۵ خرداد ۱۴۰۰

رضا آسیابانی

رضا آسیابانی
نرم افزار
دوره هشتم

نام : رضا

نام خانوادگی : آسیابانی

تاریخ تولد : 1341

سال انتخاب : 1380

برگزیده شده در حوزه : نرم افزار و اطلاع رسانی

منتخب دوره : هشتم

رضا آسیابانی در سال 1341 در شهر نجف آباد استان اصفهان دیده به جهان گشود. پس از اتمام دوره متوسطه با شروع جنگ تحمیلی به شکل متناوب به مدت 3 سال در جبهه حق علیه باطل ادای وظیفه نمود و چندین ‌بار از ناحیه سر و بدن مجروح و از ناحیه ریه شیمیایی شد. در سال 1360 وارد حوزه علمیه قم شد و تاکنون از دروس خارج فقه و اصول و فلسفه اساتیدی همچون آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت‌الله حسن‌زاده آملی فیض برده است. در سال 1366 به مدت 2 سال به عنوان استاد و مدیر حوزه علمیه رسول اکرم (ص) در بیروت انجام وظیفه نمود او در سال 1369 به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پیوست و به عنوان استاد، برنامه نویس، معاون فنی، مدیر پروژه‌های نرم‌افزاری و اخیراً جانشین مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی مشغول به خدمت شد. وی در نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به جهت تولید نرم افزار جامع‌الاحادیث (نور 2) به کسب عنوان خادمی قرآن کریم نائل گردید و در سال 1381 رتبه اول ابتکارات گروهی جشنواره ممتازین، مبتکرین و نوآوران دانشجو و طلبه بسیجی را به دست آورد.

نرم‌افزار جامع الاحادیث شیعه شامل 187 عنوان در 442 مجلد از منابع اصلی و کاربردی حدیث اهل بیت (ع) است که از جمله آن‌ها می‌توان به بحارالانوار، وسائل الشیعه و کتب اربعه اشاره کرد. این منابع پس از ورود اطلاعات بازبینی مجدد شده و با توجه به منابع اصلی آن‌ها اشتباه‌ها، افتادگی‌ها و ضبط اعلام تصحیح شده و کتب ارزشمندی چون وسائل الشیعه و کتب اربعه به صورت کامل اعراب‌گذاری شده‌اند.

کلیه آیات موجود در احادیث تعیین شده و در برنامه ارتباط آیات قرآن با مجموعه احادیث برقرار گشته است که کاربر با انتخاب یک آیه می‌تواند کلیه احادیث شمال حتی قسمتی از آن آیه را مشاهده کند. از قابلیت‌های بارز این برنامه جستجو و فهرست‌سازی کلی است که کاربر می‌تواند با کمک آن به شکل ریشه‌ای در کلمات جستجو نماید و با جستجو در ابواب و سپس دامنه قرار دادن آن برای تحقیقات بعدی خود عملیات بعدی را سریع‌تر کند. در قسمت نمایش برنامه کاربر می‌تواند با کمک آن به شکل ریشه‌ای در کلمات جستجو نماید و با جستجو در ابواب و سپس دامنه قرار دادن آن برای تحقیقات بعدی خود عملیات بعدی را سریع‌تر کند. در قسمت نمایش برنامه کاربر می‌تواند از امکاناتی شامل حاشیه‌نویسی، نمایه‌زنی و رنگی کردن متن استفاده کند و به سبب اتصال ریشه کلمات متن به لغت‌نامه لسان العرب، العین و مجمع‌البحرین معنای واژه‌ها را به دست آورد.

حاصل همکاری استاد رضا آسیابانی با مرکز تاکنون تولید نرم‌افزارهای ذیل می‌باشد:

1. نورالحکمه: معجم موضوعی 19 عنوان از منابع دانش های منطق، کلام و فلسفه اسلامی مانند اسفار، شرح اشارات و شفاء

2. نورالفقاهه: معجم موضوعی 5 عنوان از منابع متون درسی فقه، اصول و معجم الفاظ، سلسلة الینابیع الفقهیه

3. نورالسیره: دائرةالمعارفی از اهم منابع تاریخی همچون تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی

4. کتابخانه تراجم: معجم‌الفاظ مهم‌ترین کتب تراجم و کتاب‌شناسی شیعه همچون اعیان الشیعه و الذریعه

5. کتابخانه عرفان: معجم‌الفاظ اهم منابع عرفان نظری مانند فتوحات مکیه، مصباح الانس، فصوص الحکم و تمهید القواعد

6. کتابخانه انگلیسی: معجم‌الفاظ 163 متن انگلیسی از 60 نویسنده در زمینه علوم انسانی

7. قاموس نور: فرهنگ واژگان عربی به عربی منابعی همچون لسان‌العرب و العین

8. نورالانوار 2: نخستین دانشنامه چند رسانه‌ای قرآن کریم که در ششمین دوره نمایشگاه قرآن کریم رتبه نرم‌افزار برتر را کسب نمود.

9. کتابخانه اصول: معجم الفاظ 70 عنوان از کتب اصول فقه از نویسندگانی همچون حضرت امام خمینی، محقق خراسانی، و شیخ انصاری

10. مثنوی معنوی: کتابخانه‌ای از شروح مثنوی به همراه قرائت متن و ارتباط اشعار با آیات

11. درایه­النور: نخستین معجم، تخصصی رجال شیعه شامل بازسازی اسناد کتب اربعهف وسائل الشیعه و متون کتب رجالی

12. نورالجنان: نخستین نیایش‌نامه چند رسانه‌ای شامل صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان به همراه قرائت کامل متن ادعیه و امکان بازیابی‌های گوناگون که در نهمین دوره نمایشگاه قرآن کریم عنوان نرم‌افزار برتر را به خود اختصاص داد.

13. کتابخانه فاضلین نراقی: معجم‌الفاظ، آثار ملا محمد و ملا احمد نراقی همچون مستندالشیعه، معراج‌السعاده، جامع‌السعادات

14. دانشنامه علومی: بزرگ‌ترین دائرةالمعارف چند رسانه‌ای سخنان امیرالمؤمنین (ع) که شامل 110 عنوان از کتاب‌های تألیف شده درباره نهج‌البلاغه و غررالحکم می‌باشد.

تعداد بازدید : ۳,۳۱۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر