۸ خرداد ۱۴۰۰

حسن چلبی

حسن چلبی
امور هنری
دوره ششم

نام : حسن

نام خانوادگی : چلبی

تاریخ تولد : 1313

سال انتخاب : 1378

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : ششم

 
استاد حسن چلبی در سال 1313 در کشور ترکیه دیده به جهان گشود. 40 سال است که مشغول خطاطی است. مصطفی حلیم خطاط بزرگ ترکیه اولین استاد او بود. پس از حلیم، حامد الآمدی 6 سال مقام استادی او را بر عهده داشت تا اینکه اجازة کتابت در دو خط نسخ و ثلث را در سال 197 میلادی اخذ کرد.

استاد چلبی به دو خط نستعلیق و رقاع نیز تسلط دارد و اجازة کتابت را در این خطوط از استاد کمال باتانی در سال 1972 میلادی دریافت کرد. ایشان عضو مرکز تحقیقات علوم و تاریخ فرهنگ و هنر اسلامی (ارسیکا) وابسته به سازمان سازمان اسلامی است و تاکنون در 40 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است. در بخش بین‌المللی، 12 نمایشگاه شخصی و 15 نمایشگاه مشترک در کشورهای اردن، مالزی، کویت، سوریه و ایران برگزار کرده و در بخش داخلی، 4 نمایشگاه شخصی و 7 نمایشگاه مشترک داشته است. چلبی از طرف رئیس وقف اهل بیت اردن مورد تشویق قرار گرفته و در نمایشگاه‌های مالزی و کویت نیز تقدیرنام دریافت کرده و 15 تقدیرنامه هم از سوی مقامات بلند پایة ترکیه به دست آورده است. از این استاد تاکنون 20 سالگرد مجوز خوشنویسی گرفته‌اند که 8 نفر از ترکیه و 12 نفر بقیه از عربستان، تونس، آلمان، رومانی، ژاپن و آمریکا هستند.

آثار خوشنویسی و کتیبه‌نویسی استاد در خانة خدا و مساجد مهم مسلمانان قرار دارد. از جمله: کتیبه‌نویسی مسجدهای قبا، جمعه و ذوقبلتین در مدینه، و مساجد حارثین در جده، خالد مرزوق در کویت، مسجد جمعة ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، مسجد فاتح در آلمان و مسجد دولة قزاقستان.

استاد چلبی در شهر مدینه منوره 1600 متر کتیبه نویسی دارد. مسجد سلیمانیه، سلطان احمد، بایزید و حرقة شریف از جمله مساجدی است که کتیبه‌های آن توسط ایشان تعمیر و مرمت شده است. آخرین اثر استاد خوشنویسی آیاتی از سورة بقر و حج برای پردة کعبه است. استاد حسب چلبی حافظ کل قرآن کریم نیز هست.

خلاصه‌ای از فعالیت های استاد چلبی به شرح زیر است:

1. از سال 1951-1946 یادگیری خط قرآن مجید را در شهر ارزروم ترکیه آغاز کرد.

2. در سال 1954 در شهر اسلامبول در مرکز فاتح، تجوید قرآن را شروع و ختم کرد.

3. در سال 1955 در مرکز اوسکودار اسلامبول زبان عربی را آغاز کرد و هم‌زمان مؤذن آن مرکز شد.

4. در مسجد محمد نصوحی به امامت جماعت مسجد گمارده شد. در سال 1964 در مرکز اوسکودار در مسجد شیخ جامعه به امام جماعت گمارده شد و در همان سال به آموزش خط قرآنی پرداخت.

5. در سال 1971 در ثلث و در سال 1972 از مکتب نستعلیق و ریکا فارغ‌التحصیل شد.

6. در سال 1983 در شهر مدینة منوره در عملیات بازسازی خطوط آن مکان مقدس شروع به کار کرد.

7. در سال 1984 در شهر کوالالامپور اقدام به برگزاری نمایشگاهی از الواح قرآنی کرد.

8. در سال 1985 نمایشگاه فوق را در کشور اردن هاشمی برگزار کرد.

9. ضمناً در این مدت اقدام به نوشتن 15 جزء قرآن کرد که ادامة آن نیز در دست تهیه است. از استاد آثار دیگری وجود دارد که در این مختصر نمی‌گنجد.

تعداد بازدید : ۱,۱۵۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر