۸ خرداد ۱۴۰۰

سیدمحمد احصایی

سیدمحمد احصایی
امور هنری
دوره ششم

نام : سید محمد

نام خانوادگی : احصایی

تاریخ تولد : 1318

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : ششم

 
سید محمد احصایی در سال 1318 در شهر قزوین دیده به جهان گشود. او فارغ‌التحصیل دانشسرای تهران و دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی از 1337 به معلمی پرداخت و از 1351 در دانشکدة هنرهای زیبا، در بخش گرافیک شروع به تدریس کرد. از مهرماه 1357 به عضویت رسمی هیأت علمی دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران درآمد و تا حال به تدریس در بخش گرافیک گروه هنرهای تجسمی دانشکدة هنرهای زیبای تهران اشتغال دارد.

در تعلیم خط، چندی در محضر مرحوم سید حسین میرخانی تلمذ کرد که قبل از آن از آثار تعلیمی عمادالکتاب قزوینی بهره می‌برد. اما از سال 1338 یکسره توجه و دلبستگی و مطالعة عمیق خود را بر روی آثار استاد میر عمار قزوینی متمرکز کرد و بعدها به تفحص و کاوش دربارة هنر خط در دورة قاجار پرداخت.

در حال حاضر نستعلیق استاد، آمیزه‌ای از شیوة میرعماد و میرزا غلامرضا اصفهانی و میرحسین با بعضی ملاحظات امروزی است، همراه با نگاه شخصی که در بطن کارهای او دیده می‌شود. همچنین قابل ذکر است که کاربرد گرافیکی در خوشنویسی استاد از وجوه مشخصه‌ای است که موجب تفاوت چشمگیر آثار ایشان از کارهای دیگر خوشنویسان معاصر شده است.

در ارتباط با «کلام‌الله» آثار هنری استاد به چهار گروه تقسم می‌شود:

1. نقاشی خط‌ها

2. لفظ جلالة «الله»

3. کارهایی در کنار و مرتبط با معماری

4. احیای قلم محقق و ریحان.

در حوزة «نقاشی خط» با قلم ثلث و محقق، با یاری گرفتن از کلام الله کارهایی انجام داده است که عبارتند از:

1. اثری در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، سورة قلم، رنگ و روغن روی بوم به ابعاد 200*110 سانتی‌متر به تاریخ 1351

2. سورة علق به ابعاد 210*110 سانتی‌متر، رنگ و روغن روی بوم به تاریخ 1353 که جزو گنجینه آثار مجموعة موزة هنرهای معاصر تهران است.

و نیز آثار متعددی از آیات قرآنی که در مجموعه‌های خصوصی افراد قرار دارد. بخشی دیگری از کارهای استاد با «لااله‌الاالله» است که به کارهای «الله» مشهور است. بیشتر این کارها نزد افراد در مجموعه های خصوصی در ایران و خارج از کشور نگهداری می‌شود. بخش دیگری از کارهای استاد احصایی، معماری آیه‌نگاری قرآن کریم است که از جمله عبارتند از : کتیبه‌های نمازخانه‌های دانشکدة الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران (سال 1356)، کتیبة سر در ورودی موزة ملی (ایران باستان)، آیه‌ای از قرآن به شیوة محقق و برجسته با لعاب زر (سال 1364) و نیز کار بزرگ سفال نقش برجستة لعاب‌دار، 230 متر مربع، برای ساختمان سفارت ایران در ابوظبی (اولین آیة سورة ممتحنه) و کتیبه‌ها و کارهای متفرقة دیگر.

در بیست‌ سال اخیر استاد به جمع‌آوری و مطالعة کارهای استادان متقدم پرداخته و قلم محقق و ریحان را نیز کار کرده است و از این رهگذر تعداد زیادی قطعات بزرگ به مناسبت‌هایی ساخته است که بعضاً چاپ شده‌اند احیا کردن قلم محقق و ریحان که در جهان اسلام به قلم های ایرانی مشهورند، دست‌آورد کار مداوم و پی‌گیری استاد در این سال‌هاست.

در حال حاضر استاد برای تجربه به تحریر قرآن مجید با قلم ریحانی در قطع رحلی بزرگ مشغول است و برای مذاکره فراهم ساختن راه‌هایی که به تحریر قرآن رحلی بزرگ بینجامد، در حال مذاکره با هنرمندان و مسؤولان است.

تعداد بازدید : ۹۹۵

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر