۵ خرداد ۱۴۰۰

هاشم ظریف تبریزیان

هاشم ظریف تبریزیان
امور هنری
دوره هفتم

نام : هاشم

نام خانوادگی : ظریف تبریزیان

تاریخ تولد : 1301

سال انتخاب : 1379

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : هفتم

 
مرحوم هاشم ظریف تبریزیان در سال 1301 در شهر مشهد دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را در زادگاه خود به اتمام رساند، و از همان اوان کودکی و نوجوانی با وجود عدم دسترسی به امکانات، به هنر و فعالیت‌های هنری بسیار علاقه‌مند بود و با ذهن خلاقی که داشت، حتی اگر در روز ساعت‌ها به کار هنری مشغول می‌شد، هرگز احساس خستگی نمی‌کرد. با آن شور و شوق در سال 1320، به استخدام کتابخانة آستان قدس درآمد و در آن‌جا تحت نظر استاد محمدرضا قزلباش، نقاشی، تذهیب و جلدسازی را فراگرفت. به سرعت توانست در این علوم سرآمد شود. مدت 53 سال در کتابخانة آستان قدس، در قسمت تذهیب و جلدسازی خدمت کرد. کار تخصصی استاد تبریزیان در زمینة قرآن‌های خطی و همچنین قرآن های نفیس و قدیمی بود. به طوری که قرآن‌های خطی و نفیس و همچنین قرآن‌های قدیمی را به شکل بسیار زیبایی تذهیب‌کاری می‌کد. جلدسازی قرآن‌ها و کتاب‌های خطی و نیز تذهیب صفحات قرآن کریم، از دیگر کارهای تخصصی وی به شمار می‌رود. او تلاش می‌کرد قرآن هایی را که نیازمند تعمیر جلد بوده است، با جلدهای روغنی تعمیر کند. مرحوم هاشم ظریف تبریزیان از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رتبة درجه یک هنری را که معادل دکتری است، دریافت کرده است.

در کتابی به نام آیینة هنر که انتشارات سروش آن را چاپ کرده، به بیشتر آثار ایشان اشاره شده است.

مرحوم تبریزیان در بیش از 30 نمایشگاه شرکت کرده است. وی در سال 1363 در نمایشگاه موزة هنرهای معاصر تهران شرکت نمود از دست وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقای سید محمد خاتمی نامة افتخار دریافت کرد.

در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز لوح بلورین را از دست مبارک آقای خاتمی رئیس جمهور محترم وقت ایران دریافت کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیف هاشم ظریف تبریزیان را به سبب شصت سال خدمت خالصانه در مرمت نسخه‌های خطی قرآن کریم و طراحی جلد و جلدسازی سنتی قرآن، در هشتمین نمایشگاه قرآن کریم در تهران (هفتمین دورة انتخاب خادمان قرآن کریم) به عنوان خادم برگزیدة قرآن کریم انتخاب و معرفی کرد.

عاقبت در 10 خرداد ماه 1380 دارفانی را وداع گفت و در بلوک 178 بهشت ثامن صحن جمهوری حرم مطهر رضوی مدفون شد.

تعداد بازدید : ۳,۴۸۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر