۸ خرداد ۱۴۰۰

ابوالفضل بهرام پور

ابوالفضل بهرام پور
پژوهش
دوره ششم

نام : ابوالفضل

نام خانوادگی : بهرام پور

تاریخ تولد : 1320

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : ششم

 
استاد ابوالفضل بهرام پور در سال 1320 در شهر زنجان دیده به جهان گشود. دارای تحصیلات حوزوی، فوق دیپلم و حفظ و خطابه «روان‌شناسی خطابه»، لیسانس ادبیات عرب، فوق لیسانس معارف و علوم قرآنی از دانشکده الهیات تهران است. از 20 سالگی همواره در مطالعة تفسیر و یادگیری معارف تفسیری بوده است. در 25 سالگی روش تدریس ترجمه و مفاهیم قرآن را طراحی کرد و کلاس‌هایی در همین زمینه آشنا شدند. این در زنجان، تهران، تبریز، رفسنجان و کاشان دایر نمود که به واسطة آن افراد زیادی با این امر آشنا شدند. این روش و برنامه را شهید دکتر باهنر به شهید بهشتی ارائه داد و ایشان آن را به جریان انداخت. سپس به پیشنهاد ایشان در مدرسة آلمانی‌ها در ایران، در کنار آموزش پروتستان و کاتولیک، تعلیم اسلام را عهده‌دار شد. همچنین به دعوت شهید بهشتی به عنوان کارشناس نیمه‌وقت کتب درسی آموزش و پرورش با شهید دکتر باهنر همکاری می‌كرد.

او به پیشنهاد آیت‌الله رفسنجانی به رفسنجان رفت و 30 نفر از روحانیان منطقه را با روش تدریس تفسیر برای عموم آشنا کرد. و نیز با معرفی شهید بهشتی، در منزل آیت‌الله یزدی با حضور ایشان، شش ماه برای طلاب حوزه روش تدریس ترجمه و تفسیر برگزار کرد.

پس از انقلاب جزو مشاوران شهید رجایی بود و مدتی کارهای اجرایی وزارت کشور را به عهده گرفت. همچنین از اولین کسانی بود که دروس معارف 1 و 2 را در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. در سال 1363 از طرف آموزش و پرورش به عنوان دبیر دینی به دبی اعزام شد. در آنجا با دانش‌آموزان اقلیت‌های دینی جلسات بحث آزاد تشکیل داد که حاصل آن کتاب مناظرة سعید و علی است. در سال 1370 از طرف روابط بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان وابستة فرهنگی به باکو و نخجوان اعزام شد. آنجا ضمن تأسیس 20 کتابخانه، 30 نفر از مبلغان روحانی آن مناطق را با تفسیر سورة واقعه، ملک و یس و جزء یکم قرآن کریم آشنا کرد که از این مجموعه، تفسیر سورة یس در ایران به فارسی چاپ و منتشر شد. او همچنین یک ترم در دانشکدة علوم قضایی علوم قرآن تدریس کرده است.

از سال 1369در مجلة پیوند اولیا مربیان، مقالاتی تحت عنوان «مفردات اعتقادی» به قلم ایشان به چاپ رسید. همچنین 24 دوره تدریس در دبیرستان‌ها، مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌ برگزار کرد و 6 سال در بخش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدتی در زمان مسؤولیت شهید شیخ عباس شیرازی در سازمان تبلیغات اسلامی مسؤول بخش تفسیر بود. در سال 1377 به دعوت دارالقرآن و معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به راه‌اندازی دفتر ترجمه و تفسیر کرد که بدین ترتیب اولین دورة تربیت مترجم قرآن کریم در 24 استان برگزار شد. از جمله آثار استاد بهرام‌پور عبارتند از:

1. تفسیر سورة محمد (ص) 2. تفسیر سورة فتح 3. تفسیر سورة ق 4. تفسیر سورة ابراهیم (ع) 5. تفسیر سورة حجر 6. متد تفسیر 7. قرآن بر فراز اعصار (ترجمه) 8. ستون خیمه(تفسیروتحلیل نماز وسورة جمعه) 9. نگرشی نو به سورة یس 10. تفسیر سورة حجرات 11. روش تدریس روخوانی 12. روش تدریس ترجمه و مفاهیم جزء یکم 13. مناظرة سعید و علی.

همچنین طرح تفسیر قرآن در حجم‌های کوچک و جزء جزء که ابتدا تفسیر جزء سی‌ام به چاپ رسید که در سرتاسر کشور به صورت کتاب آموزش ترجمه و تفسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخش‌هایی از تفسیر نسیم حیات نیز از وی منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۹۹۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر