۸ خرداد ۱۴۰۰

سیدمحمدعلی ایازی

سیدمحمدعلی ایازی
پژوهش
دوره ششم

نام : سیدمحمدعلی

نام خانوادگی : ایازی

تاریخ تولد : 1333

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : ششم

 
استاد سید محمدعلى ایازى در سال 1333 دیده به جهان گشود. تحصیلات حوزوی خود را از سال 1347 از حوزة علمیه مشهد آغاز کرد و پس از گذراندن دورة ادبیات و مقداری از سطح به حوزة علمیة قم وارد شد و از استادان سطح، آقایان محقق داماد، فاضل، ستوده، صلواتی و سلطانی از درس خارج اصول آیات عظام وحید خراسانی، آقا موسی زنجانی و فاضل لنکرانی یک دوره را تمام کرد. همچنین از درس فقه آیات عظام منتظری و شیخ جواد تبریزی، (به مدت 15 سال) و نیز حاج شیخ مرتضی حائری و اراکی استفاده برد. درس فلسفه را گرچه در آغاز با درس آیت‌الله حسن‌زاده آملی شروع کرد اما مدت 10 سال در خدمت آیت‌الله جوادی آملی اسفار و تمهید القواعد و شرح فصوص الحکم را تلمذ کرد و نیز از محضر سیّد جلال‌الدین آشتیانی در فلسفه و عرفان بهره برد.

در کنار تحصیلات و از همان سال‌های نخست ‌ورود به حوزه، به درس تفسیر پژوهش‌های تحقیقی در زمینة قرآن توجه بسیار داشت و مدت سه سال در درس تفسیر ایت‌الله خزعلی و درس فلسفة جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن شهید مطهری و در برخی دیگر از کارهای تحقیقاتی با این شهید در سال‌های 1355 تا 1357 شرکت داشت.

او در کنار تحصیل و تحقیق از کارهای فرهنگی و تألیف نیز غافل نبوده و به ویژه پس از دوره‌های متمادی تحصیل فقه و اصول و فلسفه، بیشتر هم خود را به تحقیقات قرآنی اختصاص داده است. از استاد سیّد محمدعلی ایازی آثار متعددی شامل بیش از 20 کتاب و ده‌ها مقاله و مصاحبه علمی منتشر شده است. چندین کتاب قرآنی و اسلامی وی نیز اکنون در دست انتشار است. برخی از کتاب‌های قرآنی او عبارتند از:

1. المفسرون، حیاتهم و منهجهم

2. به طور با تفاسیر

3. سیر تطور تفاسیر

4. تفسیر القرآن المجید المستخرج من تراث الشیخ (با همکاری)

5. جامعیت قرآن

6. چهرة پیوستة قرآن (مجموعاً مقالات مجلة مبین)

7. قرآن و تفسیر عصری

8. قرآن و فرهنگ زمانه

9. به طور با قرآن

10. نگاهی به مسألة گردآوری قرآن

11. تفسیر پژوهی (مجموعه مقالات)

12. نگاهی به دانش تفسیر (کلیة مقالات مربوط به معرفی تفسیر و بعضی مفسران شیعه در این دانشنامه به قلم اوست)

13. مقدمه بر مبنای نظری آیات الاحکام

14. آزادی در قرآن

15. شناخت نامة تفاسیر

16. سیر تطور تفاسیر شیعه

17. فقه پژوهی قرآنی

18. قرآن، اثری جاویدان

تعداد بازدید : ۱,۵۸۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر