۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

فاطمه سید خاموشی

فاطمه سید خاموشی
آموزش
دوره یازدهم

نام : فاطمه

نام خانوادگی : سیدخاموشی

تاریخ تولد : 1309

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : آموزش

برگزیده دوره : یازدهم 

فاطمه سیده خاموشی در سال 1309 در خانواده‌ای متدین و در شهر تهران دیده به جهان گشود. وی تحت تعلیم و تربیت پدرش «حاج عبدالله سید خاموشی» که از تجار خوش نام و مورد وثوق تهران بود، سال‌های اولیه عمر را سپری کرد. مادرش «حاجیه شوکت ترخانی» خواهر مرحوم آیت الله میرزا جواد‌آقا تهرانی بود که اصول اولیه دینداری را به فاطمه آموخت. پس از به پایان رساندن تحصیلات علوم جدید، با حجت الاسلام سید جلال الدین طاهایی (ره) زندگی مشترک خود را آغاز نمود. آنگاه در سال 1325 به مشهد مقدس مهاجرت کرده و ساکن آن شهر شد. در این مدت در محضر حجت الاسلام سید هاشم طاهایی پدر همسرش به تحصیل دانش ادامه داد. وی همچنین برای استحکام بخشیدن به اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود از بزرگان دیگری چون مرحوم آیت الله میرزا جواد‌آقا تهرانی، آیت الله سید علی خامنه‌ای، مرحوم حجت الاسلام شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد، مرحوم حجت الاسلام موسویان و مرحوم شیخ غلامحسین تبریزی (عبدخدایی)، مرحوم شیخ علی اکبر نهاوندی و سید هاشم نجات بهره‌های فراوان برد.

در سال 1335 استاد موفق به تشکیل کلاس‌های معارف اسلامی و تدریس علوم دینی گردید و در پی استقبال زیاد بانوان و پیشنهاد علمای و بزرگانی چون آیت الله العظمی میلانی‌(ره)، در سال 1345 به تأسیس مدرسة علمیة (مکتب) نرجس (س) اقدام نمود.

همزمان با اوج گیری قیام مردمی علیه رژیم پهلوی، به سبب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی استاد طاهایی که با هدف روشنگری مردم انجام می‌گرفت، در یکی از سخنرانی‌های استاد با هجوم ایادی رژیم، حوزه علمیه نرجس (س) موقتاً به تعطیلی کشیده شد و در این مقطع مجالس درست و سخنرانی به طور مخفیانه در منازل مردم ادامه یافت. فعالیت‌های گسترده و متنوع استاد فاطمه سیده خاموشی (طاهایی) را می‌توان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به این شرح گزارش نمود: قبل از انقلاب اسلامی:

1. حضور فعال در مبارزات سیاسی فرهنگی علیه رژیم ستم شاهی به طرق گوناگون

2. تدریس علوم و معارف اسلامی (فقه، کلام، اصول، منطق، ادبیات عرب، تفسیر، اخلاق، اقتصاد، تعلیم و تربیت، حقوق خانواده، نهج البلاغه و...)

3. هدایت­گری و ارشاد نسل جوان به ویژه دانشجویان و فرهنگیان.

4. تأسیس و مدیریت مدارس علمیه مکتب نرجس (س) و شعبات آن در سراسر کشور از جمله شهرهای ایرانشهر، زاهدان، زابل، بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر و فریمان.

5. حضور فعال در جریان زلزله طبس به همراه جمعی از بانوان به منظور کمک رسانی به حادثه دیدگان.

بعد از انقلاب اسلامی:

1. تدریس و همکاری مستمر با مراکز آموزش عالی، مراکز تربیت معلم، دانشکده‌های الهیات، پزشکی و...

2. تحقیق و تدوین جزوات مختلف در موضوعات اسلامی

3. شرکت در سمینار های متعدد از جمله:

- کنگره پاکستان و ایراد پنج سخنرانی به مناسبت چهاردهمین قرن ولادت حضرت زینب (س)

- کنگرة مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در قم و تهران

- اجلاس تشخص و منزلت زن در تهران

- سمینارهای تشخص و منزل زن در تهران

- سیمنارهای دفاع از حقوق زن در شیراز، قم و رفسنجان

4. شش مرتبه تشرف به بیت الله الحرام توسط سازمان حج و زیارت و هیأت پزشکی، جهت تبلیغ

5. برگزاری همایش‌ها و میزگردهای بسیار در موضوعات متنوع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی

6. جذب و تربیت طلاب جوان خارجی از کشورهای چین، پاکستان، فرانسه، آمریکا، اندونزی، تایلند، عربستان، مالزی، عراق، افغانستان، کنگو، تاجیکستان، بوسنی و هرزگوین، برمه، آذربایجان و...

7. تربیت نیروهای متخصص و متعهد داخلی جهت خدمت در آموزش و پرورش

اعزام مبلغ به مراکز مختلف مشهد و سایر شهر‌ها و همچنین کشورهای آلمان، امارات عربی متحده، پاکستان، چین، مالزی، قزاقستان و عربستان سعودی

تعداد بازدید : ۹۳۴

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر