۵ خرداد ۱۴۰۰

محمدحسین پرورش

محمدحسین پرورش
امور هنری
دوره هشتم

نام : محمدحسین

نام خانوادگی : پرورش

تاریخ تولد : 1289

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : هشتم

 
مرحوم استاد محمدحسین پرورش در سال 1289 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. زندگی استاد از اوان کودکی به هنر آمیخته شد. هشت ساله بود که پدر را از دست داد. از آنجا که به حرفه او شدیدا علاقه‌مند بود، نزد مرحوم عمو دانسته‌ها و تجارب هنری خود را تکمیل نمود به گونه‌ای که در 16 سالگی به سبب نبوغ فکری و تلاش وافری که از خود نمایان ساخته بود، درجة استادی را از آن خود کرد. از آن پس بود که به تنهایی ادامة کار را پی گرفت و موفق شد در سن 21 سالگی برای نخستین بار کارگاهی را با جمعیت حدود 80 نفر سرپرستی کند.

پس از آشنایی با شخصیتی به نام غلامعلی سیف ناصری از هنرمندان اواخر دورة قاجار و دراوایل دورة پهلوی تا حدود سال 1329 به آفرینش آثار هنری طلا و نقره در سطوح بالا برای دربار و رجال سیاسی و تجار پرداخت که اکثر این مصنوعات هم اکنون در موزه‌های داخلی و خارجی (فرانسه، آمریکا، بلژیک و ...) نگهداری می‌شود.

به پاس آفرینش‌های هنری ارزنده‌ای که مرحوم پرورش از خود برجای نهاد، تقدیرنامه‌های متعددی از سوی مراجع معظم و شخصیت‌های مذهبی و سیاسی و نهادها و سازمان‌های مختلف داخلی و خارجی دریافت نمود.

از سال 1330 دورة جدید از زندگی هنری ایشان آغاز شد که گرایش به خلق آثار هنری مذهبی مهم‌ترین ویژگی آن است. مرحوم استاد در سال 1331 در پی به طور با مرحوم آیت‌الله سیّد محمد کلانتر از علما و اساتید حوزة علمیه نجف اشرف به ساخت اولین درب ورودی حرف مطهر حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) دست یازید. وقتی این کار عظمی به پایان می رسید مرحوم استاد از مولای خود خواست تا همچنان توفیق خدمت‌گذاری در مکتب ال بیت را نصیب او سازد. به فضل و کرم الهی گویی همان لحظه این درخواست وی اجابت گردید به طوری که تاکنون نیز پس از گذشت پنجاه و اندی سال آثار وی به ویژه آثار مذهبی این استاد فرهیخته در داخل و خارج از کشور افتخار هنر زرگری و طلاکاری است.

اماکن متبرکه و مقدسه‌ای که آثار استاد پرورش در آن آستان‌های مقدس از جمله افتخارهای ایران اسلامی به شمار می‌روند عبارتند از:

1. عراق (از سال 1332 تا سال 1345)

- نجف اشرف: بارگاه حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) شامل ساخت درب‌های ورودی ایوان ورواق به حرم مطهر، بازسازی ضریح مطهر و زیارتنامه‌های منصوب در محل

- کوفه: ساخت محراب مطلای مسجد کوفه محل شهادات حضرت امیرالمومنین (ع) و ساخت ضریح حضرت مسلم‌بن عقیل (ع)

- حلّه: ساخت ضریح مطهر حضرت قاسم (ع) برادر حضرت رضا

- کربلا: ساخت درب‌های ورودی ایوان و رواق مطهر حضرت سیدالشهداء (ع) و زیارت‌نامه‌های منصوب در محل و ساخت ضریح مطهر حضرت ابوالفضل (ع) و درب‌های ورودی ایوان حرم مطهر و زیارت‌نامه‌های منصوب در محل.

- کاظمین: ساخت ضریح مطهر حضرت موسی‌بن جعفر (ع) و درب‌های ورودی ایوان و وراق به حرف مطهر و وزیارت‌نامه‌های منصوب در محل. (ساخت ضریح مطهر حضرت موسی‌بن جعفر (ع) به سفارش مرحوم آیت‌الله العظمی خویی در سال 1358 انجام یافت که در اردبیهشت سال 1384 در بارگاه مقدس نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفت).

- سامراء: ساخت ضریح مطهر عسکریین (ع) ، درب‌های ورودی ایوان و وراق به حرم مطهر و زیارت‌نامه‌های منصوب در محل

- بَلَد: ساخت درب حرم مطهر حضرت سید محمد(ع)

2- پاکستان: (سال 1353)

ساخت درب بارگاه داتا گنج بخش (متوفی 263) به سفارش رئیس جمهور وقت و نظارت سفارت پاکستان در تهران

3- سوریه: (از سال 1342 تا سال 1379)

ساخت ضریح مطهر حضرت زینب (س) و درب‌های ورودی به حرم مطهر و ساخت ضریح مطهر حضرت سکینه (س) و حضرت ام‌کلثوم (س)

4- ایران (از سال 1340 تا سال 1380)

- مشهد: بارگاه حضرت رضا (ع) ، درب‌های رواق‌های حرم مطهر، بازسازی ضریح قبلی و درب‌های قدیمی، طلاکاری کامل گنبد و یک گلدسته (مناره) در سال 1357

- قم: بازسازی ضریح مطهر حضرت معمومه(ع) ساخت درب‌های حرم مطهر و زیارت‌نامه‌های منصوب در محل

- شیراز: ساخت درب حرم مطهر شاه‌چراغ (ع)، بازسازی ضریاح مطهر حضرت شاه‌چراغ و حضرت میر سید محمد (ع) و ساخت ضریح مطهر حضرت سید علا‌ءالدین حسین (ع) و دربهای حرم مطهر.

علاوه بر این در ساخت ضریح‌های معطر امام‌زادگان در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان، کرمان، گیلان، مازندران، فارسی، خوزستان، یزد، مرکزی، آذربایجان غربی، قم و قزوین که قریب به 100 بقعة متبرکه را شامل می‌شود، همت گمارد.

زنده‌یاد استاد محمدحسین پرورش در تاریخ 22 رجب 1324 قمری برابر با 28 شهریور 1382 پس از 96 سال عمر با برکت رحل اقامت از دنیا برچید و جان به جان آفرین تسلیم نمود. روحش شاد.

تعداد بازدید : ۲,۹۶۸

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر