۵ خرداد ۱۴۰۰

محمدعلی خواجه پیری

محمدعلی خواجه پیری
مدیریت
دوره هشتم

نام : محمدعلی

نام خانوادگی : خواجه پیری

تاریخ تولد : 1331

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : مدیریت

منتخب دوره : هشتم

محمدعلی خواجه پیری در سال 1331 در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم حاج حسین خواجه پیری فرزند مرحوم حاج شیخ اسدالله از روحانیون معتبر محلة قدیمی تهران به نام امام‌زاده یحیی (ع) نزدیک بازار تهران بود ولی مخارج او از محل شغل زرگری می‌گذشت. سال اول دبستان را در اولین مدرس اسلامی تهران به نام «محمدی» و به مدیریت مرحوم جاراللهی که از فرهنگیان خوش‌نام بود گذراند. بقیه دوره دبستان را در مدرسه اثنی عشری از مدارش مشهور جامعه تعلیمات اسلامی سپری کرد. مدیر دبستان به نام مرحوم راسخ افشار از روحانیون خدمتگزار بود.

دوران دبیرستان را در مدرسه علوی تهران که مشهورترین مدرسه دینی و علمی روز بود طی کرد. زحمات مرحوم علامه کرباسچیان، مرحوم استاد رضا روزبه، مرحوم شهید سیدکاظم موسوی و دیگران مفاهیم دینی و قرآنی را در ذهن و روحش عمیق‌تر و علاقه اش را افزون کرد. در این دوران در مدرسه با شهید آیت‌الله مطهری، شهید دکتر آیت‌الله بهشتی، شهید رجائی (دبیر ریاضیات او)، حجت‌الاسلام شریعتمدار، مرحوم علامه جعفری، مرحوم آیت‌الله رفیعی قزوینی، مرحوم آیت‌الله العظمی حاج سید احمد خوانساری آشنا شد. این دوران اثر بسیار عمیقی در وی برجای نهاد و اگرچه عمق مطالب را به علت سن کم درک نمی‌کرد، اما توفیق درک محضرشان بسیار مغتنم بود. تأثیر هیأت عزاداری خرازی فروشان که از پدر از بزرگان آن بود، هیأت خانوادگی احباب الحسین (ع) که آیت‌الله مهدوی کنی سخنران آن بود، هیأت عزاداری پیر عطا و... نیز قابل چشم‌پوشی نیست.

به همین دلیل، تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف را رها و در رشتة علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت. خدمتگزاری حضرت امام (ره) در مدرسه علوی به عنوان انتظامات داخلی به عنوان انتظامات داخلی به عنوان توفیق بزرگ عمرش به شمار می‌رفت. با توجه به فعالیت‌های او قبل از انقلاب طبعا پیروزی انقلاب اسلامی نیرو و توان مضاعف برای خدمتگزاری را در وی ایجاد کرد. همزمان با تشرف حضرت امام (ره) به شهر مقدس قم به عنوان مشاور استاندار هرمزگان منصوب و مشغول خدمتگزاری شد ولی این کار بیش از سه ماه دوام نداشت. پس از آن حین ادامة تحصیل در دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سوی استاندار خراسان دعوت به همکاری شد و مدتی به عنوان معاون اجتماعی استاندار خراسان خدمت کرد. این مدت نیز فقط سه ماه به طول انجامید و به سمت معاون سیاسی استانداری خدمت کرد ولی با مخالفت رئیس جمهور وقت در ادیبهشت سال 1360استعفا کرد و در شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی به سمت رئیس هیأت مدیره انتخاب شد. از این مأموریت بیش از 6 ماه نگذشته بود که در آبان 1360 استعفا کرد و در شرکت سهامی گسترش خدمات بازرگانی به سمت رئیس هیأت مدیره انتخاب شد. از این مأموریت بیش از 6 ماه نگذشته بود که در آبان 1360به سمت استاندار مرکزی منصوب شد و تا پایان سال 1365 در این سمت باقی ماند. اگرچه در این مدت امکان فعالیت مستقیم قرآنی نبود اما از فعالیت‌های قرآنی در هر منطقه‌ای که صورت می‌گرفت در تمام جهات حمایت می‌کرد.

در سال 1363 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک را با همکاری جمعی از مسؤولان و حمایت مردم خوب این شهر بنیان نهاد.

در سال 1365 با انسانی استثنایی آشنا شد که روح بزرگ او تأثیر جدی در وی بر جای گذاشت. رفاقی با مرحوم شادروان دکتر علی شریف نقطه عطف فعالیت‌های فرهنگی وی به شمار می‌رفت.

از سال 1366 درس قرآن کریم در واحد اراک به عنوان درس عمومی برای تمام دانشجویان تعیین گردید.

در سال 1368 این تجربه موفق به صورت رسمی در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور ارائه شد.

درسال 1370 به دنبال نگرانی مقام معظم رهبری مدظله العالی در مورد شبیخون فرهنگی با جمعی از علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی در مورد تحقق عملی فرمان امام (ره) و مقام معظم رهبری به بحث نشستند تذکر مرحوم دکتر شریف با اشاره به دو روایت مشهور «انی تارک فیکم الثقلین ... و انما مثلی و مثل اهل بیتی ...» توجه به دوستان را به حرکت در نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت (ع) جلب کرد و همین اشاره سنگ بنای تأسیس مرکز فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآن و عترت در اوایل سال 1370 شد.

تعداد بازدید : ۵,۳۳۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر