۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

عباس صالح مدرسه ای

عباس صالح مدرسه ای
امور هنری
دوره یازدهم

نام : عباس

نام خانوادگی : صالح مدرسه ای

تاریخ تولد : 1350

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : امور هنری

برگزیده دوره : یازدهم 

عباس صالح مدرسه ای در سال 1350 در شهر همدان دیده به جهان گشود. از سال 1358 به حفظ و ‌آموزش قرآن روی آورد و روزهای جمعه را در «جلسة حافظین قرآن» سپری کرد.

با شروع جنگ تحمیلی، خیل عظیم نوجوانان و جوانان به سوی جبهه‌ها رهسپار شدند و اعضای جلسه حافظین قرآن نیز در این راه، حضوری مردانه یافتند. وی هم به عنوان نیروی فرهنگی و تبلیغاتی عازم جبهه شد و دیری نپایید که بیش از سی نفر از اعضای حافظین قرآن به فیض شهادت نائل آمدند.

صالح مدرسه‌ای از دوران نوجوانی- به خاطر ذوق هنری‌اش- به عکاسی، قصه نویسی و فیلمسازی روی آورد و فیلم‌های زیر را کارگردانی کرد: «آرزو»؛ «فرار»، «بلیط اتوبوس»؛ «کیف پول»؛ «زنگ تفریح»؛ «لحظه‌های دیر»؛ «رویش سبز»؛ «فکر بلبل همه آنست...»؛ «نشان از بی‌نشان‌ها»؛ آبی، قرمز»؛ «بی نام و نشان»؛ «دار­الشفاء»؛ «پیامبران سرزمین ما»؛ «امامزاده داوود»؛ «مردی از آسمان»؛ «از خاک تا افلاک»؛ «امامزادگان عین علی و زین علی» و «امامزادگان حمید خاتون و جعفر».

در دوره دیگری از فعالیت‌های فرهنگی‌اش به روزنامه نگاری پرداخت و در این زمینه نیز کاری نو در انداخت و برای نخستین بار طی سفری تحقیقاتی، مرقد پیامبران الهی را در ایران به مردم معرفی کرد. سلسله مقالات «پیامبران سرزمین ماه» در سال 1372 در تعدادی از مطبوعات کشور منتشر شد و دانشوران و صاحب نظران از آن استقبال کردند. نمایشگاه عکس‌های این سفر در مراکز فرهنگی برپا و با اقبال عمومی و بین­المللی روبه رو شد و بالاخره حاصل این تحقیقات را در تلاشی دوباره به صورت مستند «پیامبران سرزمین ما» ساخت؛ این فیلم که بارهای سیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش آن نمود؛ به جشنواره‌های مختلف راه یافت و مورد تقدیر قرار گرفت.

وی با بهره گیری از استعداد الهی و پشتکار مثال زدنی‌اش، عاشقانه، مسؤولیت‌هایش را به انجام می‌رساند. سوابق کاری او را که هر کدام برگ زرینی در پهنة فعالیت‌های هنری‌اش به شمار می‌رود، چنین می‌توان برشمرد:

کارگردان، روزنامه نگار، سردبیر چند نشریه، تدریس در مراکز هنری و سینمایی، داوری در جشنواره‌ها، کارشناس و مشاور امور فرهنگی، مدیریت امور هنری، عکاس، عضو هیأت بررسی کتاب کودک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو هیأت مؤسس انجمن سینماگران خادم قرآن، مؤسسه مرکز آموزش تخصصی هنر، مؤسس خانه هنرمندان امروز و مسؤولیت پنج سالة انتشارات در راه حق. کتاب‌های زیر نیز به قلم او منتشر شده است: تابستان امسال؛ چکمه و تازیانه، تابستان 57؛ جایی که هیچکس نیست؛ زنگ تفریح؛ در آغوش مرگ؛ فوتبال از عشق؛ آقای رئیس جمهور

از جمله تقدیرات و جوایز مختلف وی می‌توان به موارد ذیل اشاره نود:

- تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال 1382 به عنوان برگزیدة سینمای جوان.

- قدردانی رئیس جمهور، سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان فیلم­ساز قرآنی.

تجلیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه، سال 1384 به عنوان خادم اهل بیت علیهم‌السلام.

تعداد بازدید : ۹۱۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر