۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

اکبر ثقفیان

اکبر ثقفیان
نرم افزار
دوره دهم

نام : اکبر

نام خانوادگی : ثقفیان

تاریخ تولد : 1345

سال انتخاب : 1382

برگزیده شده در حوزه : نرم افزار و اطلاع رسانی

برگزیده دوره : دهم 

اکبر ثقفیان در سال 1345 در شهر زنجان دیده به جهان گشود. اندکی پس از تولد، به همراه خانواده به تهران منتقل شده، اوایل تحصیلات ابتدائی را در تهران گذراند. سپس به زنجان بازگشت و تا اخذ دیپلم در آن شهر اقامه گزید. علوم مقدماتی شامل صرف و نحو را در حوزه علمیه زنجان، همزمان با تحصیلات دبیرستان آغاز نمود و در کنار آن در کلاس‌های تفسیری اساتید مبرز حوزه علمیه زنجان نیز حاضر می‌شد. این سال‌ها با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی رحمة الله علیه مصادف بود.

در سال 1363 برای ادامه تحصیل راهی شهر مقدس قم شد. دوره سطح را تا سال 1371 نزد مدرسان مشهور همچون آیت الله اعتمادی و مرحوم آیت الله پایانی، به پایان رساند. علاقه و اشتیاق به معارف و حکمت اسلامی سبب شد که در ضمن دوره سطح به فراگیری آن‌ها نیز همت گمارد. پس از دروس تکمیلی منطق، مقدمات فلسفه را نزد اساتیدی همچون آیت الله گرامی، دروس هیئت و نجوم را نزد آیت الله حسن زاده آملی و همچنین درس تفسیر را نزد آیت الله جوادی آملی فرا گرفت. دروس خارج فقه اصول را با حضور در درس خارج کتاب الطهارة حضرت آیت الله تبریزی و خارج اصول حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی آغاز کرد و موفق شد تا پایان کتاب الطهارة و اندکی از کتاب الصلوة و بحث امارات خارج اصول را درک کند. دروس خارج کتاب الاجارة، کتاب الغصب، کتاب الحدود و الدیات و کتاب الصوم را نیز نزد برخی اساتید فرا گرفت. اشتغال به فلسفه و عرفان و همچنین تفسیر ادامه یافت و مجلدات نخست اسفار را نزد آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی فرا گرفت و در درس تفسیر معظم له نیز شرکت می‌جست.

در ضمن حضور در این دروس، به مباحث قرآنی نیز پرداخت و چندین مقاله درباره قرآن و علوم و معارف آن به نگارش درآورد. تحقیق و پژوهش در این زمینه منجر به آن شد که با فضای موجود پژوهشی آشنا شود و زمینه‌های خالی آن را به خوبی درک نماید.

از اوایل سال 1372، به یادگیری علوم کامپیوتری پرداخت و این امر موجب گردید کم کم به فضای انفورماتیک تمایل بیشتری نشان دهد. همکاری با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در سال 1372، در ملموس‌تر کردن این فضا، نقش به سزائی داشت. تأسیس بخش قرآن در این مرکز اولین گام اجرائی بود که با طراحی برنامه ها و نرم افزارهای قرآنی، برکات فراوانی را به دنبال داشت. با طراحی و مدیریت برنامه نور الانوار 2 (در زمینه قرآن) و نرم افزار نور الجنان ( در زمینه ادعیه و زیارات) در سال‌های 1379-1375 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به افتخارات فراوانی همچون مقام خادم برگزیده قرآن، رتبه سوم تحقیقات کاربردی جشنواره خوارزمی و نرم افزار برتر چندین نمایشگاه و جشنواره، نایل گردد. همچنین طراحی برنامه‌های مشکوة الانوار (در زمینه علوم قرآنی)، طرح ترجمان نور (در زمینه ترجمه فارسی قرآن کریم)، فرهنگستان قرآن (فرهنگ موضوعی قرآن کریم) و تهیه نرم افزارهای موضوعی برای تفسیر التبیان و تفسیر المیزان، از دیگر دستاوردهای این دوران به شمار می‌رود.

استاد اکبر ثقفیان در سال 1382 با تصدی مدیریت تحقیقات مرکز و ماشرکت در امر تولید نرم افزار موسوعه علوی (درباره نهج البلاغه و حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام) خود به افتخار قرار گرفتن در زمرة خادمان برگزیده قرآن کریم نایل شد.

تعداد بازدید : ۹۰۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر