۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

رحیم موذن زاده اردبیلی

رحیم موذن زاده اردبیلی
تبلیغ و ترویج
دوره یازدهم

نام : رحیم

نام خانوادگی : موذن زاده اردبیلی

تاریخ تولد : 1304

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : تبلیغ وترویج

برگزیده دوره : یازدهم 

مرحوم رحیم مؤذن زاده اردبیلی در سال 1304 در شهر اردبیل و در خانواده‌ای اهل هنر، مذهب و دیانت دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم شیخ کریم، روحانی مشهور شهر نیز از سال 1322 تا 1327 اذانگوی مسجد امام خمینی (ره) تهران و همواره زمزمه‌های مناجات او در مسجد طنین انداز بود. پس از درگذشت او پسرش رحیم که ویژگی‌های هنری و اخلاقی و مذهبی پدر را به خوبی به ارث برده بود، وظیفه دار این امر شد. رحیم از کودکی علاوه بر آموزش‌های پدر در مکتبخانه‌های اردبیل به فراگیری قرآن و اذان مشغول شد. در دوره جوانی قریب ده سال نزد استاد مرحوم مکتب دار دورة تجوید را گذراند و سپس در مدرسة حاج میرزا ابراهیم و مسجدجامع اردبیل به آموختن صرف و نحو و فقه و منطق همت گمارد و مقارن این دوران بود که به ضرورت دریافت برای موفقیت در قرائت قرآن و اذان نیازمند آشنایی با دستگاه‌ها و ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی است. لذا به خدمت پدر و اساتید مطرح موسیقی اردبیل در آن دوره آمد و به کسب دانش و تجربه ایشان پرداخت.

پس از آن که استاد رحیم مؤذن زاده به دستگاه‌های موسیقی ایرانی اشراف یافت، به منظور تکمیل آموخته‌های خود و نیز ادامه تحصیل صرف و نحو و فقه و منطق راهی تهران شده و سپس از آنجا به قم مسافرت نمود. وی مصمم بود تا قدر ممکن با سکونت در قم به دانش خود بیفزاید اما متأسفانه پس از سه سال اقامت در این شهر از فوت پدر آگاهی یافت و به ناچار از قم به تهران مراجعت نمود. در این هنگام ه دعوت رسمی مدیر رادیو ایران و مسؤولان مسجد امام خمینی (ره) مجددا قرائت اذان و مناجات را در این مسجد عهده دار شد. در آن‌سال‌ها به خوبی به یادداشت که مرحوم پدر همچون خود او بر قرائت اذان در دستگاه بیات ترک تمایل فراوان داشته است. به همین منظور و به پاس و گرامی داشت نخستین معلم خود تصمیم گرفت به آرزو و خواستة پدر جامه عمل بپوشاند. این چنین بود که در سال 1334 در حالی که دهانش به روزه بسته بود، با تمام وجود نیت آراسته کرد و اذان مشهور خود را در دستگاه کامل بیات ترک قرائت نمود. اگر چه بالاخره در روز پنجم خرداد سال 1384 جامعه فرهنگی و هنری ایران از در میان داشتن وجود استاد رحیم مؤذن زاده اردبیلی محروم گردید، اما بی تردید اذان استاد به عنوان یکی از ماندگارترین آثار هنری این سرزمین همچنان فضای معنوی ایرانیان را تزیین می‌کند. خاطره تکرار زنده این اذان توسط استاد در مراسم یازدهمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم هنوز بر کام جان حضار شیرینی می‌بخشد. رحمت واسعه حق قرینش باد.

تعداد بازدید : ۷۶۱

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر