۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

ناصر مکارم شیرازی

ناصر مکارم شیرازی
پژوهش
دوره نهم

نام : ناصر

نام خانوادگی : مکارم شیرازی

تاریخ تولد : 1305

سال انتخاب : 1381

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

برگزیده دوره : نهم 

ناصر مکارم شیرازی، در سال ۱۳۰۵ در شهر شیراز دیده به جهان گشود. پدر او بازرگان و فروشنده بود. تحصیلات دبستان و دبیرستان را در شیراز گذراند و در ۱۸ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. در سال ۱۳۲۹ به نجف رفت، اما پس از یک سال اقامت و تحصیل، در سال ۱۳۳۰ به قم بازگشت.

درخشش و نبوغ وی به اندازه‌ای هویدا شد که تا یکی دو سال بعد همگان با تعجب او را در محفل درس شیخ‌الفقهاء و استاد الاساتذه مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی در کنار بزرگانی چون آیت‌الله العظمی داماد، آیت‌الله العظمی گلپایگانی و همچنین امام خمینی (ره) دیدند درحالی که گاه در این جلسات طرح سؤال و ابهام نیز می‌نمود. این استعداد فوق‌العاده به ضمیمة خصوصیّات دیگر استاد موجب شد وی در سنّ بیست‌و چهار سالگی موفق به اخذ اجازة اجتهاد از ناحیة دو مرجع بزرگ آیات عظام اصطهبانی و حاج شیخ محمد حسین کاشف الغطاء گردد.

نشریة مکتب اسلام که ابتدا بدون مجوز رسمی انتشار می یافت، با احساس خطر رژیم پهلوی از تأثیر انتشار مجله با همین بهانه به تعطیلی کشیده شد اما با حمایت آشکار و به اشاره مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی نه تنها مجدداً اجازه انتشار یافت، بلکه حتی رژیم مجبور شد برای انتشار آن مجوز رسمی صادر نماید. این نشریه که با همکاری بزرگانی چون، امام موسی صدر، مرحوم آیت‌الله شهید مطهری، مرحوم آیت‌الله شهید بهشتی، مرحوم آیت‌الله شهید مفتح و حتی اساتید بزرگی چون مرحوم علامه طباطبایی تهیه و منتشر می‌شد، هم‌اکنون نیز در حال انتشار است.

استاد بعدها با همین وضعیت نسبت به انتشار نشریه دیگری با عنوان «نجات نسل جوان» نیز اقدام نمود. این نشریه نیز همچنان که از نام آن پیداست ویژه مسائل جوانان منتشر می‌شد و واقعاً نجات اين نسل از چنگال مفاسد آن زمان را تعقیب می‌کرد. این نشریه تضاد بیشتری با دستگاه طاغوت داشت اما علی‌رغم این موضوع به شدت مورد استقبال قرار گرفت. نشریه نجات نسل جوان پس از مدتی به صورت مجموعه‌ای از کتاب‌های متنوع و گسترده منتشر شد.

پس از انقلاب اسلامی ایشان در کنار هشت تن دیگر از علما و فضلای برجسته حوزه علمیة قم در قالب شورای عالی، مسؤولیت تدوین و اجرای برنامه‌هایی به منظور اصلاح و تکمیل کتب درسی غیر فقه و اصول، حذف مباحث زائد از فقه و اصول، توجه به مسائل مستحدثه، توجه به مکاتب مختلف انحرافی و مذاهب ساختگی و مباحث دیگر حوزه علمیه را پذیرفت و با تلاش این مجموعه در مقاطع بعدی اساسنامة شوران عالی حوزه علمیه تنظیم و پس از تأیید آیات عظام مرحوم گلپایگانی و مرحوم اراکی و نیز مقام معظم رهبری و تعدادی دیگر از علمای طراز اول قم به ثبت رسید.

استاد علاوه بر تدریس و تألیف از دوران نوجوانی به طرق گوناگون دیگر نظیر اجرای سخنرانی و مناظره با مبلغان فرق ظاله و پیروان و مروجان مکاتب الحادی به دفاع از دین اسلام می‌پرداخت و همواره با دیدی نوگرا و روشنگر از عهده این کار برمی‌آمد.

آثار علمی و قلمی حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی که بالغ بر 131 جلد و 70 عنوان می‌شود را می‌توان در هشت بخش معرفی نمود:

بخش اول: کتب فقهی و اصولی (شامل 13 عنوان)

بخش دوم: تفسیر قرآن مجید (شامل 5 عنوان «ترجمة شیوا و روان قرآن مجید»، «تفسیر نمونه»، «تفسیر موضوعی پیام قرآن»، «اخلاق در قرآن» و «مثال‌های زیبای قرآن»)

بخش سوم: کتب اعتقادی و کلامی (شامل 21 عنوان)

بخش چهارم: کتب فلسفی (شامل 7 عنوان)

بخش پنجم: کتب اخلاقی (شامل 4 عنوان)

بخش ششم: فلسفة احکام و پاسخ به سؤالات (شامل 7 عنوان)

بخش هفتم: شرح بر نهج‌البلاغه (شامل 1 عنوان)

بخش هشتم: گوناگون (شامل 12 عنوان)

تعداد بازدید : ۳,۳۲۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر