۵ خرداد ۱۴۰۰

علی کریمی جهرمی

علی کریمی جهرمی
پژوهش
دوره هفتم

نام : علی

نام خانوادگی : کریمی جهرمی

تاریخ تولد : 1320

سال انتخاب : 1379

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : هفتم

 
آیت‌الله علی کریمی جهرمی در سال 1320 در شهر جهرم دیده به جهان گشود. او از کودکی تحت تعلیم پدر بزرگوارش مرحوم حاج فرج‌الله کریمی که از افراد متقی و پرهیزکار آن سامان بود، قرار گرفت. ایشان به علت علاقه و اشتیاق وافی به سلسلة جلیلة روحانیت، از 11 سالگی به دروس حوزه روی آورده و پس از 4 سال تحصیل مقدمات علوم اسلامی در جهرم به شیراز رفت و از محضر استادان وقت مخصوصاً آیت‌الله حاج سیّد محمد باقر عالم آیت‌الهی بهره‌مند شد و پس از 2 سال تحصیل در شیراز برای تکمیل مبانی عالیة علوم و معارف اسلامی رهسپار شهر مقدس قم شد و از محضر استادان به ویژه حضرت آیت‌الله حاج سید محمدباقر طباطبایی سلطانی بهره‌مند شد و سرانجام پس از 8 سال تحصیل، در 19 سالگی درس خارج را آغاز کرد.

استادان اصلی ایشان عبارتند از: حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی «قدس سره» حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی «قدس سره» (به مدت 26 سال از سال 1385ه.ق) و حضرت آیت‌الله العظمی اراکی «قدس سره» (حدود 10 سال). ایشان از شاگردان برجستة حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی «قدس سره» بودند که تقریرات دروس خارج معظم له را با اسلوب عالی به رشتة تحریر درآورده‌اند.

ایشان از اساتید فوق الذکر توشه‌ها برچیده تا به درجه‌ی عالی اجتهاد نائل گردید. هر چند این استاد ارجمند به خاطر ملکه‌ی تواضع، به دنبال دریافت اجازات نبوده ولی از مشایخ خویش، حضرات آیات عظام گلپایگانی، سیّد احمد خوانساری مرعشی نجفی، اراکی، مفتخر به دریافت اجازات شده. وی از اوایل طلبگی، همگام با تحصیل خود ‌دروس مراحل پایین‌تر را تدریس می­کردند. و از سال 1412 ق (1370 ش) به دنبال تعطیلی درس خارج استاد عالیقدرش، آیت‌الله العظمی گلپایگانی تدریس درس خارج فقه را در مدرسه‌ی معظم‌له شروع نمودند.. محل اقامه‌ی جماعت ایشان صبح‌ها و ظهرها مسجد رضوی و شب‌ها مسجد نو قم می‌باشد،که یک دوره‌ی کامل کتاب شریف نهج البلاغه را صبح‌ها پس از اقامه‌ی جماعت، تفسیر نموده‌اند و چندین سال است که برنامه‌ی تفسیر قرآن کریم دارند. ایشان جهت تبلیغ، سخنرانی و کنفرانس به شهرهای مختلف ایران اسلامی و کشورهای دیگر از جمله انگلیس، بلژیک، هلند و... مسافرت نموده است. این عالم بزرگوار، داماد آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید می‌باشند.

آیت‌الله کریمی در سفرهای تبلیغی، به شهر جهرم در قاطبه‌ی محلات به افاضه و نماز جماعت می‌پرداختند، ولی بیشترین مکان اقامه‌ی جماعت ایشان مسجد علی بن ابیطالب علیه‌السلام بوده است.

این استاد عالیقدر دارای سابقه طولانی در مبارزات انقلاب اسلامی بوده واستاد سخنرانیهای روشنگرانه و ضد طاغوت خویش را از زمان حضرت آیت الله بروجردی آغاز کرد و چندین بار در شهرهای اهواز،ماهشهر، رامشیر، بوشهر، جهرم، قم و تهران دستگیر و ممنوع المنبر شد.امضای ایشان در ذیل نامه‌ی سر گشاده‌ی فضلا و محصّلین شیرازی مقیم قم، به نخست وزیر وقت (هویدا) گواه این مطلب است.

استاد جهرمی در حوزه‌های مختلف علوم قرآنی به دو زبان عربی و فارسی قلم‌فرسایی کرده و حدود 70 تألیف و پژوهش ایشان به چاپ رسیده است. برخی آثار قرآن پژوهی ایشان عبارتند از:

1. العتره والقرآن (عربی)

2. رازهای آسمانی تفسیر سورة حدید

3. نظام اخلاقی اسلام، تفسیر سورة حجرات

4. تجلی انسان در قرآن تفسیر سورة انسان

5. نمونه‌هایی از تأثیر و نفوذ قرآن

6. شناخت قرآن از رهگذر قرآن

7. سیمای عبادالرحمن در قرآن

8. چهره­های محبوب در قرآن

9. مبارزة طاغوتیان با قرآن

10. جاذبة قرآن

11. قرآن و هدایت اندیشه‌ها

12. سیمای قرآن در نهج‌البلاغه

13. جهان اسلام و مسأله تحریف

14. اولیاء الله در قرآن و روایات

15. دختر و پسر نمونه در قرآن

16. نشانه‌های او درقرآن

17. یکصد و یک پیام از قرآن

18. صراط مستقیم در قرآن

تعداد بازدید : ۳,۷۹۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر