۸ خرداد ۱۴۰۰

سید مهدی امام جمارانی

سید مهدی امام جمارانی
مدیریت
دوره چهارم

نام : سیدمهدی

نام خانوادگی : امام جمارانی

تاریخ تولد : 1316

سال انتخاب : 1376

برگزیده شده در حوزه : مدیریت

منتخب دوره : چهارم

 
آیت الله سید مهدی امام جمارانی در سال 1314 در قریه جماران از توابع تهران، در خانواده­ای مذهبی و اهل علم دیده به جهان گشود. پدر ایشان مرحوم آیت الله حاج سید حسن هاشمی علیا مشهور به امام جمارانی از بزرگان و روحانیان برجسته و با نفوذ در منطقه شمیران و از علمای متخلق به اخلاق اسلامی و انسانی و مورد وثوق عموم مردم بودند که قریب چهل سال امامت مسجد جامع جماران و رسیدگی به امور مذهبی وتبلیغ و ارشاد مردم این محل را بر عهده داشتند. پیش از ایشان نیز پدر بزرگوارشان مرحوم آیت الله سید حسین امام جمارانی که از معاریف و متشخصین منطقه شمیران و از عالمان مورد توجه در دوره حیات خود بودند ،به همین امر اشتغال داشتند. وی پس از کسب تحصیلات مقدماتی و متوسطه به حوزة علمیة قم رفت و تا سال 1342 دوره‌های مختلف دروس فقه و اصول را تا سطوح عالی طی کرد. وی در بدو ورود به حوزه قم درسال 1329 به توصیه والد گرامیشان تحت نظر و سرپرستی مرحوم سید محمد هندی از روحانیون معروف و وارسته آن زمان قرار میگیرند و تحت تربیت وهدایت ایشان دروس حوزوی را آغاز نمودند.در طول این ایام هزینه و حقوق ماهیانه ایشان از طرف پدر بوسیله مرحوم هندی پرداخت می شد. وی دروس مقدماتی را نزد ایشان و بعضی اساتید آن زمان طی کرد و سپس ادبیات ومنطق واصول را از محضر اساتیدی چون میرزا محمدباقر اردستانی، مرحوم ستوده و صلواتی و حاج شیخ مصطفی اعتمادی که از اساتید مشهور اصول در آن دوره بودند فراگرفت. حجت‌الاسلام امام جمارانی در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همراه با مبارزان و روحانیان تهران به انجام وظیفه پرداخته و بیشتر زندگی ایشان تحت فشارهای سازمان امنیت و حکومت رژیم طاغوت بوده است و در کوران مبارزات اسلامی ملت ایران به 2ماه زندان محکوم شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی تحت نظر و حساسیت دستگاه‌های امنیتی رژیم شاه بود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حکم رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی (ره) به نمایندگی آن حضرت در سازمان حج و اوقاف و امور خیریه منصوب شد و از سال 1363 نیز با حفظ سمت از سوی حضرت امام خمینی (ره) به سرپرستی سازمان حج و اوقاف و امور خیریه منصوب شد.

امام جمارانی تا سال 1376 تصدی سازمان اوقاف و امور خیریه را بر عهده داشت و در این مدت در جهت بسط فرهنگی قرآنی در کشور تلاش‌های فراوانی داشته است که اهم این فعالیت‌ها عبارتند از:

- برگزاری و تشکیل مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم در سراسر کشور اعم از شهر‌ها، استان‌ها و سراسری و رسمیت یافتن این مسابقات در همة ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهادهای قانونی کشور که خوشبختانه این مسابقات در بسیاری از ارکان‌ها و سازمان‌ها نهادینه شده است و همه ساله برگزار می‌شود.

- برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور کشورهای مختلف اسلامی که هم‌اکنون نیز همه ساله این مسابقات به صورت جهانی در تهران برگزار می‌شود.

- تاسیس چاپخانة بزرگ قرآن کریم در قم با ظرفیت چاپ 3 میلیون جلد قرآن کریم در سال که در قطع‌های مختلف و با بهترین کیفیت به چاپ می‌رسد و بخشی از آن در داخل کشور و بخشی نیز در خارج از کشور توزیع می‌شود.

- تأسیس دانشکده‌های علوم قرآنی در سراسر کشور که هم‌ اکنون هزاران دانشجو از طریق کنکور سراسری جذب این دانشکده‌ها می‌شوند و به فراگیری علوم قرآنی می‌پردازند.

- تأسیس مرکز ترجمة قرآن به زبان‌های خارجی در قم که علاوه بر گردآوری مجموع قرآن‌های مترجم به 88 زبان دنیا در این مرکز 7 ترجمة قرآن را به چند زبان مهم و بین‌المللی بر عهده دارد.

- چاپ و نشر کتب علوم قرآنی یکی از مواردی بوده است که در مدت تصدی حجت‌الاسلام سیّد مهدی امام جمارانی در سازمان اوقاف و امور خیریه وجهة همت ایشان بود به طوری که ده‌ها جلد کتاب معتبر علمی و تحقیقی در پژوهش‌های دینی و قرآنی در این مدت از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه چاپ و منتشد شده است.

- برگزاری اولین جشنوارة قصه‌های قرآنی نیز یکی از اقدام‌های ارزشمند ایشان در زمان مسؤولیت در سازمان اوقاف بوده است که مجموعة مقالات این جشنواره چاپ و منتظر شده است.

ادارة امامزاده‌ها و تعمیر مساجد و بازسازی بقاع متبرکه نیز از دیگر سرفصل‌های درخشان خدمات حجت‌الاسلام امام جمارانی است.

تعداد بازدید : ۳,۶۲۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر