد : 1337

سال انتخاب : 1376

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : چهارم

 
محمد طریقتی در سال ۱۳۳۷ در شهر رودسر دیده به جهان گشود. ابتدا در دورة نوجوانی به نقاشی رنگ روغن گرایش پیدا کرد و پس از کسب تجربه در این زمین احساس کرد، تصویرگری سنتی و توجه به هنرهای غنی گذشته نیازهای درونی او را بیشتر برآورده می‌سازد. از این روی برای ادامه راه هنری خود به تهران آمد و تحصیلات دوره متوسطه را در این شهر به پایان رساند از این پس او ضمن اشتغال به امور هنری، به مطالعة آثار هنرمندان بزرگ دوره‌های پیش پرداخت و از آثار اساتیدی چون رضا عبّاسی، بهزاد و آقا میرک بهره برد او چندین سال از استادان بزرگ نگارگر همچون مهرگان، بیوک احمدی و استاد فرشچیان در زمینة نگارگری (مینیاتور، تذهیب، گل مرغ و تشعیر) بهرة علمی برد.

پس از پایان رساندن دورة نگارگری در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مسؤول امور نمایشگاه‌ها شروع به کارکرد و همزمان با آن به ساخت و ساز تذهیب با هنر خوشنویسی پرداخت و صاحب سبک و مکتبی منحر به فرد شد. ایشان در زمینة کتاب‌آرایی و تذهیب و تزیین بسیاری از کتاب‌های هنری ( مؤسسات فرهنگی) جامعه، فعالیت می‌کند. در همین دوران با هنر تذهیب به مطالعة آثار نقاشان دورة صفوی پرداخت که در این زمینه هم موفق و نامآور شد و همه‌جا مورد تحسین و تقدیر هنردوستان و هنرشناسان جامعة ما قرار گرفت. طریقتی در سال 1368 از محضر استاد فرشچیان نیز در زمینة تذهیب فیض برد. او 25 سال است که در زمینة نگارگری مشغول فعالیت است مجموعة آثار وی در این دو دهه در 168 جلد کتاب، 26 جلد آلبوم، 1680 قطعه آثار خوشنویسی و پوستر نمایان شده است. تازه‌ترین کارهایش، طراحی تذهیب قرآن مرحوم سیف‌الله یزدانی و قرآن مرحوم احمد نجفی زنجانی در قطع رحلی است.

همزمان به عنوان مسئول نمایشگاه‌های انجمن خوشنویسان ایران مشغول به کار شد در این گذار توفیق فراوان یافت که آثار بزرگان و پیشکسوتان خط خوشنویسی معاصر (که از دیرباز ارتباط تنگاتنگی با هنر خوشنویسی داشته) را تذهیب کرده و مقدماتی در این زمینه به انجام رساند.استاد محمد طریقتی از سال 1364 تا سال 1383 در رشتة نگارگری در انجمن خوشنویسان یاران تدریس کرده است.



برخی از فعالیت‌های او عبارتند از:

- شرکت در نمایشگاه‌های جمعی گشورهای آلمان، پاکستان، قطر، امارات عربی متحده، سوریه، و ترکیه (آنکاراو استانبول) لبنان، جمهوری آذربایجان و فرانسه.

- برپایی نمایشگاه‌های انفرادی در سوریه، لبنان و جمهوری آذربایجان، عربستان، انگلستان، کانادا و ایتالیا.

آثار کتاب آرایی: تذهیب و تشعیر 168 جلد از کتاب‌های خوشنویسی در تمامی دوره‌های نمایشگاه‌‌های قرآن کریم.

لازم به یادوری است که او به طور کلی 1458 قطعه را تذهیب و تشعیر کرده است که 415 قطعة آن را موضوعات قرآنی تشکیل می‌دهد.

قرآن‌هایی که به هنر تذهیب او درآمده عبارتند از:

- قرآن مرحوم استاد احمد نجفی زنجانی در قطع‌های رحلی، وزیری، رقعی و جیبی

- قرآن مرحوم استاد سیف‌الله یزدانی در قطع سلطانی

- قرآن مرحوم استاد احمد نیریزی در قطع‌های وزیری، رقعی و جیبی

- قرآن عثمان طه در 2 قطع رقعی و وزیری

- قرآن خالقی زنجانی در قطع‌های وزیری، رحلی و جیبی

- قرآن سیّد باقر شریف در قطع‌های وزیری، رحلی و جیبی

- نسخة دوم قرآن مرحوم زنجانی در قطع‌های رحلی، وزیری و رقعی

- نسخه اول قرآن کاظم صادقی نجفی در قطع‌های سلطانی، رحلی، وزیری، رقعی و جیبی

- نسخة دوم قرآن کاظم صادق نجفی در قطع‌های سلطانی، رحلی و وزیری و ... .

تعداد بازدید : ۱,۱۹۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر