۸ خرداد ۱۴۰۰

اکبر صوتی

اکبر صوتی
امور هنری
دوره پنجم

نام : اکبر

نام خانوادگی : صوتی

تاریخ تولد : 1308

سال انتخاب : 1377

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : پنجم

 
استاد اکبر صوتی(کرمانی) یکی از هنرمندان برجسته هنر مشبک کاری است که بیش از نیم قرن در این رشته آثار ارزشمندی را خلق کرده است. وی در سال ۱۳۰۸ در خانواده ای مذهبی و هنرمند در شهر کرمان دیده به جهان گشود. قبل از رفتن به مدرسه به مکتبخانه رفت. کلاس‌های اول تا چهارم را در دبستان کاویانی و پنجم و ششم را در دبستان ایرانشهر گذراند و تا گرفتن دیپلم در دانشسرای مقدماتی، به طور متفرقه ادامه تحصیل داد.

استاد در عین حال از کلاس اول دبستان نزد دایی خود مرحوم حاج علی صوتی که در نقاشی فرش و کاشی و گچ‌بری و پته‌دوزی ید طولایی داشت، در رشتة طراحی شروع به کار کرد و پس از چند سال توانست در این رشته مهارتی کسب کند. پس از اینکه دانشسرای مقدماتی را به پایان برد، به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام و سپس بازنشسته شد.

در کار استاد صوتی مضامین مذهبی و اسلامی نقش اصلی دارند. شاید اعجاز و قدرت آفرینندگی این هنرمند در همین است که مایه‌های سنتی مذهبی و ملی را در سطح جهانی متجلی می‌کند. ساختار آثار استاد از نظر فرم و قالب، متکی بر یکپارچه بودن کار با حداقل اتصال اضلاع بر سطح چوب است و از نظر محتوا مبتنی بر انتقال مضامین دینی و ملی و عرفان ایرانی است.

استاد تاکنون تصاویری از حضرت محمد (ص)، حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی (ع) همچنین تصاویری از امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله طالقانی و شخصیت‌های همچون پاتریس لومومبا، گاندی، پاستور، آلنده و از مشاهیر و مفاخر ایران، حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا، ابوعلی سینا و امیرکبیر را ساخته است.

یکی از تابلوهای وی با الهای از سوره‌های مبارکة الحمد و توحید شکل گرفته و حداقل 6 ماه، روزانه 5 تا 7 ساعت روی آن کار کرده است. او اخیراً تابلوی «مولود کعبه تا محراب شهادت» را به اتمام رسانده است که ابعاد آن 125*80 سانتی‌متر است.

در سال 1334 که در یکی از روستاها معلم بود اثری از وی در نمایشگاهی که از طرف ادارة فرهنگ کرمان در دبیرستان کیخسرو شاهرخ برپا شده بود، شرکت داده شد. او در کرمان، تهران و سپس در نمایشگاه کارهای دستی جهان در ژاپن رتبه اول را کسب کرد. در سال 1373 در نگارخانة میثاق تهران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور انفرادی نمایشگاهی برپا کرد. از دیگر نمایشگاه‌هایی که ایشان در آن شرکت کرده‌اند عبارتند از:

- رمضان 1377، ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که منجر به دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری شد.

- شهریور 1381، برگزیده بازنشستگان کرمان و دریافت لوح تقدیر

- شهریور 1382، در ششمین جشنواره شهید رجائی برگزیده بازنشستگان آموزش و پرورش کشور که لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری وقت جناب آقای خاتمی دریافت نمود.

استاد تاکنون 280 اثر آفریده است که 181 اثر آن بنا به پیشنهاد و اقدامات جدی جناب آقای کریمی استاندار کرمان در این شهر باقی ماند و در نظر است در موزه نگهداری شوند.

با پی‌گیری سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد رئیس محترم دانشگاه الزهرا (س) و جناب آقای دکتر احمدی رئیس محترم انتشارات سمت، کتاب استاد با تصویر 180 اثر به نام مشبک به چاپ رسیده که برای دانشجویان رشته هنر در مقطع کارشناسی تدوین شده است.

استاد صوتی هم‌اکنون به جز دبیرستان صالح، در دانشگاه الزهراء (س) به تدریس هنر مشبک مشغول است.

تعداد بازدید : ۴,۰۵۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر