۵ خرداد ۱۴۰۰

ایرج عبدالغنی قیم

ایرج عبدالغنی قیم
آموزش
دوره هفتم

نام : ایرج

نام خانوادگی : عبدالغنی قیم

تاریخ تولد : 1301

سال انتخاب : 1379

برگزیده شده در حوزه : آموزش

منتخب دوره : هفتم

 
ایرج عبدالغنی قیم در سال 1301 در شهر آبادان دیده به جهان گشود. تحصیلات دورة ابتدایی و متوسطه را در شهر خود به پایان رساند. از 10 سالگی در تعلیم قرآن کریم را نزد مرحوم شیخ عبدالمهدی که از مدرسان قرآن در شهر آبادان بود آغاز کرد و کلّ قرآن کریم را با تفسیر نزد ایشان فرا گرفت. پس از استخدام در وزارت نفت با 42 سال خدمت در سال 1358 به افتخار بازنشستگی نائل شد. آغاز فعالیت‌های قرآنی ایشان ابتدا در شهر با قرائت قرآن در رادیو نفت ملّی آغاز شد همچنین هر سال در ماه مبارک رمضان به تهران می‌آمد و در رادیو تهران نیز به تلاوت قرآن می‌پرداخت. سایر فعالیت‌های دیگر ایشان تأسیس باشگاه ورزشی شمس در آبادان و دایر کردن آموزشگاه علمی تدریس زبان‌های فارسی و انگلیسی بوده است، همچنین ادارة جلسات آموزش قرآن کریم در شهر آبادان از دیگر کارهای ایشان به شمار می‌رود.

ایرج عبدالغنی در سال 1338 به همراه خانوادة خود به تهران آمد و فعالیت‌های قرآنی خود را ادامه داد. در سال 1347 کتاب «فن تجوید قرآن» را تألیف و کلاس‌های آموزش قرآن کریم را در سازمان اوقاف اداره کرد، در همان سال کتاب فن تجوید ایشان منتشر و به شهر‌های دیگر برای تدریس توسط سازمان اوقاف و امور خیریه فرستاده شد. استاد از سال 1345 جلسات تدریس و تفسیر قرآن کریم را به طور مستمر در تهران پی گرفت.

این استاد پیشکسوت سال‌ها طی سفرهای مکرر به عراق و مصر ضمن قرائت قرآن، با قاریان معروف دیدار کرد و مطالب بسیاری از آن‌ها آموخت؛ تقریبا بیشتر قاریان معروف و پیشکسوت غیر ایرانی از این استاد ایرانی به نیکی و احترام یاد می‌کنند چرا که با اساتیدی چون «ابوالعینین شعیشع»، «عبدالفتاح شعشایی»، «مصطفی اسماعیل»، «عبدالباسط» و سایر اساتید مصری دوستی نزدیک و دیرینه‌ای داشت. او همچنین بیش از 20سال بارها در ایران و خارج از ایران به عنوان معلم و مدرس صوت لحن و تجوید و همچنین داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم حضوری فعال و موثر داشت. مرحوم استاد قیم در سال 1347 کتاب «فن تجوید قرآن مجید» را به نگارش در آورد که این کتاب در خرداد ماه سال 1350 از سوی سازمان اوقاف در چاپخانه علمی به زیور طبع آراسته شد.

در دهه 1350 شمسی به تهران آمد و به این واسطه حلقه کلاس‌های او بیش از پیش رونق گرفت.

ایشان از سال 1360 با سازمان اوقاف همکاری کرد که خلاصة فعالیت‌های ایشان در این سازمان به شرح زیر است:

الف. همکاری در چهار دورة داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در حسینیة ارشاد (سالیانه)

ب. دایر کردن کلاس آموزش صوت و لحن و رواج دادن تواشیح در ایران

ج. مسافرت به مکة معظمه همراه قاریان منتخب مسابقات بین المللی (دوبار)

د. مسافرت به کشور هندوستان برای اجرای مسابقات قرآن و داووری آن

ه. مسافرت به کشور سوریه برای انتخاب قاریان ممتاز در شهر‌های مشهد مقدس، اصفهان، شیراز، اهواز، زنجان، اردبیل و...

ز. دایر کردن جلسان آموزش قرآن به طور مستمر در مساجد منطقة سکونت خود

وی در سال 1363 و در جریان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در شهر مشهد برگزار می‌شد، برای نخستین بار و با طرحی نو و ابتکاری، اقدام به تشکیل اولین گروه تواشیح و همخوانی کرد. در این گروه هم‌خوانی اساتیدی همچون «حسن رضاییان»، «محمدحسین سبز علی»، «علی سیاح‌گرجی» و «عباس امام جمعه» حضور داشتند. داوری صوت و لحن مسابقات بین‌المللی و همچنین همکاری با دانشگاه‌های تهران و آلمان در زمینه بررسی اذان و قرآن از دیدگاه آکوستیک از جمله دیگر فعالیت‌های این استاد پیشکسوت است. به گفته اساتید قرآن، استاد قیم نخستین کسی است که سبک و شیوه تواشیح را به قاریان ایرانی معرفی کرد به همین دلیل از این استاد بزرگوار به عنوان پدر علم تجوید و صوت و لحن یاد می‌کنند.

سر انجام این استاد فرزانه درست همزمان با اولین الله اکبر اذان صبح روز هجدهم ماه مبارک رمضان سال1386 دیده از جهان فرو بست و به سوی معبود خود شتافت.

تعداد بازدید : ۴,۰۳۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر