۵ خرداد ۱۴۰۰

مقصود پاشایی

مقصود پاشایی
امور هنری
دوره هشتم

نام : مقصود

نام خانوادگی : پاشایی

تاریخ تولد : 1313

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : هشتم

 
ایشان در سال 1313 در شهر اردبیل دیده به جهان گشود. پذیرش در محله داش چلار اردبیل کارگاه کاشی و سفال داشت. او که از کودکی شاهد هنرنمای پدر بود، به سرعت شیفتة حرفه‌اش شد و از 6 سالگی علی‌رغم اشتغال به تحصیل ساعات فراغت خود را با ساختن اشیاء کوچک سفالین در کارگاه سپری می‌کرد. تصمیم داشت تمامی هنر پدر را یکجا به چنگ آورد به این منظور بود که تا سن 30 سالگی دست از ممارست نکشید به گونه­ای‌­ که احساس می‌کرد دستان هنرمندش بر جلای این هنر می‌افزاید.

سرانجام در سال 1343 در دانشکدة هنرهای زیبا به عنوان استاد سفالگری به خدمت گرفته شد و همزمان استاد سرامیک در انستیتوی تکنولوژی صنایع سیلکات لقب یافت. از این پس بود که به مدت 7 سال به تدریس ساخت کاشی و ظروف سرامیک اشتغال داشت. سپس در سال 1366 با دریافت نشان درجه یک هنر کاشی و سفال که معادل دکترا محسوب می‌شود، خود را در کسوت اساتید طراز اول این رشته دید.

آثار متعدد و کم‌نظیر استاد پاشایی در نمایشگاه‌های گوناگون داخلی و خارجی به معرض نمایش درآمده و همواره با استقبال اهل هنر همراه بوده است. به همین خاطر در نمایشگاهی که در کشور پاکستان از آثار او فراهم آمده بود، با اعطای دکترای افتخاری تجلیل به عمل آمد و داخل کشور نیز موفق به اخذ تشویق‌نامه از دست رئیس جمهوری وقت، حجت‌الاسلام و المسلین هاشمی رفسنجانی گردید. از استاد در سال 1380 به خاطر ساخت کتیبه‌ها و سر در قرآنی موزه ملی ایران و نیز کار برجستة آمفی تئاتر دانشکده الهیات دانشگاه تهران و بالاخره 230 متر کار برجسته قرآنی برای سفارت جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی به عنوان خادم القرآن تقدیر و به همراه لوح یادبود جایزه ویژه به وی اهدا گردید.

هم‌اکنون از آثار استاد مقصود پاشایی شامل 20 اثر لعابدار در موزه آزادی، 12 اثر در موزه هنرهای ملی و آثار برجسته دیگر در موزه‌های آب و هنرهای تزئینی اصفهان نگهداری می‌شود.

استاد مقصود پاشایی، تنها دارنده درجه اول استادی در هنر کاشی و سفال ایران است. او بیش از 60 سال از عمر خود را در راه خدمت به فرهنگ و هنر اسلامی - ایرانی به فعالیت و تدریس مشغول بوده است.

عمده فعالیت وی در ساخت و طراحی ظروف و کتیبه‏هایی است که اغلب با مضامین قرآنی و اسلامی، مبین تأثیرگذاری این دین آسمانی بر روح فرهنگ و هنر ایران عزیز است. بسیاری از آثار این هنرمند شریف را در موزه هنرهای ملی، موزه اصفهان و برج آزادی می‏توان به تماشا نشست. برخی از آثار استاد پاشایی، عبارت‏اند از: ساخت کتیبه طرح برجسته سردر موزه ایران باستان، سردر دانشکده الهیات، آرم سازمان میراث فرهنگی، نزدیک به دوهزاروسیصد متر کار طرح برجسته در سفارت ایران در ابوظبی.

مقصود پاشایی، سال‏هاست که در کسوت استادی دانشگاه در بسیاری از دانشگاه‏ها از جمله دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر، دانشکده سوره و دانشکده سازمان میراث فرهنگی به تربیت کسانی می‏پردازد که امیدوار است روزی، همچون خود او، توان و استعدادشان را با ظرافت هنر و روح والای قرآنی درآمیخته و به خدمت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی درآورند.

تعداد بازدید : ۳,۳۴۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر