۵ خرداد ۱۴۰۰

محمود فرشچیان

محمود فرشچیان
امور هنری
دوره هفتم

نام : محمود

نام خانوادگی : فرشچیان

تاریخ تولد : 1308

سال انتخاب : 1379

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : هفتم

 
استاد محمود فرشچیان در سال 1308 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش از بازرگانان صاحب نظر فرش و مشوق او در زمینة هنر بود. نقش و نگارهای قالی و تماشای کاشی‌های الوان بناهای تاریخی و منازل زیبای آن شهر در برانگیختن ذوق وی مؤثر افتاد و پس از تعلیم گرفتن از هنرورانی بزرگ چون حاج میرزا آقا امامی و استاد عیسی بهادری و گذراندن دورة «هنرستان هنرهای زیبا» به اروپا رفت و چندین سال به مطالعه و کار در موزه‌ها مشغول شد. این مطالعات، تأثیر سازنده‌ای در وسعت دید و باروری معیارهای هنری‌اش در مقیاس جهانی داشته است. برگزاری نمایشگاه فردی و چند ده نمایشگاه گروهی، فرشچیان را در ایران و پایتخت‌های هنری جهان پرآوازه کرده و نشان‌ها و جوایزی نصیب وی ساخته است. تابلوهای بسیاری از این استاد در مجوعه‌های مهم و موزه های معتبر دنیا جای گرفته است.

استاد فرشچیان در نگارگری ایرانی، صاحب سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با گسترش قالب‌های رایج و ابداع شیوه‌های جدید، قابلیت وسعت‌پذیری و گیرایی نقاشی ایرانی را برای بیان اندیشه‌ها و انگیزه‌ها جلوه گر کرده و این هنر را غنا و تکامل بخشیده است. وی با بهره‌گرفتن از خطوط روان، آزاد و با قدرت، به منظور گسترش فرمایی با حالت متنوع که سرشار از زیبایی و رنگ‌های مواج است، به چهره‌ها و اندام های متداول و یکنواخت نقاشی سنتی، به طرزی استادانه جان داده و انعکاس روحیات و حالات مختلف روانی را در سیمای نقش‌هایش به کمال نمایان می‌سازد. این هنرمند علاوه بر نگارگری در تذهیب، در نقشه قالی و نقشه کاشی نیز تخصص دارد.

از مهم‌ترین تابلوهای ماندگار استاد فرشچیان با مضامین قرآنی، می‌تواند به چندین نگارة ممتاز از داستان­های پیامبران اشاره کرد که به مجموعة «موزة هنرهای معاصر تهران» تعلق دارد.

محمود فرشچیان، استاد گران‌قدر نگارگری و مینیاتور ایرانی، به سبب خلق اثار نفیس و ماندگار ملهم از قصص و معارف قرآنی، در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران به عنوان خادم برگزیدة قرآنی کریم انتخاب و معرفی شد.

فعالیت های بارز ایشان:

طراحی ضریح حضرت رضا(ع) وطراحی ضریح حضرت اباعبدالله(ع) و عضویت در هیئت اجرایی و نظارت دقیق بر ساخت آن

طراحی ضریح شهدای کربلا

طراحی سرداب مطهر مرقد حضرت رضا(ع)

طراحی ضریح سرداب غیبت در سامرا

بنیانگذاری مرکز مذهبی و فرهنگی «نور و دانش» در شهر راترفرود نیوجرسی آمریکا

تعداد بازدید : ۳,۱۷۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر