۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

احمد حاجی شریف

احمد حاجی شریف
آموزش
دوره یازدهم

نام : احمد

نام خانوادگی : حاجی شریف

تاریخ تولد : 1332

سال انتخاب : 1383

برگزیده شده در حوزه : آموزش

برگزیده دوره : یازدهم 

احمد حاجی شریف در سال 1332 در شهر تهران دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسط در رشته ریاضی را در تهران گذراند همزمان با مطالعة دروس دبیرستانی شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در حوزة علمیه حضرت آیت الله مجتهدی به تحصیل و فراگیری زبان عربی پرداخت. وی در ادامة تحصیلات خود رشتة نقشه کشی و طراحی صنعتی را برگزید و مدرک خود را از انستیتو تکنولوژی دریافت نمود.

در سال 1349 با همکاری چند تن از جوانان محل اقدام به تأسیس هیأتی مذهبی کرده و در همین اثنا فعالیت قرآنی او شکل گرفت.

از سال‌های 1350 و 1351 علم قرائت را نزد استاد خود آقای محمدتقی مروت در پیش گرفت و حتی پس از عزیمت استاد به کشور مصر به منظور تحصیل علوم قرآنی همچنان این ارتباط وجود داشت. استاد احمد حاجی شریف در سال 1356 در مسابقه‌ای که توسط خادم­القرآن حاج غفور سلطانی و مرحوم بیوک محمدی برگزار شده بود، اولین تجربه داوری کشوری را به دست آورد. در همان سال‌ها بود که جزواتی در زمینة آموزش روخوانی و تجوید قرآن کریم توسط وی تألیف شد و مورد استفاده جلسات گوناگون قرار گرفت. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی انتخاباتی که در سزامان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، به عنوان یکی از اعضای شورای قرآن این سازمان برگزیده شد.

از سال 1361 تا 1373 به عضویت شورای قرآن سازمان تبلیغات اسلامی در آمد و چند روز از هفته را با دار­القرآن این سازمان همکاری نمود.

در سال 1370 بنا به درخواست معاونت پژوهش، تحقیقات و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش با همکاری خادم­القرآن استاد محمد خواجوی و استاد محمدرضا صلح جو اقدام به تألیف 6 جلد کتاب آموزش قرآن ویژه پایه‌های سوم ابتدایی تا سوم راهنمایی نمود. این کتاب‌ها از سال 1371 و 1376 و بعضاً تا سال 1381 در اموزش و پرورش تدریس می‌شد.

استاد حاجی شریف از سال 1372 تا 1376 مسؤولیت گروه قرآن دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی را به عهده داشت. وی همچنین به موازات این فعالیت‌ها در چندین سمت دیگر همچون عضویت در شورای قرآن، کمیتة قرآن شورای هماهنیگ تبلیغات اسلامی، شورای قرآن دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شوراهای اولین و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، کمیته فنی دار القرآن الکریم مرکز آموزش مدیریت دولتی و... فعالیت می‌نمود.

ایشان در سال 1378 با همکاری استاد محمد خواجوی اقدام به تألیف کتاب روش تدریس آموزش قرآن کریم کرد که در سال 1380 توسط وزارت آموزش و پرورش منتشر و در اختیار معلمین قرار گرفت. از دیگر تألیفات وی کتاب آموزش روخوانی و روان خوانی نور است که با همکاری استاد محمد خواجوی تهیه و در سال 1382 توسط انتشارات پیام آزادی منتشر شد. این کتاب از جمله کتاب‌های برتر چهارمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.

استاد احمد حاجی شریف تاکنون مسؤولیت کمیتة فنی چهار دوره از مسابقات بین­المللی دانش آموزان کشورهای اسلامی را بر عهده داشته و در دو دوره از مسابقات بین­المللی ارتش­های کشورهای اسلامی و یک دوره از مسابقات بین المللی سازمان اوقاف و امور خیریه عضو هیأت داوران بوده است. علاوه بر این استاد در تعداد زیادی از مسابقات کشوری و استانی قرآن کریم که توسط دستگاه‌ها و دانشگاه‌های گوناگون برگزار گردیده سمت داوری را در اختیار داشته و تدریس دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمین در آموزش روش داوری را نیز در کارنامه فعالیت قرآنی خود دارد. ایشان از سه سال پیش تاکنون عضو هیأت امنا و معاونت آموزش ، پژوهش و نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که در گذشته وی مسؤولیت هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش را نیز دارا بوده است.

او هم اکنون در کنار مشاغل رسمی خود، به تدریس قرآن کریم در مدارس تهران نیز اشتغال دارد.

تعداد بازدید : ۱,۳۶۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر