۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

حسین مظاهری

حسین مظاهری
پژوهش
دوره بیست و یکم

نام : حسین

نام خانوادگی : مظاهری

تاریخ تولد : 1313

برگزیده شده در حوزه : پژوهش

منتخب دوره : بیست و یکم

سال انتخاب : 1394

 

مرجع عالیقدر حضرت آیة‌الله االعظمی آقای حاج شیخ حسین مظاهری، در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در «تیران»، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان و در خانواده‌ای مذهبی و روحانی و دوستدار خاندان پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پا به عرصۀ وجود نهادند. تقید به شریعت و کوشش برای انجام واجبات و ترک محرمات الهی از ویژگی‌های برجستۀ خانوادۀ آیه الله العظمی مظاهری به ویژه والد ایشان، مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسن مظاهری بود که این مساله، سهم بسزایی در رشد و تعالی روحی ایشان و علاقه مندی معظّم‌له در حوزۀ علمیه داشت.

آیة‌الله العظمی مظاهری، با پایان دادن به تحصیلات غیر حوزوی، در سال ۱۳۲۶هجری شمسی، برای تحصیل علوم دینی، وارد حوزۀ علمیۀ اصفهان شدند.

آیة‌الله العظمی مظاهری، با ورود به حوزۀ علمیۀ اصفهان دروس ادبیات را خدمت دو عالم ادیب، مرحوم حاج آقا جمال خوانساری و حاج آقا احمد مقدس فراگرفته و دروس سطح را نزد حضرات آیات خادمی، فیاض، طیب، ادیب ومدرس و منظومه حاجی سبزواری را در محضر مرحوم آیةالله حاج شیخ محمود مفید آموختند.

حضرت آیةالله العظمی مظاهری، در سال‌های زندگی پر برکت خود خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی را به انجام رسانیده‌اند که تا هم اکنون نیز ادامه دارد. از جمله خدمات معظّم‌له که تحوّل بزرگی در حوزه‌های علمیه ایجاد کرد، اهتمام ویژه به درس اخلاق و پرورش روحیۀ معنوی فضلاء و طلاب جوان بود. ایشان پیش از انقلاب با اصرار واستقبال فضلاء وطلاب، درس اخلاق خود را ابتدا در مدرسه فیضیۀ قم آغاز کردند. و اکنون متجاوز از چهل و پنج سال است که این دروس به طور مداوم تشکیل می‌گردد و از این رهگذر، شاگردان و طلاب فاضلی به مکتب شیعه تقدیم شده است. آیةالله العظمی مظاهری در امر سامان دادن به حوزه‌های علمیه نیز در پیش و پس از انقلاب خدمات شایانی داشته‌اند. از جمله، در پیش از انقلاب، به همراه بزرگانی چون آیةالله مصباح یزدی و آیةالله خرازی در تنظیم و تدوین برنامه‌های علمی و آموزشی موسسۀ در راه حق شرکت جستند که برکات بسیار عظیمی را به همراه داشت. در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی نیز با هجرت ایشان از حوزۀ علمیۀ قم به شهر اصفهان، حوزۀ علمیۀ اصفهان استقلال یافت. در دورۀ حضور معظّم‌له در اصفهان نیز خدمات فراوانی به آن حوزه کهن ارزانی گشته که از جمله می‌توان به تاسیس «مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان»، «مرکز آموزش‌های تخصصی حوزه علمیه اصفهان»، «مرکزمشاورۀ حوزۀ علمیۀ اصفهان»، «مرکز خدمات حوزۀ علمیۀ اصفهان با بخش‌های مختلف بیمه، مسکن، قرض الحسنه، دفتر تعاون و...» ، «مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزۀ علمیۀ اصفهان» و نیز «مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان» اشاره کرد.

آیة الله العظمی مظاهری سالیان بسیاری در حوزه‌های علمیه علاوه بر دروس اخلاق به تدریس دروس مختلف فقهی، اصولی، فلسفی، اقتصادی و... پرداخته‌اند. ایشان چندین بار، شرح منظومه، نهایةالحکمة و بخش‌هائی از اسفار اربعه را تدریس نموده واز سال ۱۳۵۶ تا کنون به تدریس دروس خارج فقه و اصول اشتغال داشته‌اند. معظّم‌له طی این سالها بسیاری از ابواب فقهی همانند طهارة، صلوة، صوم، خمس، زکوة، حجّ، امر به معروف و نهی از منکر، بیع، اجاره، مضاربه، شرکت، ضمان، حواله، کفالت، صلح، حجر، قرض، فلس، قضا، شهادات، حدود ودیات، ولایت فقیه و... و همچنین بیش از پنج دوره کامل مباحث علم اصول فقه و یک دوره مبحث قواعد فقهیه را در حوزه علمیه قم و اصفهان تدریس فرموده‌اند. معظّم‌له در ضمن تدریس از تالیف و پژوهش نیز غافل نبوده و کتاب‌های فراوانی را به میراث مکتوب شیعه افزوده‌اند. فهرست آثار و تالیفات منتشر شده آیة الله العظمی مظاهری، بدین شرح است:

قرآن کریم

۱- معارف اسلام در سوره یس
۲- معاد در قرآن

فقه

۳- الحاشیة علی العروة الوثقی
۴- رساله توضیح المسائل (احکام، اخلاق، عقائد)
۵- فقه الولایة و الحکومة الاسلامیه (تقریرات درس خارج فقه ولایت فقیه معظم‌له در ۳ جلد)
۶- مناسک حج
۷- احکام عمره مفرده
۸- استفتائات حجّ و عمره
۹- نکته‌هایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی
۱۰- ۷۰ نکته فقهی و اخلاقی مورد احتیاج در حجّ و عمره
۱۱- عصاره دین
۱۲- عوائد الاصول الصّغیر

رجال

«الثقاة الاخیار من رواة الاخبار: » این کتاب که «موسوعه رجالیون ثقه» می باشد

اعتقادات

الیوم الآخر
الامامة و الولایة فی القرآن (با همکاری حضرات آیات: محمدی گیلانی، محمد یزدی، مصباح، موسوی)
برنامه زندگی
اسلام آیین رستگاری (شرح اصول و فروع دین اسلام)

نرم افزارهای منتشر شده

نرم افزار خورشید معرفت (حاوی ۱۲۰ ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم‌له)
نرم افزار صفای دل، دفتر اوّل (حاوی ۱۰۰ ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم‌له)
نرم افزار صفای دل، دفتر دوّم (حاوی ۷۰ ساعت صوت از دروس اخلاق معظّم‌له و متن برخی از کتب اخلاق)
نرم افزار تهذیب نفس، شامل دروس اخلاق معظم‌له به صورت صوتی
نرم افزار ازدواج و خانواده شامل سلسله مباحث اخلاقی معظم‌له در زمینه ازدواج و خانواده حاوی۱۲۰ سخنرانی صوتی
عاشورا؛ معلّم اخلاق
اخلاق از دیدگاه قرآن و عترت (تبیین فضائل و رذائل اخلاقی)
ره توشه حج (بیانات اخلاقی پیرامون حج و عمره)
عوامل سقوط انسان
فضیلت‌های فراموش شده
حق‌النّاس از دیگاه قرآن و عترت
اخلاق کسب و کار

تعداد بازدید : ۲,۹۴۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر