۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

سیدرضا میرموسایی

سیدرضا میرموسایی
تبلیغ و ترویج
دوره بیست و یکم

نام : سیدرضا

نام خانوادگی : میرموسایی

تاریخ تولد : 1330

برگزیده شده در حوزه : تبلیغ وترویج

منتخب دوره : بیست و یکم

سال انتخاب : 1394

 

آقای سیدرضا میرموسایی متولد 1330 از شهر قم، حافظ کل قرآن کریم و از پیشکسوتان تدریس و حفظ قرآن کریم است.
وی به عنوان استادی متخلق به اخلاق قرآنی بیش از 30 سال است که به طور مستمر به فعالیت‌های قرآنی اشتغال دارد، از جمله:

· داوری در ده‌ها مسابقه محلی، استانی و کشوری در رشته حفظ قرآن کریم
· تدریس و آموزش قرآن کریم در مراکز دارالقرآن نیروهای مسلح
· تربیت شاگردان فراوان در رشته حفظ قرآن کریم

سیدرضا میرموسایی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و چهره برتر قرآنی سال ۹۶ که در دوازدهمین همایش تکریم چهره‌های برتر قرآنی مورد تجلیل قرار گرفت، متولد سال ۱۳۳۰ در یکی از روستاهای قم هستم. آشنایی اینجانب با قرآن نیز از سنین طفولیت بود یعنی در دوران مدرسه و دبستان قرآن می‌خواندم و تقریبا با روخوانی و روان‌خوانی قرآن آشنا شدم و اینکه بنده به حمد الهی توانستم حافظ قرآن شوم، زمینه این حفظ به همان دوران طفولیت و انس با قرآن بازمی‌گردد که اگر این زمینه وجود نداشت، قطعا کار حفظ قرآن برای بنده در سنین بالا مشکل می‌شد.

چهره قرآنی برتر سال ۹۶ ادامه داد: بنده از سال ۱۳۶۳ یعنی تقریبا شش سال پس از انقلاب اسلامی کار حفظ قرآن را آغاز کردم و این امر به این دلیل بود که چون در آن زمان بنده نزدیک به ۳۳ سال سن داشتم و با قرائت قرآن کریم نیز آشنا شده بودم، فکر کردم که شاید در این سن دیگر موفقیت چندانی در زمینه قرائت نداشته باشم و به همین منظور به حفظ قرآن روی آوردم.

وی با بیان اینکه حفظ قرآن خود را مدیون عنایات الهی می‌دانم؛ چرا که در این زمینه حتی تشویق خاصی نیز از جایی نداشتم، تصریح کرد: در ابتدا با یکی از برنامه‌های رادیو قرآن که مربوط به حفظ چند آیه از قرآن بود و در طول هفته پخش می‌شد، کار حفظ را آغاز کردم و در ادامه نیز پس از چندی توانستم تا به کلاس درس مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان راه پیدا کنم که البته پیش از ورود به کلاس درس استاد، توانسته بودم تا چند جزء از قرآن را حفظ کنم.

میرموسایی افزود: با وجود مشکلات زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندان بالاخره پس از پنج سال یعنی در سال ۱۳۶۸ همراه با توفیق الهی موفق به حفظ کل قرآن کریم و سپس به تدریس حفظ مشغول شدم و یکی از جلساتی را که بنده به توصیه استاد سلیمی راه‌اندازی کردم و شاید بعد از جلسه مرحوم استاد فاطمیان از اولین جلسات حفظ قرآن بود، جلسه مسجد یاسین بود که این جلسه به مدت تقریبا سه سال به طول انجامید و از افراد شاخص و حاضر در آن جلسه می‌توان به امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم اشاره کرد.

چهره قرآنی برتر سال ۹۶ ادامه داد: بعدها بنده در نیروهای مسلح و نیز برای دانشجویان عزیز نیز برنامه‌هایی داشتم و کم‌کم به عرصه داوری در مراحل مختلف وارد شدم که حتی یک بار نیز در سال ۹۲ به عنوان داور مسابقات بین‌المللی قرآن انتخاب شدم.

میرموسایی در ادامه افزود: اولین سالی که بنده در مسابقات حفظ قرآن کریم شرکت کردم، سال ۱۳۶۶ بود که در مسابقات کشوری و رشته ۱۰ جزء رتبه اول و در مسابقات بین‌المللی نیز رتبه سوم را در ثلث قرآن به دست آوردم. همچنین، بنده دو رتبه اولی حفظ کل قرآن را نیز در مسابقات قرآن نیروهای مسلح دارم.
وی در ادامه در رابطه با معیارهای انتخاب چهره‌های برتر قرآنی نیز بیان کرد: یک نفر اهل قرآن باید الگو و اسوه باشد و رفتار و کردارش قرآنی باشد و در مسیر حرکت به سمت قله‌های اخلاق قرآنی باشد. همچنین، سبک زندگی و شیوه زیستن ایشان نیز باید به تعبیر مقام معظم رهبری قرآنی باشد. آنچه که انسان از قرآن می‌آموزد باید برای او الگو باشد و بتواند از آیات الهی دائما استفاده کند تا ان‌شاءالله از گناه و خطا مصون بماند.

چهره قرآنی برتر سال ۹۶ در رابطه با مشکلات جامعه قرآنی نیز تصریح کرد: یک مشکل عمده‌ای که شاید درد دل خیلی از عزیزان در جامعه قرآنی ما باشد، عدم توجه مسئولان فرهنگی به قرآن است. البته نه اینکه اصلا توجهی نباشد، ولی این توجه اندک است و در حدی که مقام معظم رهبری نسبت به آن تأکید دارند، نیست به ویژه در مسئله تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن هنوز نتوانسته‌ایم پس از گذشت شش سال از این بیانات کار چندان زیادی انجام دهیم.

وی افزود: ما باید به قضیه قرآن با این دید بنگریم که تمام بنای این نظام مقدس از قرآن و اهل بیت(ع) است، در این صورت هرچه بتوانیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و بودجه‌های فراوانی را به امر قرآن اختصاص دهیم. ولی متأسفانه امروز شاهد هستیم که هر ساله بودجه قرآنی کشور کاهش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری لازم برای قرآن انجام نمی‌شود.

میرموسایی اظهار کرد: وجود موازی‌کاری در میان نهادها و سازمان‌های قرآنی نیز از دیگر مشکلات موجود در این زمینه است در این رابطه باید جایگاهی همانند یک سازمان مستقل و مختص برنامه‌های قرآنی کشور برای قرآن در نظر گرفته شود که زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری هدایت شده و فعالیت کند که اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از مشکلات جامعه قرآنی حل خواهد شد.

چهره قرآنی برتر سال ۹۶ تصریح کرد: بنده البته همواره اعتقاد دارم که جای یک وزارتخانه قرآنی در کشور خالی است و پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در کشور، می‌طلبد که به این سمت یعنی ایجاد یک وزارتخانه مستقل برای قرآن یا حداقل یک سازمان منسجم قرآنی که همه نهادها و دستگاه‌های دیگر قرآنی زیر نظر آن فعالیت کنند، حرکت کنیم.

تعداد بازدید : ۳,۰۶۲

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر