۵ خرداد ۱۴۰۰

محمدباقر آقامیری

محمدباقر آقامیری
امور هنری
دوره هشتم

 نام : محمدباقر

 نام خانوادگی : آقامیری

تاریخ تولد : 1329

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

منتخب دوره : هشتم

 

استاد محمدباقر آقا میری در ۱۳۲۹ در قریه حسن آباد (سوگند) از توابع بیجار گروسی دیده به جهان گشود. در زمان کودکی، خانواده اش به تهران مهاجرت کردند. محمد آقامیری پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه درتهران در رشته کارشناسی نقاشی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد. سپس کارشناسی ارشد گرافیک را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و در پی آن دکترای (درجه یک هنر) نقاشی ایرانی و اسلامی را از شورای عالی فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود. وی همچنین برنده مدال طلا از نمایشگاه جهانی سال 1987 الجزایر است.

او هم‌اکنون تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه آزاد اسلامی، هنرستان هنرهای تجسمی دختران و پسران تهران و تدریس و تعلیم قالی و کاشی در مراکز مربوط به این هنرهای را بر عهده دارد. علاوه بر این وی دبیر چهارمین بی­ینال نگارگری (نقاشی ایرانی) و رئیس انجمن نگارگری ایران است. از آقا میری تعداد 10 اثر برجسته در موزه هنرهای معاصر تهران و نیز تعدادی دیگر در موزه شهدا و موزه بانک ملی نگهداری می‌شود.

غیر از فعالیت‌های هنری در زمینه قرآن کریم و داستان‌های پیامبران می‌توان از تصویرگری و نقاشی بیش از 40 کتاب ادبی، تاریخی، هنری و مذهبی، دیوان‌های شعر حافظ و شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان و غزلیات سعدی، رباعیات خیام، خمسة نظامی، ترانه‌های فولکوریک ایران، کتاب مادر و دو آلبوم از آثار را به عنوان چکیده‌ای از فعالیت‌های هنری او یاد کرد.

آثار استاد به جز نمایشگاه‌های داخلی در نمایشگاه‌های متفاوت خارج از کشور به ویژه در کشورهای انگلستان (1998 و 1975)، مجارستان (1972)، پاکستان (1982)، بنگلادش (1984)، الجزایر (1987)، کانادا (1989و 1988)، آمریکا (2003و 2001و 1990)، چین (1998 و 1989)، تاجیکستان (1989)، جمهوری آذربایجان (1989)، مالزی (1998)، سوئیس (1999)، قبرس (2000)، هندوستان (2002)، آفریقای جنوبی و ژاپن (2003) به صورت اختصاصی به نمایش در آمده است.

محمد آقا میری در کار مینیاتور، خود را از شیفتگان و شاگردان استاد محمود فرشچیان می داند و به این امر معتقد است که فرشچیان مبدع و پیشتاز مینیاتور، درعین قلم گیری های سنتی مینیاتور، دارای محتوایی نو و معاصر است.

محمد آقامیری سال ها در دانشگاه ها و هنرستان های معتبر کشور از جمله هنرستان هنرهای تجسمی پسران به تدریس پرداخته و تدریس دروسی چون طراحی قالی، ‌کاشی، تذهیب و مینیاتور را عهده دار بوده است.

مدال طلای نمایشگاه جهانی الجزایر (۱۳۶۷) ،‌ مدال طلا ولوح تقدیر نفر اول مسابقات هنری دبیرستان های کشور درسه دوره متوالی (۱۳۷۶-۱۳۵۵) از جمله جوایز دریافت شده محمد آقا میری است.

او کاندیدای هنر برای جایزه صلح نوبل در سال ۱۳۶۳ بوده است.

سوابق استاد آقامیری:
مدرس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
مدرس دانشگاه هنر تهران
مدرس دانشگاه الزهرا
مدرس دانشگاه آزاد
مدرس طراحی قالی و کاشی و نگارگری و نقاشی
دبیر چهارمین دوسالانه نگارگری ایران
رئیس انجمن نگارگری ایران
طراحی تعدادی از آثار نگهداری شده در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه شهدا، موزه بانک ملی و مجموعه های خصوصی در ایران و خارج و مجلس شورای اسلامی
عضو شورای سیاست گذاری دومین جشنواره بین المللی فجر ۱۳۸۸
داور مسابقات هنر تذهیب و کتاب آرایی در امارات عربی ۱۳۸۸ و ۱۳۹۰
داوری مسابقات بین المللی الجزایر ۲۰۰۹
داوری جشنواره هنرهای اسلامی، امارات متحده عربی در سالهای ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱

تعداد بازدید : ۳,۱۷۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر