۸ خرداد ۱۴۰۰

کمال حاج سیدجوادی

کمال حاج سیدجوادی
امور هنری
دوره ششم

نام : کمال

نام خانوادگی : حاج سیدجوادی

تاریخ تولد : 1330

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : ششم

 
دکتر کمال حاج سید جوادی در سال 1330 در تهران دیده به جهان گشود. پس از اخذ دیپلم ریاضی و مدرک کارشناسی فنی و کارشناسی ارشد در رشتة فرهنگ و تمدن اسلامی موفق به گرفتن درجة دکترا در رشتة تاریخ و همچنین دکترای فلسفه شد. وی تحصیلات حوزوی را نیز از سال 1347 در تهران آغاز کرد و دارای اجازة روایت از آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و مرحوم آیت‌الله علامه شیخ محمدتقی شوشتری است.

او که عضو نظام مهندسی کشور است، فعالیت‌های خود را در این زمینه فقط در پژوهش رشته های مرتبط با معماری سنتی اسلامی ایران به ویژه معماری داخلی و هنرهای وابسته به معماری سنتی اسلامی ایران انجام داد.

کتاب «مساجد ایران» به زبان عربی از آثار اوست و تاکنون جلد اول آن منتشر شده و نظرهای خود را درباره هنرهای اسلامی و تزئینات در معماری اسلامی و اصول و مبانی معماری داخلی ایرانی که برگرفته‌ای از احکام نورانی قرآنی است، در این کتاب ارائه داده است.

وی از آغاز برگزاری نمایشگاه‌های قرآن افتخار طراحی بخش‌هایی از فضای نمایشگاه را به عهده داشت و آن را بزرگترین دست‌آورد کاری زندگی خود می‌داند و به همین سبب در پنجمین نمایشگاه قرآن به دلیل عرضة هنرهای ابتکاری الهام گرفته از قرآن به عنوان خادم برگزیدة قرآن انتخاب شد. کتاب «کلک قدسی» او که سیر تاریخی کتاب کلام‌الله مجید را از آغاز تا امروز بررسی کرده است، از جدیدترین آثار ایشان به شمار می‌رود.

برخی دیگر از آثار ایشان عبارتست از :

1. میراث جاودان، کتیبه‌ها و سنگ نبشته‌های فارسی در پاکستان (2 جلد)

2. دستور نویسی فارسی در شبه قاره

3. اخوان المسلمین مصر در امتحان تاریخ

4. صبح آفرینش

5. تصحیح زبدة التواریخ

6. کتاب مفاتیح الجنان، (با نام ادعیة ماثوره و مجمع الزیارات رضویه و سورة مبارکة انعام)

7. کتابت قرآن مجید، در این قرآن هنرهای ابتکاری اعمال شده است و در جای خود قابل تحسین است.

تعداد بازدید : ۱,۶۸۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر