۸ خرداد ۱۴۰۰

محمدعلی مهدوی‌راد

محمدعلی مهدوی‌راد
پژوهش
دوره پنجم

نام : محمدعلی

نام خانوادگی : مهدوی راد

تاریخ تولد : 1334

سال انتخاب : 1377

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : پنجم

 
محمدعلی مهدوی‌راد در سال 1334 در روستایی به نام «ینگجه» از بخش سرولایت نیشابور دیده به جهان گشود.

تحصیلات ابتدایی را در همان دیار گذراند و پس از آشنایی با مقدمات ادبیات عرب، در سال 1348 وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه آیت‌الله العظمی میلانی که با شیوه منظم و نو اداره می‌شد، تحصیل علوم دینی را آغاز کرد.

وی سال 1354 برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت و دروس سطح و خارج فقه و اصول را نزد استادان صاحب‌نام این حوزه سپری کرد. از سال 1358 در کنار تحصیل و اشتغال به کارهای تبلیغی، پژوهش در حوزه علم قرآنی را آغاز کرد.

او در طول هفت سال اقامت در حوزه علمیه مشهد درس‌های مقدمات، ادبیات عرب و سطوح عالی علوم حوزوی را در محضر استادان آن دیار آموخت. از استادان آن روز وی می‌توان به عباسعلی اختری، حجت‌ هاشمی خراسانی، امینی نیشابوری، صالحی نیشابوری و زنده‌یاد علی‌اکبر بنی‌هاشمی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد در کنار درس‌های حوزوی، سه سال در درس تفسیر حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد تهرانی و آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی حاضر شد و این دروس، نخستین بذر‌های علاقه و کشش به معارف قرآنی را در نهاد جان وی قرار داد.

استاد مهدوی‌راد بیش از 15 سال است که به قرآن پژوهی و خدمت فرهنگی در آستان قرآن اشتغال دارند. وی بخش قابل توجهی از مجلة حوزه را در طول مدتی که عضو هیأت تحریریه و سپس سردبیر آن بود به تفسیر پژوهی اختصاص داد و خود نیز مقالات آن را نگاشت که اکنون آن مقالات منبع بسیاری از تفسیر پژوهی ‌هاست.

او مجلة بیّنات را طراحی و با همکاری موسسة معارف اسلامی امام رضا (ع) منتشر کرد. تا شمارة 12 مدیر مسؤول آن بود و از آن به بعد نیز به عنوان عضو هیأت تحریریه با این نشریه همکاری می‌نماید.

بیش از 14 سال است که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، علوم قرآنی و تفسیر تدریس می‌کند از جمله در دانشکدة الهیات دانشگاه تهران، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس هم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد، مرکز تربیت محقق در علوم قرآنی و حدیث و دفتر تبلیغات اسلامی قم و مشهد. همچنین عضو هیأت تحریریة چندین مجله است و سردبیری مجلة آینة پژوهش را نیز بر عهده دارد. استاد مهدوی‌راد در مجلات غالباً در حوزة علوم و معارف قرآنی قلم می‌زند. تاکنون بیش از 130 مقالة علمی و تحقیقی در علوم قرآنی، تفسیر پژوهی، تاریخ تفسیر و مسائل مرتبط با آن، در مجلات حوزه، بیّنات، بشارت، آینة پژوهش، کیهان فرهنگی، صراط جاویدان، فرهنگ جهاد و...، نوشته است و دو اثر در علوم قرآنی و تفسیر، تصحیح و به چاپ رسانده است.

همچنین مجموعه‌ای 6 جلدی با عنوان تاریخ تفسیر در دست تألیف دارد که بخش‌هایی از آن در قالب مقاله چاپ شده است.

اخیرا نشر هستی نما جدیدترین کتاب وی موسوم به «آفاق تفسیر» را به چاپ و انتشار رسانده است.

یکی دیگر از جدیدترین آثار محمدعلی مهدوی‌راد در سال 1379 «سیر نگارش‌های علوم قرآنی» است که پیش‌تر توسط مؤسسة نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۳,۱۶۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر