۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

محمد امامی کاشانی

محمد امامی کاشانی
پژوهش
دوره دوازدهم

نام : محمد

نام خانوادگی : امامی کاشانی

تاریخ تولد : 1310

سال انتخاب : 1384

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

برگزیده دوره: دوازدهم 

آیت الله محمد امامی کاشانی در دهم مهر ۱۳۱۰ش در محله­ی کلهر کاشان دیده به جهان گشود. پدر او شیخ ابوتراب از علمای کاشان بود. آیت الله امامی کاشانی تحصیلات ابتدایی خود را در یکی از دبستان های کاشان به مدیریت سیدمحمد تسلیمی ـ که مردی بسیار وارسته بودـ گذراند و سپس برای تحصیل علوم دینی، وارد حوزه ی علمیه ی کاشان شد. وی در کاشان از محضر آیت الله محمد سلیمانی کسب فیض کرد و سپس در نزد عموی خود «شرح امثله » را فراگرفت و در محضر شیخ جعفر صبوری درس نحو و منطق را آموخت. یک سال هم در حرم مطهر حبیب بن موسی (ع ) در حوزه ای زیر نظر آیت الله میرعلی یثربی ـ که از مراجع تقلید آن زمان بودـ «معالم و معانی » را فراگرفت و سپس «جامع المقدمات »، «سیوطی »، «شرح نظام »، «حاشیه ی ملاعبدالله»، و «شمسیه » را در حوزه ی علمیه ی کاشان گذراند.

او برای ادامه ی تحصیل به تهران رفت و وارد مدرسه ی سپهسالار (مدرسه ی عالی شهید مطهری فعلی )شد. هنوز کتاب «مطول » را به پایان نرسانده بود که به کلاس درس شیخ محمد علی لواسانی رفت، ولی به علت نارضایتی از اوضاع تهران و به اصرار پدرش به کاشان بازگشت و آنجا با راهنمایی شخصی به نام سید محمود اعتمادی عازم قم شد و به حضور آیت الله العظمی حسین بروجردی رسید. در قم با خواندن اشعار «الفیه بن مالک » از حفظ، با موافقت آیت الله بروجردی در مدرسه ی فیضیه ی قم مشغول تحصیل شد و سپس وارد مدرسه ی آیت الله حجت شد. او در این مدرسه با افرادی همچون حجج الاسلام راستی کاشانی و حلیمی هم حجره بود. ادامه ی «مطول » را نزد آیت الله موسی صدر فراگرفت و «شرح لمعه » و قسمتی از کتاب «اصول فقه » را در محضر آیت الله صدوقی آموخت. «اخلاق» را از حاج شیخ عباس قمی و شیخ جواد خندق آبادی فراگرفت. پس از آن «بیع مکاسب » را نزد آیت الله شهاب الدین مرعشی نجفی، «خیارات مکاسب » و دو جلد از «کفایة الاصول » را نزد آیت الله مجاهدی، قسمتی از «رسائل » را در محضر آیت الله حسینعلی منتظری و بخش هایی از «کفایة الاصول » را نزد آیت الله علی مشکینی آموخت. سپس در ۲۳ سالگی آموختن درس خارج فقه را نزد امام خمینی آغاز کرد و بخشی از اصول را نزد محقق داماد فراگرفت. وی از محضر حضرت امام علاوه بر درس فقه، از جهات اخلاقی و عرفانی نیز استفاده می کرد. همچنین فلسفه و حکمت را نزد علامه طباطبایی فراگرفت. سپس در قزوین درس اسفار را به اتفاق سید جلال آشتیانی، مهدوی کنی و باقری در محضر آیت الله ابوالحسن رفیعی آموخت. وی در همان سن در دبیرستان علوی تهران، درس شیمی و فیزیولوژی جانوری را نزد استاد روزبه و درس فیزیک را نزد استاد شهرتاش و قسمتی از ریاضی را نزد استاد خوشنویسان فراگرفت. آیت الله امامی کاشانی در مدارس عبدالعظیم، مروی، مدرسه ی جنب مسجد آذربایجانی ها در بازار تهران و مسجد ابوالفتح خان در میدان خراسان، دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایة ومنظومه را تدریس می کرد.

از جمله مهمترین اقدامات و سمت های وی به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

انتصاب به سرپرستی مدرسه عالی شهید مطهری توسط امام راحل (ره)/ (29-11-1357)

تأسیس انجمن اسلامی دانش‌آموزان/ (1358)

نمایندگی مردم کاشان در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی/ (1359)

تأسیس دیوان عدالت اداری/ (1361

انتصاب به تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری توسط امام راحل (ره)/ (12-10-1361

چهاردوره نمایندگی مردم تهران در خبرگان رهبری/ (1362تا کنون)

تأسیس رشته علوم و معارف اسلام1363

انتشار کتاب خط امان در موعود ادیان/ (1386)

برگزیده شدن کتاب خط امان به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی/ (1388)

تعداد بازدید : ۳,۰۵۰

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر