۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

زینب السادات همایونی

زینب السادات همایونی
آموزش
دوره دهم

نام : زینت السادات

نام خانوادگی : همایونی

تاریخ تولد : 1296

سال انتخاب : 1382

برگزیده شده در حوزه :  آموزش

برگزیده دوره : دهم 

زینت السادات همایونی در سال 1296 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. در دوران کودکی با اصرار و تلاش مرحومه مادرش به فراگیری‌ قرآن مشغول شد.. موضوع دیگری که در این راه بیش از پیش او را مصممّ نمود، آن بود که در خواب مشاهده کرد که متن آیات قرآن در روشنایی خورشید هویدا شده و بر درخشش آن افزوده است. در این حال او به خورشید می‌نگرد و آیات قرآن را با خوشحالی قرائت می‌کند.

. او به شاگردی مفسرّ گرانقدر و ارجمندی چون بانون مجتهده امین (رحمه الله علیها) در آمد و در پی کسب این توفیق علاوه بر تدریس قرآن کریم، به فراگیری علوم حوزوی نظیر ادبیان عرب، فقه و اصول، فلسفه و اخلاق و سایر معنویات از اساتید زبده همت گمارد. به برکت این خدمتگذاری به آستان قرآن کریم بود که موفق به تأسیس مکتب فاطمه (سلام الله علیها) گردید. در این مؤسسه ضمن آموزش قرآن کریم، سایر علوم مرتبط همچون ادبیات عرب و فارسی، اصول عقاید، تفسیر قرآن و اخبار و احادیث معصومین (علیهم‌السلام) نیز تدریس می‌شد، نزدیک به 30 سال با عشق و دلباختگی به قرآن کریم، مدیریت و تدریس را با جدیت پی گرفت و تلاش او به تربیت بانوان فاضله و متخلّق به اخلاق قرآنی منجر شد که نام و مقالات تعدادی از آنان در کتاب «زندگانی بانوان مجتهده امین» ذکر شده است.



تقدیرها

بانو همایونی به جز مدیریت و تدریس در مکتب فاطمه، مسئولیت مدیریت دبستان نرجس -مدرسه‌ای ملی و دینی که فیروزیان تاسیس کرده بود- را هم بر عهده داشت. صاحب امتیاز و مدیرمسئول مدرسۀ گلستانیان نیز بود که خیلی زود از این سمت استعفا داد و ترجیح داد به کار ترجمه و تالیف بپردازد

همایونی مدتی نیز برای تدریس به قم رفت و آمد داشت. او در سال تحصیلی ۶۸-۱۳۶۷هر هفته، چهارشنبه‌ها برای تدریس به جامعة‌الزهرا می‌رفت و جمعه‌ها به اصفهان برمی‌گشت. ولی این دوره هم به دلیل کثرت اشتغالات و سختی‌های سفر تعطیل شد. در سال ۱۳۶۸ بعد از فوت بانو امین در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور وقت آیت‌الله خامنه‌ای، تقاضای برگزاری کنگرۀ بزرگداشت بانو امین را مطرح کرد. اولین دورۀ این کنگره در سال ۱۳۷۱ در اصفهان و دومین دورۀ آن در سال ۱۳۷۲ در قم برگزار شد. همایونی در سال ۱۳۷۱ مکتب فاطمه را وقف کرد واز آن به بعد خانه‌نشینی اختیار کرده و به ترجمه و تالیف کتب پرداخت. زینت السادات همایونی در سال ۱۳۸۸ به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۰ در همایش امینه امین که در اصفهان برگزار شد، از مقام او تجلیل شد. آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی که برای این همایش ابلاغ کرده بود، بانو همایونی را از مفاخر جامعۀ زنان ایران اسلامی خواند. بانو همایونی در تاریخ ۱۳۵۵ ه‍.ش از جانب بانو امین اجازۀ روایت دریافت کرد. بانو همایونی در ۱۰ تیر ۱۳۹۵ش. در سن ۹۹ سالگی به علت کهولت سن در گذشت و پس از اقامه نماز توسط آیت الله مظاهری از مسجد سید اصفهان، تشییع و در امامزاده ابراهیم این شهر به خاک سپرده شد.

تعداد بازدید : ۳,۱۴۳

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر