۸ خرداد ۱۴۰۰

مهدی آذریزدی

مهدی آذریزدی
پژوهش
دوره ششم

نام : مهدی

نام خانوادگی : آذر یزدی

تاریخ تولد : 1301

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : ششم

 
مهدی آذر یزدی در سال 1301 در شهر خرمشاه یزد دیده به جهان گشود. قرآن را در چهار سالگی نزد مادر بزرگش آموخت، مقداری خواندن و نوشتن نیز نزد پدرش فراگرفت. وقتی به سن مدرسه رسید پدرش او را به مدرسه نگذاشت و معتقد بود که مدرسه‌های دولتی آن‌ روز، اخلاق را فاسد می‌کند و ناگزیر تا 15 سالگی همراه پدر در صحرا و باغ‌های اربابی کار می‌کد. در پانزده سالگی به اصرار مادرش تا یکی دو سال به شاگرد بنایی گماشته شد تا حشرونشری با مردم داشته‌ باشد. یک سالی را نیز به جوراب‌بافی گذراند. مدتی را نیز در یک کتاب ‌فروشی کار می‌کرد و آنجا بود که دریافت چقدر دانستنی‌ها در کتاب وجود دارد و وی از آن‌ها بی‌خبر است. وقتی نوجوانان محصل را می‌دید که کتاب می‌خریدند و از او بیشتر می‌دانستند، حسرت درس و مدرسه در ذهن وی شعله‌ور می‌شد و به همین خاطر بود به کتاب خواندن پناه برد شاید بتواند قدری از این محرومیت‌ها را جبران کند. عشق کتاب در دل وی ریشه کرده بود تا امروز که در 83 سالگی به سر می‌برد، تنها لذتی که می‌شناسد کتاب خواندن است.

در جوانی به تهران رفت و در آنجا پنجاه سال در کتاب‌فروشی‌ها و چاپخانه‌ها به کار گمارده شد و به ویژه در این دوران در چاپخانة علمی (حاج محمدعلی) برای نمونه‌خوانی و غلط‌گیری انتخاب شد و همزمان با آن در چندین مؤسسة دیگر از جمله چاپخانة بنگاه ترجمه و نشر کتاب، روزنامة آشفته و ورزنامة اطلاعات کار می‌کرد.

وی با ترس از کم‌سوادی و عدم اعتماد کافی تصمیم گرفت که برای بچه‌ها کتاب داستان بنویسد. این بود که در سال 1335 جلد اول کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را چاپ کرد. اولین کار وی با تشویق دوستان و همکارانش مواجه شد بنابراین تصمیم گرفت به این کار با تمام تلاش ادامه دهد. آذر یزدی در سال 1373 تهران را رها کرد و به موطن و زادگاه خویش بازگشت. لازم به ذکر است که آثار ایشان (قصه‌نگاری برای کودکان و نوجوانان) مضامین قرآن و اخلاقی دارد و برای بچه‌ها بسیار دوست‌داشتنی است.

برخی از تألیفات مهدی آذر یزدی عبارتند از:

1. قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب در 8 جلد (چاپ امیرکبیر)

2. قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، در ده دفتر (چاپ امیر اشرفی)

3. شعر قند و عسل (چاپ امیر اشرفی)

4. مثنوی بچه خوب (چاپ امیر اشرفی)

5. قصه‌های ساده برای نوسوادان (چاپ جامی)

6. تصحیح مثنوی مولوی چاپ پژوهش

تعداد بازدید : ۸۹۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر