۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات آیات برگزار شد + اسامی برگزیدگان

اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات آیات برگزار شد + اسامی برگزیدگان
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات عصر روز 22 اردیبهشت‌ماه همزمان با آخرین روز نمایشگاه مجازی قرآن کریم، در قالب پخش فیلم مستند این جشنواره از بستر فضای مجازی برگزار و برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات عصر روز چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه همزمان با آخرین روز نمایشگاه مجازی قرآن کریم، به صورت پخش ویدئویی از فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل به یکی از اولویت‌های اصلی فرهنگی و هنری خود در ارتباط با حیطه‌های گوناگونِ فعالیت‌های قرآن و عترت در سال‌های متمادی پیشین، موفق به برگزاری مجموعه‌ای از جشنواره‌های ملی آیات شد.

وی افزود: از جمله این جشنواره‌ها، جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات است که معاونت قرآن و عترت توفیق دارد در چهارمین دوره برگزاری آن، شاهد مشارکت موثر و همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان باشد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این دوره از جشنواره دو بخش اصلی فعالیت دارد، بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها و بخش چندرسانه‌ای، این بخش برای نخستین بار به این جشنواره الحاق شده است.

فقهی زاده اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداف کلانی را از برگزاری مستمر مجموعه جشنواره‌های ملی آیات دنبال می‌کند. به صورت خاص در برگزاری چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات به دنبال شناسایی ظرفیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای و فضای مجازی و فعال‌سازی آنها در خدمت به آستان مقدس قرآن کریم است. هدف عمده دیگر ما جریان‌سازی قرآنی در حوزه‌های روزآمد و جدید متناسب با پیشرفت‌های تازه است.

وی بیان کرد: بخش دیگری از اهداف ما شامل گسترش دایره فعالان قرآنی و اصلاح نگرش و تلقی عمومی نسبت به فعالان قرآنی است که ا‌ن‌شاءالله با این تغییر نگرش گروه‌های کثیری از خدمت‌گذاران راستین به فرهنگ قرآنی به حوزه فعالان قرآنی افزوده می‌شوند. از این طریق زمینه مناسبی برای اثرگذاری و رشد تولیدات علمی و فرهنگی و هنری رسانه‌ای در خدمت به آستان مقدس قرآن فراهم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم در پایان عملیات برگزاری جشنواره ملی مطبوعاتی و رسانه‌ای در چهارمین دوره بیش از 1100 اثر شایسته به دبیرخانه جشنواره رسیده است و در پایان مرحله ارزیابی آنها ا‌ن‌شاءالله آثار شایسته و ممتازی در دسته بندی‌های گوناگون به جامعه فرهنگی و هنری قرآن کریم تقدیم و معرفی خواهد شد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: چهارمین جشنواره قرآنی آیات در بخش رسانه و مطبوعات به بخش پایانی خود رسیده است. در این راه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد همراه با ده‌ها فعالیت قرآنی دیگر در کشور چند جشنواره ایات را به پیش برد و خوشبختانه اهالی سمنان و اهل فرهنگ سمنان میزبان چهارمین دوره جشنواره قرآنی آیات در حیطه مطبوعات و فضای مجازی بودند.

وی در ادامه به ویژگی این دوره از جشنواره پرداخت و افزود: ویژگی جشنواره چهارم توجه به فضای مجازی بود به نحوی که فعالان فضای مجازی امکان شرکت در این دوره از جشنواره را برای اولین بار پیدا کردند و خوشبختانه وصول آثار در رشته های مختلفی که امکان ارائه اثر در فضای مجازی را داشتند هم این نوید را می دهد که زین پس بخش فضای مجازی باید بخش تفکیک ناپذیر جشنواره آیات باشد.

فلاح تصریح کرد: همیاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اداره کل روابط عمومی وزارت ارشاد این امکان را فراهم آورد تا جشنواره در سطحی متفاوت با جشنواره‌های مشابه کار خود را دنبال کند. این جشنواره از نظر داوری بهترین و عالی ترین سطح داوران حاضر در کشور و از نظر تبلیغات و فراگیری فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی نیز به نحو شایسته‌ای به انجام رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: حضور همه استان‌های کشور گواهی بر اطلاع‌رسانی مطلوب جشنواره در سطح کشور است. در این دوره از جشنواره استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران و اصفهان پس از استان سمنان بیشترین شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص دادند.

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیان سخنانی پرداخت و گفت: چشم انداز و هدف‌گذاری کلان فعالیت‌های قرآنی خصوصاً در حوزه تبلیغ و ترویج حاکم شدن گفتمان قرآنی در جامعه و تسری آموزه‌ها و مضامین قرآنی در سبک زندگی مردم است.

خدمتکار با تأکید بر اینکه توسعه شناخت قرآنی جامعه و تعمیق باورهای قرآنی مردم باید منجر به رفتار و منش قرآنی در آحاد جامعه شود، گفت: این سه گذاره مثلث سه ضلعی توسعه گفتمان و فرهنگ قرآنی را تشکیل می‌دهد. برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و رقابت‌هایی از این دست همگی در صدد پیاده‌سازی فرهنگ و گفتمان قرآنی در جامعه هستند. هر کدام به یک شکل برای این پیاده سازی موثر هستند. جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات هم از این دست هستند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: جشنواره ملی مطبوعات و رسانه ای آیات، چهارمین دوره خود را با برنامه ریزی و تلاش عزیزان ما در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان که نقش اصلی در برگزاری این رویداد داشتند، به سرانجام رسید. استقبال خیلی خوب فعالان این حوزه از این جشنواره و ارسال آثار ممتاز گویای موفقیت این برنامه و این جشنواره بوده است که بحمدالله تلاش همه عوامل و دست اندرکاران این برنامه به ثمر رسیده است.

وی اظهار کرد: ارسال بیش از 1100 اثر در حوزه های مختلف گویای این مطلب است امیدوار هستم دوره‌های بعدی این جشنواره هم برگزار شود و بتوانیم این راه بسیار پر ارزش را به سرانجام برسانیم و هدف گذاری اصلی که حاکم شدن گفتمان قرآنی در جامعه است به زودی محقق شود.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم بیانیه هیئت داوران قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «شایان تاکید است عدم آشنایی جمعی از شرکت کنندگان در جشنواره با تکنیک‌های روزنامه‌نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت‌الشعاع قرار داده است که به با‌ور هیات داوران برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هیات‌ داوران هر چند احتمال خطاهای سهوی را در ارزیابی‌های خود منتفی نمی‌داند ولی با تمام توان کوشیده است در کمال بی‌طرفی و تنها با رعایت معیارهای علمی و حرفه‌ای، آثار برجسته‌تر را برگزیند.
بدیهی است معرفی آثار برتر به معنای نادیده گرفتن اعتبار و ارزش سایر آثار نیست».

هیات داوران چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات شامل اکبر قاضی‌زاده‌، فریدون صدیقی‌، محمود مختاریان، علیرضا کتابدار، مریم سلیمی، بهزاد خورشیدی و مهرداد خلیلی بود.

در بخش دیگری از این مراسم جواد نصیری، دبیر چهارمین جشنواره مطبوعات و رسانه آیات به بیان توضحیاتی پرداخت و گفت: درجشنواره مطبوعات و رسانه آیات در مجموع با 12 رشته حوزه رسانه در خدمت فعالان رسانه ای بودیم. شش رشته در بخش اصلی و شش رشته در بخش ویژه تعریف شده بود. استقبال کم نظیر علاقه مندان به این جشنواره باعث شد برای ثبت نام دوره یک ماهه مهلت را تمدید کنیم و در نهایت به فرصتی رسیدیم تا در ماه رمضان اختتامیه را در قالب یک فیلم مستند برگزار کنیم.

وی در ادامه به بیان برخی ویژگی‌های این جشنواره پرداخت و افزود: در رشته‌های مختلف استقبال خوبی به عمل آمد به طوری که توانستیم رکورد دریافت آثار نسبت به ادوار گذشته را بشکنیم. همچنین ویژگی دیگر این بود که جشنواره در بعد ملی برگزار شد و از استان ها و شهرهای مختلف آثاری ارسال کردند که از همه آنها قدردانی می کنم.

نصیری در پایان اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این دوره از جشنواره داوری بسیار خوب و جالب توجهی بود که با حضور اساتید نام آور رشته های مطبوعاتی انجام شد. از این جهت عدالت در داوری عدالت درخور توجهی بود. امیدوارم برگزیدگان این جشنواره همواره در فعالیت های خود بیش از پیش بکوشند.

در بخش دیگری از این مراسم برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی مطبوعات و رسانه آیات معرفی شدند که به شرح زیر است.

بخش اصلی

سرمقاله و یادداشت نفر اول: علی صیاد قبادی – استان تهران – نام اثر: « آزمون تقوا در دریافت حقوق و مزایای مجلسیان»
نفر دوم: حنان سالمی – استان خوزستان – نام اثر: «ما به حسین بدهکاری»
نفر سوم: سید احمد حسینی ماهینی – استان تهران – نام اثر: «سردار تبلیغات»

گزارش (خبری یا توصیفی)
هیأت داوران با تقدیر از احمد فیاض – استان خراسان رضوی - عنوان اثر: «خیمه‌ی عشایر، حسینیه شد»
نفر اول: محبوبه فرامرزی– استان خراسان رضوی – عنوان اثر: «جفت هیچ»
نفر دوم: وجیهه غلامحسین زاده– استان قم –عنوان اثر: « ایستاده در معبر آخر»
نفر سوم: خانم حنان سالمی – استان خوزستان –عنوان اثر: «بچه های خانم ژنرال»

مصاحبه
نفر اول: محبوبه فرامرزی - استان خراسان رضوی – عنوان اثر: «از کشف حجاب رضاخان تا دیدار امام»
نفر دوم: صدیقه رضوانی نیا – استان تهران – عنوان اثر: «در حرم امام رضا شعر من بارید»
نفر دوم: محبوبه فرهنگ – استان اصفهان – عنوان اثر: « سبک زندگی اسلامی»
نفر سوم: محمد آسیابانى – استان تهران– عنوان اثر: «غفلت از کارکرد دین و آیین در مواجهه با کرونا»
نفر سوم: تیمور کاکایی – استان تهران – عنوان اثر: «نقش زبان مستمع در برقراری ارتباط با تلاوت»
نفر سوم: اشکان جهان آرای – استان مازندران – عنوان اثر: «نبرد در خیابان های ساری تا دیدار با امام»

خبر
نفر اول: حائز رتبه نداریم
نفر دوم: مهدی احمدی – استان تهران – عنوان اثر: «آقا حساب کردند/ دقایقی با خادمان امام رئوف در بازار»
نفر سوم: مجتبی قربانی – استان مازندران – عنوان اثر: «اردیبهشت چهارم بوی خدمت و مقاومت می‌گیرد»

تیتر
هیأت داوران ضمن تقدیر از: مهری فروغی – استان اصفهان – با تیتر «همت مجنون خیبر شد»
نفر اول: حائز رتبه نداریم
نفر دوم: مرتضی مزینانی صفابین – استان سمنان – با تیتر: «کمک مؤمنانه؛ از دعوت عیدانه تا مأموریت مدیرانه»
نفر سوم: سیدعابد میرمعصومی – استان سمنان – با تیتر: « خانه به خانه با خدا»

عکس
نفر اول: سیدمحمد آل رسول– استان خراسان رضوی – عنوان عکس: «مراسم شیرخوارگان حسینی»
نفر دوم: مهدی ایمانی – استان آذربایجان شرقی – عنوان عکس: «آموزش وضو»
نفر سوم: اسماعیل طحان – استان سمنان – عنوان عکس: «مادر»

بخش ویژه
انیمیشن ... برگزیده: برزان رستمی – استان کردستان- نام اثر: «بالانس»
موشن ‏گرافیک ... برگزیده: امیر اسماعیلی – استان سمنان - عنوان اثر: «حماسه سوسنگرد»
پادکست برگزیده: حسین شجاع - استان خراسان رضوی - عنوان اثر: «داغ سنگین سردارم»
اینفوگرافیک ... برگزیده: محمدحسین بارونقی، محسن مشرقی، سیدرضا سعیدزاده – استان اصفهان – عنوان اثر: «هر لحظه مبارزه»
طرح و تصویر، پوستر یا اعلان ... برگزیده: امیرحسین حسن‌زاده – استان سمنان – عنوان اثر: «گرگ»
کلیپ ... برگزیده: محمدعلی حیدری – استان سمنان – عنوان اثر: «اشک های نم نم»

انتهای پیام/

تعداد بازدید : ۲,۷۰۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر