۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

حسین انصاریان

حسین انصاریان
پژوهش
دوره بیستم

نام : حسین

نام خانوادگی : انصاریان

تاریخ تولد : 1323

سال انتخاب : 1393

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

برگزیده دوره : دوره بیستم 

استاد حسین انصاریان در ۱۸ آبان ماه سال ۱۳۲۳ در این شهر خوانسار متولد شد. استاد انصاریان در سومین بهار زندگى بود که دست تقدیر، خانواده او را منتقل به تهران کرد و در یکى از محله هاى مذهبى تهران خیابان خراسان سکونت گزیدند.

تحصیلات: محور علمى آن منطقه در آن زمان مرحوم آیة الله حاج شیخ على اکبر برهان (رحمه الله) بود . استاد در همان کودکى از محضر پرفیض آن استاد الهى بهرمند شد. وی بارها به این نکته اذعان مى کند که: «تاکنون مانند و همتاى او را در میان چهره هاى روحانى ندیده ام.» استاد انصاریان از کودکى با چهره هاى الهى مأنوس بود. چهره هایى مانند مرحوم آیة الله سید محمد تقى غضنفرى، امام جماعت مسجد دو راه خوانسار؛ مرحوم آیة الله سید حسین علوى خوانسارى، از مجتهدان سرشناس خوانسار؛ آیة الله حاج سید محمد على ابن الرضا خوانسارى؛ مرحوم الهى قمشه ای و...

مجموعه این عوامل ـ عامل خانواده و مربّى اخلاق ـ باعث شد که استاد پس از تکمیل دروس دبیرستان، راه طلبگى را در پیش بگیرد و پس از مشورت با مرحوم الهى قمشه اى، دروس طلبگى را آغاز کند .
تحصیلات استاد در دو حوزه علمیه تهران و قم بوده است . در تهران ادبیات را آغاز مى کند و پس از اتمام ادبیات به محضر عالم ربانى حضرت آیة الله میرزا على فلسفى مى رسد و از ایشان تقاضا مى کند کتاب معالم الاصول را به صورت خصوصى براى ایشان تدریس فرماید . آن عالم تقاضاى استاد را مى پذیرد و پس از اتمام لمعتین و معالم از محضر آیة الله فلسفى کسب اجازه مى نماید تا به حوزه علمیه قم مهاجرت نماید. آیة الله فلسفى استاد را تشویق نموده و ایشان را با مهربانى در آغوش مى گیرد و زمانى که استاد تقاضاى نصیحتى مى کند که ره توشه راه او باشد، آیة الله فلسفى حدیثى را از پیامبر بعنوان هدیه و زاد به او مى فرماید که: «مَن کَانَ لِلَّهِ کانَ اللّهُ لَه.» استاد انصاریان مى فرماید: « از آن روز تا به امروز سعى کردم با خدا باشم و دیدم خدا هم در همه مراحل زندگى با من بود . آرى ، هرکس که با او باشد خدا نیز با او خواهد بود»
استاد در حوزه علمیه قم نیز مانند تهران سعى مى نماید با چهره هاى الهى مأنوس باشد . لذا به محضر مرحوم آیة الله حاج شیخ عباس طهرانى مى رسد و از محضر پر برکت او بهره ها مى برد . همچنین در جلسات اخلاقى مرحوم حاج آقا حسین فاطمى شرکت مى نماید.

سرانجام بدست مبارک مرحوم آیة الله حاج شیخ عباس طهرانى ملبس به لباس روحانیت مى گردد و تحصیلات خود را اینگونه ادامه مى دهد: رسائل و مکاسب و کفایه را نزد علماى گرانقدرى مانند آیة الله اعتمادى ، آیة الله فاضل لنکرانى و آیة الله صالحى نجف آبادى فرا مى گیرد.
پس از اتمام سطوح عالیه وارد مرحله استنباطى فقه و اصول ـ درس خارج ـ مى گردد . در این قسمت هم از محضر فقهاى عظام: آیة الله سید محمد محقق داماد، آیة الله منتظرى ، آیة الله حاج شیخ ابوالفضل نجفى خوانسارى و بالاخص سالیانى از محضر آیة الله حاج میرزا هاشم آملى استفاده مى نماید ، که حاصل این برهه از ایام تحصیلى استاد ، تقریرات گرانمایه فقه و اصول درس آیة الله حاج میرزا هاشم آملى است که ایشان به رشته تحریر در آورده اند و مباحث حکمت را از حضور آیة الله گیلانى معانی و بیان و بدیع را از محضر حجة الاسلام و المسلمین جوادی در تهران استفاده نمودند.

وی از بزرگان آیات و مراجع تقلید مانند: آیة الله میلانى و آیة الله آخوند همدانى و آیة الله کمره اى و آیة الله گلپایگانى و آیة الله حاج سید احمد خوانسارى و آیة الله مرعشى نجفى و آیة الله امام خمینى صاحب اجازات علمیه و روائیّه مى باشد.

فهرست برخی تألیفات:

ترجمه قرآن کریم
ترجمه نهج البلاغه
ترجمه صحیفه سجادیه
ترجمه و بازنویسى مفاتیح الجنان
شرح دعاى کمیل
اهل بیت (علیهم السلام) عرشیان فرش نشین
معاشرت
جلوه های رحمت الهی

فرهنگ مهرورزی
عبرت آموز
زیباییهای اخلاق
توبه آغوش رحمت
بربال اندیشه‌ (جلد ۱)
بر بال اندیشه (جلد ۲)
با کاروان نور
سیمای نماز
لقمان حکیم
فروغی از تربیت اسلامی
رسائل حج

تعداد بازدید : ۲,۸۶۹

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر