۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

سید رضی شیرازی

سید رضی شیرازی
آموزش
دوره یازدهم

نام : سیدرضی

نام خانوادگی : شیرازی

تاریخ تولد : 1307

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : آموزش

برگزیده دوره : یازدهم 

آیت الله سید رضی شیرازی در سال 1307 در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود. آیت الله سید رضی شیرازی از طرف پدری به میرزای بزرگ و از طرف مادری بلافاصله به فقیه اهل بیت علیهم السلام مرحوم آیت الله العظمی آقا شیخ محمد کاظم شیرازی منسوب است. تحصیلات عمده معظم له در همان نجف اشرف شکل گرفت و نزد استادان بزرگی چون آیت الله العظمی آقا شیخ محمد کاظم شیرازی به فراگیری فقه و اصول پرداخت. وی علوم قعلی را در تهران و قزوین نزد اساتید حکمت و عرفان فرا گرفت.

از استادان وی در حکمت و عرفان می‌توان به آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، میرزا ابولاحسن شعرانی، محمد علی حکیم شیرازی،‌آیت الله مهدی الهی قمشه‌ای و شیخ محمدحسین فاضل تونی اشاره نمود. از همان ابتدا در نجف اشرف همراه با دروس حوزوی یکی از کارهای مهم استاد مطالعه حول قرآن کریم بود. آشنایی ایشان با این کتاب آسمانی سابقه­‌ای دیرینه دارد و همواره استاد با تفسیر قرآن مأنوس بوده است.

مباحث تفسیری آیت الله شیرازی در روزهای پنجشنبه و جمعه هر مستمعی را به وجد می‌آورد که اکنون بالغ بر ششصد نوار تفسیری از ایشان به جای مانده و در دست تهیه برای چاپ و انتشار است.

ایشان در تفسیر آیات قرآن به جنبه‌های ادبی و تاریخی کم‌تر پرداخته و آنچه که در نظر وی همواره از اهمیت به سزایی برخوردار بوده، همانا دست یازیدن به روح و باطن آیات است؛ از این رو است که جنبه‌های عقلی و فلسفی و عرفانی آیات در تفسیر ایشان بیشتر لحاظ می‌گردد و البته به مناسبت بحث گاهی نیز اشاره به حوزه ادبی و تاریخی قرآن دیده می‌شود.

وی بر این باور است که باید حوزه‌های علمیه چه در نجف اشرف و چه در مشهد رضوی و چه در قم نسبت به جدی گرفتن تفسیر قرآن با عنوان یک درس رسمی طرحی نو در اندازند و در حوزه‌های علمیه و همین طور مراکز دانشگاهی ما باید کارهای گروهی صورت گیرد. از آنجا که قرآن کریم جنبه‌های مختلفی دارد، هر گروه باید متکفل بررسی هر کدام از این جوانب باشند.

تحقیقات گسترده‌ای که می‌تواند نسبت به جنبه‌های ادبی، فلسفی، فقهی، اصولی، مواعظ و نصایح، حکایات و قصص و تمثیلات و تشبیهات انجام شود، بدون شک راهگشای نسل آینده برای تحقیقات قرآنی آن‌ها خواهد بود.

آیت الله سید رضی شیرازی از اینکه درس تفسیر سالیان طولانی در برخی از حوزه‌ها رواج نداشته است تأسف خورده و بر این باور است که تفسیر از مهم‌ترین دروسی است که باید در حوزه تدریس شود.

گفتنی است آیت الله سید رضی شیرازی در کنار اشتغال به طرح مباحث تفسیری در طول چهل سال گذشته هیچگاه سه درس مهم و مرسوم حوزوی یعنی فقه، اصول و فلسفه را ترک نکرده و حوزه تدریس خارج فقه، اصول و فلسفه متعالیه ایشان از پر رونق‌ترین حوزه‌های درسی است که شاگردان فراوانی را در این سه رشته تربیت کرده است. یک دوره کتاب الاسفار عن الاسفار ایشان که توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، در نوع خود کم نظیر است و نیز انتشار کتاب اصول دین ایشان با عنوان طرح و نقد اندیشه‌ها، یکی از اقدامات ارزشمند در زمینه طرح معارف اعتقادی به روش استدلالی است که با قلمی شیوا و روان و با بهره­گیری از آیات قرآنی نوشته شده و مورد توجه محافل مختلف علمی و فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است.

نکته مهم در زندگی این عالم بزرگوار این است که تدریس همه روزه دروس حوزوی و اشتغالات علمی متنوع به هیچ وجه ایشان را از پرداختن به کارهای اجتماعی و برخورد بسیار متواضعانه با ارباب رجوع و حل مشکلات و گرفتاری‌های آنان اعم از مشکلات اعتقادی، فقهی، خانوادگی و اجتماعی و حتی مباحثه با پیروان سایر مکاتب و ادیان باز نداشته و تعداد زیادی توسط ایشان به دین مبین اسلام مشرف گردیده‌اند.

تعداد بازدید : ۵۷۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر