۵ خرداد ۱۴۰۰

منیره گرجی

منیره گرجی
پژوهش
دوره هشتم

نام : منیره

نام خانوادگی : گرجی

تاریخ تولد : 1308

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : هشتم

 
منیره علی مشهور به منیره گرجی (زاده ۱۳۰۸، تهران) با تحصیلات سطح حوزوی تنها زن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود او تنها زنی است که در ایران به عضویت مجلس خبرگان درآمده است.

زندگی شخصی

منیره گرجی در خانواده‌ای هشت نفره بزرگ شد. در سن ۱۵ سالگی با مهدی گرجی که به پیشه کفاشی اشتغال داشت، ازدواج کرد و به همین دلیل، تحصیلاتش در دوره متوسطه متوقف شد اما بعدها در سن ۳۵ سالگی تحصیل و تحقیق در متون اسلامی را آغاز کرد و تنها کتاب او با عنوان «نگرش قرآن به حضور زن در تاریخ انبیاء» توسط نشر سوین و در سال ۱۳۸۷ چاپ شد. ایشان به خاطر تالیف همین کتاب به خادمی قرآن در سال 1380 مفتخر شد.

عضویت در مجلس خبرگان

انتخاب وی به عنوان تنها زن مجلس خبرگان قانون اساسی، اعتراض برخی از منتخبان این مجلس را برانگیخت. آنان تهدید کردند: این زن باید برود وگرنه ما مجلس را ترک می‌کنیم؛ و او پاسخ داد: من بر مسوولیتی که مردم به من واگذار کرده‌اند، استوارم؛ هرکس نمی‌تواند حضور یک زن را تحمل کند، برود. او روز دوشنبه ۵ شهریورماه در جلسه علنی مجلس خبرگان در دفاع از حقوق زنان عنوان سخنرانی کرد. خانم گرجی در این سخنان با یادآوری جایگاه حقوقی زن در اسلام و نیز ذکر تاریخی وضعیت زنان ایرانی، خطاب به دیگر همکاران خویش در مجلس خبرگان گفت: «چون در پیشگاه قرآن مسئول هستم، به حکم آیه «و من لم یحکم بما انزل‌الله» که سه بار در سوره مائده تکرار می‌شود این را توجه داشته باشیم که در این موقع، در این نشست مهم و عظیم، حقوق این گروه، که بنیاد اجتماع بر پایه زن است، ضایع نشود. ما زنها محروم مانده‌ایم، این شعار نیست، واقعیت است.»

تدریس

پس از اتمام دوره مجلس خبرگان قانون اساسی او از مشاغل دولتی کناره گیری کرد. دو از سال 1382 در حوزه علمیه خدیجه کبری در تهران به تدریس فقه، تفسیر، احکام و اخلاق و قرآن مشغول شدو در مرکز تربیت معلم شهید رجایی، مدرس درس عرفان امام بود. ایشان همچنین مسلط به زبان عربی بود.

پیش از انقلاب

او مجلس‌های وعظ و خطابه‌ای در سال‌های ۵۶، ۵۷ و ۵۸ داشته‌است؛ مجالسی که با تأثیر از دکتر شریعتی، زنان و گاهی مردان را آماده مبارزه می‌کرد. گرجی از جمله واعظانی بود که پا به عرصه مبارزه فرهنگی گذاشت. منیره گرجی همچنین نخستین سازمان غیردولتی در حوزه تخصصی زنان را با عنوان مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان، تأسیس کرده‌است.

تعداد بازدید : ۳,۴۹۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر