۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

محمد مهدی آصفی

محمد مهدی آصفی
پژوهش
دوره دهم

نام : محمدمهدی

نام خانوادگی : آصفی

تاریخ تولد : 1316

سال انتخاب : 1382

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

برگزیده دوره : دهم 

آیت الله محمدمهدی آصفی در سال 1316 در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود. مرحوم پدرش آیت الله شیخ علی محمد آصفی از علما و مجتهدین معروف حوزه علمیه نجف به شمار می‌رفت.

مادر گرانقدر او زنی صالحه و زاده نجف بود. پدرش مرحوم آیت الله شیخ محمدتقی بروجردی از فقهای دوران خود محسوب می‌شد و بزرگانی چون محقق نائینی، عراقی و اصفهانی از زمره بزرگ‌ترین شاگردان وی به شمار می‌رفتند. «نهایة الافکار» نام اثری است که از آن بزرگوار به جای مانده و شامل یک دورة اصولی عمیق از تقریرات استاد شیخ ضیاء الدین عراقی می‌شود.

استاد ابتدا در نجف و بعد در حوزة علمیه قم به تدریس فقه، اصول، فلسفه و مباحث و مطالعات عالی درس تفسیر پرداخت. از این میان به مدت ده سال به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم اشتغال داشت .

استاد آصفی هفت سال نیز تولیت «اداره شئون دینی کویت» را بر عهده داشت که در خلال آن هرگز از تدریس و فعالیت‌های علمی و تبلیغی غافل نبود. و از رهگذر فعالیت هفت ساله استاد، خدمات ارزنده‌ای در منطقه به یادگار ماند.

علاوه بر والد گرانمایه ایشان، اساتید سطح او عبارتند از: شیخ محمدعلی مدرس افغانی، آیت الله شیخ صدر الدین بادکوبی، آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی، آیت الله شهید سید اسدالله مدنی و آیت الله شیخ محمدرضا مظفر.

همچنین استاد آصفی در تحصیل دروس پیشرفته فقه و اصول از بزرگانی نظیر آیات عظام: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالله شیرازی، شیخ باقر زنجانی، شیخ حسین حلی، سید محمدرضا گلپایگانی و شیخ میرزا هاشم آملی رحمه الله علیهم بهره وافی برد.

آیت الله آصفی از دو استاد خود اجازة اجتهاد دارد. اولین اجازة اجتهاد را از مرحوم آیت الله شیخ میرزا هاشم آملی در سال 1393 هجری قمری و دومین اجازه را از آیت الله شیخ مرتضی آل یاسین در نجف اشرف و در سال 1394 اخذ نمود. متن این اجازات در کتاب فقهی او تحت عنوان «مکلیة الارض» که در سال 1390 تألیف نموده و بعدها به انتشار رسید، آمده است.

بیشتر آثار او به زبان عربی است. برخی از این آثار به زبان های دیگر از جمله فارسی و اردو ترجمه شده است:

· ملکیة الارض فی الاسلام

· فی رحاب القرآن. از ترجمه این اثر چهارده جلدی با نام «در آینه وحی» در مراسم بزرگداشت آصفی رونمایی شد.

· ‎الاجتهاد و التقلید و سلطات الفقیه و صلاحیاته

· الاصر و الاغلال

· الامه الواحده والموقف من الفتنه الطائفیه

· الانتظار الموجه

محمد مهدی آصفی در پی بیماری در بیمارستان بستری شد و در صبحدم روز نیمه خرداد 1394 دار فانی را وداع گفت. پس از تشییع جنازه وی در قم، پیکرش به نجف حمل شده و در حرم امام علی مدفون گشت. بسیاری از شخصیت های داخلی درگذشت وی را تسلیت گفتند از جمله سید علی خامنه ای، رهبر ایران، که در پیام خود، آصفی را فقیهی نواندیش، متکلمی ماهر و نویسنده ای پرکار ذکر نمود.


تعداد بازدید : ۷۶۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر