۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

محمد علی انصاری

محمد علی انصاری
تبلیغ و ترویج
دوره شانزدهم

نام : محمد علی

نام خانوادگی : انصاری

تاریخ تولد : 1343

سال انتخاب : 1388

برگزیده شده در حوزه : تبلیغ وترویج

برگزیده دوره : شانزدهم

محمدعلی انصاری، مفسر فرزانۀ قرآن کریم و شارح نوپرداز نهج‌البلاغه، متولد 1343ش در مشهد مقدس است. ایشان با شوق وافر به کسب حقایق و معارف الهی، دروس حوزوی را هم‌زمان با تحصیلات متوسطه در حوزۀ علمیۀ مشهد آغاز نمود. در فقه و اصول از برکت حضور در درس‌های حضرات آیات سیدحسن صالحی و سیدابراهیم حجازی طبسی(ره) بهره‌مند شد و یک دورۀ کامل درس خارج اصول را از محضر متألّه متخلّق، حضرت آیت‌الله‌العظمی میرزاعلی‌آقا فلسفی(ره) استفاده کرد.

طی این سال‌ها، ایشان تحصیلات دانشگاهی را نیز در رشتۀ ادبیات فارسی پیگیری کرد و در مقاطع عالی ادب فارسی دانش‌آموخته شد. البته استاد در رشته‌های دانشگاهی دیگری نیز به‌شکل رسمی و غیررسمی مطالعات و تحقیقات چشمگیری انجام داده است. اما نقطه عطف زندگی ایشان آشنایی با علامۀ بزرگوار، فقیه معظم، مفسّر کبیر و اسوۀ اخلاق عملی، حضرت آیت‌الله محمدصادق سعیدی کاشمری(ره) بود. ارتباطی بس تنگاتنگ بین این شاگرد و مرید و آن استاد و مُراد دست داد و طی سیزده سال در فقه و اصول و تفسیر و اخلاق و در رشته‌های دیگر علمی، محمدعلی انصاری از محضر آن علامۀ فقید بهره‌های فراوانی نصیب برد. درنهایت، چندی قبل از ارتحال غم‌بارِ آن عالم ربانی، خامۀ ایشان بر صفحه لغزید و شاگرد خویش را با اجازاتی متفقدانه نوازش فرمود.

استاد، تدریس در حوزۀ علمیۀ مشهد را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و تاکنون تدریس صبحگاهی وی مستمر و برقرار است. در این سال‌ها، شاگردانِ بسیاری از محضر ایشان استفاده برده و به مراحل علمی مقبولی دست یافته‌اند.

ایشان همکاری و تدریس در دانشگاه فردوسی را از سال ۱۳۷۵ آغاز نمود و در دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی این دانشگاه، درس مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن را که پیش‌نیاز اصول مدیریت است، منحصراً ارائه می‌نماید.

از آثار مکتوب ایشان، تاکنون یعنی 1391ش، 28 عنوان در زمینه‌های تفسیر قرآن کریم، شرح نهج‌البلاغه، متون ادب پارسی، مدیریت و مجموعه مقالات، منتشر شده است.

اما توفیق بزرگ ایشان بیان دو دورۀ کامل تفسیر قرآن کریم طی بیست سال اخیر است که موجب حرکت مطلوب تفسیری و توجهی ویژه به قرآن در میان جمع کثیری از مسلمانان در ایران و خارج از کشور شده است. البته سبک تفسیری ایشان ویژگی‌های خاصی دارد که در جهاتی منحصربه‌فرد است و البته ریشه در مکتب تفسیری استاد بزرگوارش، علامۀ فقید سعیدی(ره) دارد. ایشان در بیان تفسیر از علوم و دانش‌های مختلفی بهره می‌برد و مطالب ناب الهی را برای مخاطبان ملموس می‌نماید. استفاده از ادب گفتاری در شیوۀ بیان مطالب که برگرفته از خود قرآن است، اهتمام مجدّانه در بهره‌گیری از کلمات معصومین(ع) و التزام به همراهیِ کتاب و عترت و استفاده از عقل و نقل و سعی در عینیت‌بخشیِ مطالب با نیازهای امروزی بشر، ازجمله تمایزهای سبک تفسیری این استاد فرزانه است. البته تسلط ایشان به فنون ادب عرب و ادبیات فارسی و بهره‌گیری از محفوظات لطیف ادبی، حلاوت خاصی به سخنانشان می‌بخشد. به‌موازات تفسیر قرآن کریم، استاد سال‌هاست شرح نهج‌البلاغۀ امیرالمؤمنین(ع) و گسترش عطر سخنان علوی را نیز وجهۀ همت خود قرار داده‌ است که در جمع حوزویان و دانشگاهیان مطرح می‌شود.

دور اول تفسیر استاد که طی ده سال ارائه گردید، شامل چهل سی‌دی است و در قالب نرم‌افزاری با عنوان «بیان» با قریب به دوهزار ساعت مباحث صوتیِ تفسیر تمام سی جزء قرآن کریم فراهم و جمع‌آوری شده است. دور دوم تفسیر ایشان با عنوان «بیان2» در قالب نرم افزاری پیشرفته با مختصات فوق‌العاده‌ای ارائه شده است: امکان دسترسی کاربر به‌طور مستقیم به تفسیر هر آیۀ قرآن کریم و جستارِ صوتیِ قریب به پانزده‌هزار موضوع در این اثر وجود دارد. به این مهم باید اضافه کرد که تاکنون آثار صوتی و تصویری و نرم‌افزاری فراوانی از استاد منتشر گردیده است که شامل مباحث تخصصی، دانشگاهی حوزوی و مناسبت‌های خاص اجتماعی و مذهبی است و با اقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شده است.

سفرهای علمی و تبلیغی متعدد استاد در داخل و خارج از کشور از جمله برکات زندگی پربار معنوی و پرتلاش علمی وی است که به‌لطف الهی آثار فراوانی در پی داشته است. هم‌اکنون برخی شبکه‌های تلویزیونی جهانی مباحث ایشان را به‌شکل منظم در دستور پخش دارند که با اقبال بینندگان در نقاط مختلف جهان همراه است. به‌هرحال این فرزانۀ فرهیخته با جمع میان حوزه و دانشگاه و گسترش دامنۀ دانش خویش و دست‌یافتن به زمینه‌های علمی مختلف و درک درست از نیازها و ضرورت‌های زمان عمدۀ فرصت‌های جوانی خود را در راه نشر آیات بیّنات الهی و اندیشه‌های ناب معرفتی صرف نموده است و می‌نماید.

تعداد بازدید : ۷,۲۰۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر