۸ خرداد ۱۴۰۰

محمدعلی معلم

محمدعلی معلم
امور هنری
دوره ششم

نام : محمدعلی

نام خانوادگی : معلم

تاریخ تولد : 1330

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : ششم

 
محمدعلی معلم در سال 1330 در شهر دامغان دیده به جهان گشود. خانوادة وی بیش از دویست سال در خدمت دین و آیین حقة جعفری، منصب روحانی داشته‌اند و اصالتاً از مردم کلاتة رودبار دامغانند. معیشت خانوادگی معلم از طریق کشاورزی و دامداری بوده است. بنابراین بخش عمده‌ای از اطلاعات دینی و مردم‌شناسی وی میراث خاندانی اوست.

تحصیلات وی از مکاتب سنتی قدیم آغاز شد و در سال 1337 با ورود به مدرسة منوچهری دامغان صورت رسمی به خود گرفت و در سایة مرحومان حاج ابوالفضل شریعت پناهی و حاج فرج‌الله اکبری دورة ابتدایی را به پایان رسانید. آنگاه دورة نخست دبیرستان را در دامغان و دورة دوم را در شاهرود و سمنان به پایان برد و از محضر بزرگوارانی چون سیّد محمد محمدی و مهدی جلالی از ایبان و شاعران این عصر بهره‌ور شد. مدت کوتاهی نیز در خدمت آیت‌الله حاج شیخ محمدرضا خدایی به تحصیل ادبیات عرب پرداخت.

پس از این دوره، با قبولی در دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران به ادبیات روی آورد و پس از سه سال ترک تحصیل کرده و در آزمون دانشکدة حقوق قضایی شرکت کرد و با ادامة درس و بحث در علوم و حقوق قضایی مدتی در حدود دو سال ونیم را طی کرد. این اوقات مصادف شد با وقوع انقلاب اسلامی ایران که خود فصل تازه‌ای از تاریخ بود.

معلم فعالیت‌های ادبی خود را پس از انقلاب شکوهمند اسلامی از حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مطبوعات پی گرفت که تا این زمان نیز ادامه داده است. این مجموعه شعر به نام «رجعت سرخ ستاره» در سال‌های آغازین انقلاب از وی چاپ شده است.

استاد محمدعلی معلم به دلیل بهره‌گیری زیبا و جذاب از آیات و مضامین قرآنی در اشعار قوی و غنی خود، به عنوان سرایندة اشعار متضمن آیات و مفاهیم قرآنی و همچنین استفادة مناسب از تلمیحات و اشارات قرآنی و به کار بردن اصطلاحات و تعالیم ملهم از معارف و فرهنگ اسلامی و به ویژه قرآنی، به عنوان خادم قرآن کریم انتخاب و معرفی شد.

تعداد بازدید : ۹۸۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر