۸ خرداد ۱۴۰۰

محمدرضا پوشیده نامجو

محمدرضا پوشیده نامجو
امور هنری
دوره ششم

نام : محمدرضا

نام خانوادگی : پوشیده نامجو

تاریخ تولد : 1322

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : ششم

 
محمدرضا پوشیده نامجو در سال 1322 در شهر رشت دیده به جهان گشود. از ده سالگی در تهران مشغول به فراگیری هنر قلم‌زنی روی مس، برنج و نقره شد. مشکلات زیادی در این راه برای وی به وجود آمد که با صبر و حوصله و پشتکار آن‌ها را پشت سر گذاشت. وی در این راه در خدمت استادانی همچون علاقه‌مندان و مرحوم دهنوی به یادگیری هنر قلم‌زنی پرداخت که باعث ترقی و پیشرفت وی در این هنر شدند.
وی در ابتدا حدود 3 سال به عنوان کارگر ساده در کارگاه قلم‌زنی کار می‌کرد و در 13 سالگی اولین کار خود را روی یک ورق حلبی با طرح‌های حاشیه و کارهای ابتدایی شروع کرد. بدین ترتیب حدود 12 سال در محضر استادان مشغول فراگیری هنر قلم‌زنی بود.

در 25 سالگی وارد وزارت فرهنگ و هنر سابق و میراث فرهنگی شد. در این مدت ضمن فراگیری هنر قلم‌زنی زیر نظر استاد دهنوی، با استادان دیگری در رشته های مختلف هنری آشنا شد و از هنر و تجارب آن‌ها در پیشبرد کار قلم‌زنی استفاده کرد. در آن سال‌ها از سبک‌های مختلفی چون ساسانی، سلجوقی و صفوی استفاده می‌کرد.

از سال 1364 به عنوان استادیار در دانشگاه‌های الزهرا (س) و هنر شروع به تدریس کرد و از سال 1369 رسماً به عنوان استاد قلم زنی مشغول به تدریس این هنر در دانشگاه‌های مذکور شد. در اسفند 1369 ضمن تدریس دراین دانشگا‌ه‌ها، به منظور شرکت در نمایشگاهی از آثار هنری میراث فرهنگی کشور به ژاپن (توکیو) رفت. در مدت برگزاری نمایشگاه با وجود پیشنهادهای متعددی برای تدریس کار قلم‌زنی با حقوق مکفي به هنرجویان ژاپنی، به علت عشق به میهن اسلامی و نیز به دانشجویان منتظر، پیشنهادها را رد کرد و به ایران بازگشت. آثار او در مدت برپایی نمایشگاه در ژاپن با استقبال فراوانی از طرف مردم ژاپن روبه‌رو شد.

از جمله موضوعاتی که استاد در آن‌ها از هنر قلم‌زنی استفاده کرده‌است:

و ان یکاد، آیت‌الکرسی، آیة نور، سورة حمد، سورة توحید، سورة یس، سورة انشراح، لااله‌الاالله به خط کوفی، اسمای خداوند و شجرة طیبة چهارده معصوم (ع).

آخرین کاری که استاد در انجام آن با استادان فیناستیان و خواجه شیرانی سهیم بوده‌اند تابلویی منقش به آیه‌ای از سورة انشراح (الم نشرح) و اسمای مبارک چهارده معصوم (ع) است که روی سه فلز مس، برنج، و نقره قلم‌زنی شده است.

آثار استاد در نمایشگاه‌های زیادی در خارج از کشور از جمله در نمایشگاه لبنان و و سوریه به معرض نمایش در آمده و در داخل کشور هم در نمایشگاه‌های متعددی شرکت کرده است.

ضمناً به جهت اینکه دو فرزند ایشان در جبهه‌های حق علیه باطل به شهادت رسیده‌اند، بر آن شده تا اسامی 26 شهید محل و مسجد را روی ورقه‌های مسی با طرح لاله حک کند و در یک قاب بزرگ به مسجد محل هدیه دهد تا آن را در معرض دید نمازگزاران قرار دهند.

تعداد بازدید : ۱,۳۶۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر