۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

سید علی موسوی گرمارودی

سید علی موسوی گرمارودی
پژوهش
دوره یازدهم

نام : سیدعلی

نام خانوادگی : موسوی گرمارودی

تاریخ تولد : 1320

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

برگزیده دوره : یازدهم

سیدعلی موسوی گرمارودی در سال 1320 در شهر قماز دیده به جهان گشود. پدرش سید محمدعلی از روحانیون فاضل و تحصیل کرده نجف اشرف بود و مادرش خانم آغا فرزند روحانی مشهور و مورد وثوق اهالی تنکابن.

پدر او مدرس عالی علوم اسلامی به ویژه کلام و فلسفه بود و از شئون یک روحانی جز به تدریس مطلقاً نپرداخت. پدر خوش نداشت که تعلیم نخستین فرزند خود را به مدارس رسمی آن دوران وا گذارد اما بالاخره پدر به اصرار دیگران در 9 سالگی نام سید علی را در کلاس اول ابتدایی دبستان ملی باقریه واقع در ضلع جنوب غربی مدرسه فیضیه نوشت. از همان نخستین روزها اولیای مردسه به هوش او پی بردند و بدین ترتیب وی را به کلاس دوم و یک هفته بعد به کلاس سوم منتقل کردند و اگرکمی ریاضیات بیشتر می‌دانست کلاس چهارم هم پذیرای او بود.

وقتی در آستانه ورود به دبیرستان قرار داشت، روان شاد شهید دکتر بهشتی دبیرستانی در خیابان باجک قم به نام «دین و دانش» دایر کرده بود. او 13 دانش آموز را با وسواس خود برای تحصیل در پایه نخست برگزید و سید علی یکی از ایشان بود. شهید بهشتی علاوه بر مدیریت، تدریس زبان انگلیسی را نیز خود برعهده گرفت و در کنار او اساتید زبده‌ای چون علی اصغر فقیهی، دکتر حسین اشراقی، زنده یاد شهید دکتر مفتح، دکتر بزرگ نیا، دکتر رضوانی، دکتر مظاهر مصفا، دکتر شیمی، دبیرستان «دین و دانش» را به دبیرستانی نمونه بدل ساختند. شهید بهشتی به این سیزده تن علاقة فراوان داشت و در خارج از محیط دبیرستان نیز از توجه و عنایت بدیشان فرو گذار نمی‌کرد.

علی طی چهار سال کتاب‌های بهجه المرضیة سیوطی، مغنی و مطول و یک دو کتاب دیگر را نزد آن فرزانة بسیار دان فرا گرفت.

از اوایل زمستان سال 1338 مرحوم حاج شیخ از سر تواضع و به جهت ارادتی که به پدر سید علی داشت شرح جامی را در حوزة مشهد به روش مباحثه به فرزندش آموخت.

سید علی منطق و مقدمات اصول و فقه را نزد مدرسان دیگر حوزه مشهد از جمله مرحوم نهنگ آموخت و بعد به امر حاج شیخ مجتبی یک سال هم برای تدریس و تدرّس به حوزه فردوس رفت.

وقتی پس از چهار سال به قم بازگشت، غائلة انجمن‌های ایالتی و ولایتی شروع شده بود. او در واقعه مدرسه فیضیه نیز حضو داشت و یک بار هم در قم دستگیر و تا استانة زندانی شدن رسید که با کوشش مرحوم آیت الله ربانی شیرازی نجات یافت. در سال 1345 به دانشگه و دانکشأه حقوق راه یافت

در سال 1348 در مسابقة شعر مجلة ادبی یغما به سردبیری مرحوم حبیب یغمایی که به همت حسینیه ارشاد و به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن بعثت برگزار شده بود، در زمینة شعر نو شرکت نمود و مقام نخست را کسب کرد. در واقع این شعر سید علی موسوی گرمارودی که در بحور شکستة نیمایی سروده شده و منظومه‌ای 16 صفحه‌ای به نام «خاستگاه نور» را شامل می‌شد، سرآغاز شهرت شعری او بود..

او چاپ دوم مجموعه شعرش با نام «عبور» سپس «سایه سار نخل ولایت» و آنگاه «سرود مرگبار» را منتشر نمود. بعدها نیز سه مجموعه شعر دیگر با نام‌های «چمن لاله»، خط خون» و «تاناکجا» از وی به انتشار رسید که آخرین مورد یعنی «تا نا کجا» ترجمة گزیده‌ای شعرهای اوست و از سوی دو تن از استادان دانشگاه به ایتالیایی برگردان شده است. دیگر کتاب‌هایی که در شعر از استاد گرمارودی منتشر شد، «دست­چین» و «باران اخم» نام داشت.

چند روزی بعد از انقلاب به تشویق و توصیة یکی از دوستان دوران زندان سرپرستی انتشارات فرانکلین را پذیرفت و با حکمی به امضای روان­شاد مهندس مهدی بازرگان علاوه بر آن مدیر عامل شرکت افست شد او سپس به اصرار روان شاد شهید دکتر قندی پست مشاور فرهنگی و سخنگوی وزارت پست و تلگراف و تلفن را پذیرفت

در اواخر بهمن سال 1358 بنی­صدر رئیس جمهور وقت شخصاً از دکتر علی موسوی گرمارودی دعوت به همکاری نمود. او ابتدا نپذیرفت اما به اصرار بنی صدر پس از مشورت با مرحوم آیت الله شهید صدوقی که حضور شخصی چون او را در دستگاه بنی صدر ضروری می‌دانست، برای این کار اعلام آمادگی کرد و از 15 فروردین سال 1359 رسماً سمت مشاور مطبوعاتی و فرهنگی رئیس جمهور به وی ابلاغ شد.

از دکتر موسوی گرمارودی علاوه بر آثار متنوع ادبی و شعری آثار چندی در زمینة قرآن کریم منتشر شده است که عبارتند از:

- داستان پیامبران (جلد اول) از آدم تا مسیح، چاپ سیزدهم، انتشارات قدیانی

- داستان پیامبران (جلد دوم) حضرت محمد صلی الله علیه و آله، چاپ سیزدهم، انتشارات قدیانی

- ترجمة کامل قرآن کریم (چاپ اول)، پائیز 1383، انتشارات قدیانی

مقاله معرفی یک قرآن مترجم قدیمی تاجیکستان، مجله بینات، شماره 38

تعداد بازدید : ۱,۰۴۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر