۸ خرداد ۱۴۰۰

مهدی شکوهنده

مهدی شکوهنده
آموزش
دوره پنجم

نام : مهدی

نام خانوادگی : شکوهنده

تاریخ تولد : 1304

سال انتخاب : 1377

برگزیده شده در حوزه : آموزش

منتخب دوره : پنجم

 
استاد مهدی شکوهنده در سال 1304 دیده به جهان گشود. در اثر تعلیمات مذهبی خانواده و قرائت قرآن در منزل، از زمان کودکی علاقة زیادی به فرا گرفتن قرآن کریم داشت و در مقطع ابتدایی در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم شرکت کرد. در سال 1322 پس از پایان تحصیل در دانشسرا به استخدام ادارة فرهنگ درآمد و در اهواز و سپس رامهرمز، در مقطع دبیرستان مشغول تدریس شد.

در آن زمان مرحوم آیت‌الله العظمی بهبهانی حوزة درس مفصلی در رامهرمز داشت که در نتیجة ارتباط مهدی شکوهمنده با ایشان علاقة مضاعف او به قرآن و مسائل دینی شد. پس از بازگشت به اصفهان در جلسات قرآنی شرکت کرد. از سال 1341 شخصاً برای جوانان و علاقه‌مندان جلساتی تشکیل داد که تاکنون نیز ادامه دارد. در آن روزها شخصاً در هفته 8 یا 9 جلسه را اداره می‌کرد و علاوه بر آموزش تجوید و قرائت و مقداری تفسیر ساده از آیات، در جلسات مخفی و حتی در کلاس‌های درسی مبارزة پی‌گیری را با طاغوت شروع کرد که برای محصلان و اولیای مدرسه اثرات مفیدی دربرداشت و زبان زد شد؛ به طوری که سخت مورد حساسیت و تعقیت ساواک قرار گرفت.

در محضر اساتید
ایشان در سال 1350 به عنوان یک فرهنگی مبارز به دنبال روحانیت اصیل پیرو امام خمینی (ره ) می‌گشت . آن زمان آیت الله خامنه‌ای به جهاد و مخالفت علیه طاغوت در مشهد شهره بودند ایشان با کلاس‌های اصول عقاید ، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه ، محافل درسی طلاب ، دانشجویان و سایر جوانان را با مایه‌های انقلابی و زندگی ساز اسلام آشنا می‌کردند. آن زمان ایشان امام جماعت مسجد کرامت در نزدیکی باغ نادری مشهد بودند که چون درس‌های تفسیر قرآن و اصول و عقاید ایشان جوانان بسیاری را به خود جذب کرده بود ، ساواک اعلام کرد که ایشان حق رفتن به مسجد کرامت و منبر و سخنرانی را ندارند.

از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون جلسات قرائت قرآن و تجوید و مقداری تفسیر ادامه یافت از جمله در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ژاندارمری، شرکت برق، پلی اکریل، استانداری اصفهان، زمین شهری، ادارات آموزش و پرورش و آموزش ضمن خدمت و ارادات دیگر نیز این همکاری صورت گرفت. همچنین در دارالقرآن اصفهان، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه آزاد فلاورجان، تریبی معلم شهید رجایی، تربیت معلم شهید باهنر، تربیت معلم حضرت فاطمه زهرا (س)، تربیت معلم شهید چمران و بسیاری ارگان‌های دیگر.

مدتی نیز در جبهة خوزستان و کردستان به تبلیغ مسائل اعتقادی و تدریس قرآن مشغول بود که شهید خرازی یکی از محصلات و تربیت‌شدگان کلاس‌های مدرسه و کلاس‌های قرآن ایشان بود.

دو فرزند استاد به نام شهید محمدسعید شکوهنده و شهید محمدعلی شکوهنده و دامادهای ایشان حجت‌الاسلام شیخ عبدالله میثمی و شیخ مصطفی ردانی‌پور و برادرزادة ایشان شهید علیرضا شکوهنده، همگی جان عزیز خود را فدای قرآن و عترت و حفظ اسلام و جمهوری اسلامی نمودند.

استاد جزواتی دربارة تجوید و قرائت قرآن و روش جالبی برای تدریس روخوانی قرآن نوشته که مورد استفاده بسیار قرار گرفته است. بسیاری از قاریان قرآنی که از جلسات استاد بهره‌مند می‌شدند، خود امروزه از استادان جلسات قرآن در اصفهان و در خدمت جامعة قرآنی هستند مانند آقایان دکتر ستوده‌نیا، حاج اسماعیلی، رضوی، وفایی و شاه‌میوه. استاد شکوهنده از اوایل انقلاب در خدمت داوری مسابقات کشور بوده است. استاد شکوهنده که از اساتید اکثر چهره‌های به نام قرآنی اصفهان است، سخنی دارد :

«بنده همه را به انس روزافزون با قرآن کریم دعوت می‌کنم و از همگان می‌خواهم که قرآن را در متن زندگی خود دخیل کنند. کسی که به قرآن اعتنا نکند و آن را در زندگی به کار نبرد مثل این است که به خالقش و آفریننده‌اش حضرت رب‌العالمین بی اعتنایی کرده است . خداوند نیز او را به حال خود وامی گذارد و آن وقت است که او به هلاکت گناه می‌افتد من از همه به ویژه جوانان می‌خواهم که به قرآن پناه ببرند. این حدیث پیام گرامی اسلام (ص) جایگاه این ودیعه الهی را تبیین می‌کند که می‌فرمایند، برتری قرآن نسبت به سایر کلام همچون برتری خداوند نسبت به بندگانش است».

تعداد بازدید : ۳,۴۷۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر