۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

حمید عجمی

حمید عجمی
امور هنری
دوره یازدهم

نام : حمید

نام خانوادگی : عجمی

تاریخ تولد : 1341

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

برگزیده دوره : یازدهم 

حمید عجمی در سال 1341 در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش اهل فرهنگ و شعر بود و به خط و خطاطی نیز علاقه داشت. از همین رو ابتدا خود در آموزش مقدمات خوشنویسی به فرزند همت کرد آنگاه او را به کلاس فرستاد تا شاهد پیشرف روز افزون او باشد.

هنوز نوجوان بود که به فکر افتاد خود را به انجمن خوشنویسان ایران برساند. دو سال برای یافتن محل انجمن تلاش کرد و بالاخره به خواستة خود دست یافت. وقتی در انجمن نام خود را برای فراگیری فنون دقیق این هنر ثبت نمود، او را به کلاس استاد کیخسرو خروش راهنمایی کردند. چهار سال در محضر استاد به آموختن سپری کرد. شوق او به پیشروی در جوانب ظریف خوشنویسی وادارش ساخت تقاضای شاگردی استاد حسین امیرخانی را با وی در میان بگذارد. استاد امیرخانی پذیرش تقاضای او را به موافقت استاد خروش مشروط کرد. با تأیید استاد خروش، دوازده سال دیگر را نیز در خدمت استاد امیرخانی به خط نستعلیق پرداخت. در اندیشة توسعة توانایی‌های خود در عرصه خوشنویسی بود. این موضوع وی را به آموختن خط شکسته نستعلیق از استاد یدالله کابلی کشاند. مدتی را نیز ثلث و نسخ را تجریه کرد. در آن هنگام بود که دریافت می‌تواند در ارائة یک سبک جدید دست به ابتکار بزند. برای این منظور نیت خالص کرد و نام امیرالمؤمنان را سر آغاز قرار داد. وقتی نخستین بار «یا علی» را به سبک جدید نگاشت، بی درنگ نام این سبک را معلّی گذارد. او علاوه بر خوشنویسی در گرافیک و گرافیک کامپیوتری نیز صاحب ذوق و تخصص است.

از استاد حمد عجمی سه اثر منتشر شده: «میرزا محمدرضا کلهر»، «شرح عرفانی آداب المشق میر عماد» و «وضع خطّ معلّی».

او تاکنون موفق به برگزاری 17 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج کشور شده و جوایز مختلفی را به خود اختصاص داده است. همچنین لوح و دستخط حضرت امام خمینی (ره) را از «مجتمع هنر و ادبیات در خدمت جنگ» دریافت نموده است.

علاوه بر داوری جشنواره های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و داوری مجتمع هنر و ادبیات در خدمت جنگ، سمت‌ها و مشاغل زیر نیز در کارنامة هنری استاد به چشم می‌خورد:

- مدیر مرکز هنرهای تجسمی

- مدیر عامل مؤسسه فرهنگی فردا

- عضو فرهنگستان هنر، گروه هنرهای سنتی

- عضو رسمی انجمن خوشنویسان ایران

- رئیس فرهنگ و هنرهای اسلامی امام زاده صالح علیه‌السلام

- عضو مرکز طبع و نشر قرآن کریم

- عضو هیأت سیاستگذاری جشنواره خوشنویسی جهان اسلام

- عضو هیأت سیاستگذاری و انتخاب و داوری رقابت‌های هنری سال امام علی علیه‌السلام

- دبیر اجرایی مجمع هنر و ادبیات در خدمت جنگ

- دبیر هنری مجمع هنر و ادبیات در خدمت جنگ

- عضو هیأت کارشناسی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

عضو میهمان شورای تخصصی مرکز هنرهای تجسمی

تعداد بازدید : ۹۵۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر