۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

سیدجعفر کشفی

سیدجعفر کشفی
چاپ و نشر
دوره بیست و دوم

نام : سیدجعفر

نام خانوادگی : کشفی

تاریخ تولد : 1325 استهبان

برگزیده شده در حوزه : چاپ و نشر

امضای هنری : حجت کشفی

منتخب دوره : بیست و دوم

سال انتخاب : 1396


فعالیت‌های قرآنی

۱.کتابت قرآن به خط نسخ ایرانی؛ یک بار به طور کامل
۲. کتابت قرآن به خط محقق؛ بیش از ۲۰ جزء آن آماده شده در ۲۰۰۰ صفحه
۳. کتابت قرآن به خط ثلث؛ پنج جزئی در حدود ۵۰۰ صفحه
۴. کتابت قرآن به خط توأمان نویسی؛ در ۳ جزء
۵. کتیبه نگاری قرآن: در طول نزدیک به نیم قرن که از جمله آنها حرم مطهر سامراء، حسینیه شیعیان بحرین، حرم حضرت معصومه(س)، مدرسه فیضیه و معصومیه قم، مسجد جمکران و الغدیر قم و حرم حضرت رقیه (س) در سوریه
۶. کتابت بیش از هزار قطعه قرآنی در ابعاد مختلف در موزه شهدا، موزه آستان حضرت معصومه(س) و غیره
تحقیقات قرآنی:
۷. تدریس و ایراد سخنرانی‌های علمی متعدد از جمله: ۹۰ خطبه به زبان عربی با عنوان «من ادب الخطب»
۸. تفسیر آئینه نور با عنوان «نور علی نور»

در سال 1342 از اصطهبانات استان فارس که الآن استهبان شده است، به قم آمد. چیزی که تقریبا در خانواده او رایج بود و همین باعث شد که به سمت علوم دینی بیاید، این بود که خانواده او، خانواده‌ای روحانی بود و اعضای خانواده عموما روحانی بودند.

منتها در کنار مسائل و معلومات دینی، ادبیات فارسی و خوشنویسی در خانواده وی بسیار مورد توجه بود. او نیز در کنار درس طلبگی، هنر خوشنویسی را انجام می‌داد. ر سال 1345 به کشور عراق و شهر نجف اشرف رفت و در حوزه علمیه نجف که برای تحصیل به آنجا رفته بود، با خط ثلث آشنا شد. در شیراز با مرحوم حمید دیرین که از اساتید نستعلیق‌نویس خیلی خوب بود و از شاگردان مرحوم سید حسین میرخانی بود، آشنا شد.

مرحوم میرخانی بنیان‌گذار انجمن خوشنویسان در دهه 40 و 50 بود. آقای حمید دیرین وی را به کلاس‌های خوشنویسی دعوت کرد و خیلی به او محبت داشت.

پس از تأسیس موزه شهدا فرصتی به دست آورد تا بیشتر به خوشنویسی بپردازد. در موزه شهدا غرفه‌ای برای یادمان شهدا تأسیس شد و مسئولیتش به وی محول شد و به کمک هنرمندان و خوشنویسان و نقاشان و تذهیب‌گران این موزه توسعه پیدا کرد.

موزه شهدا به فعالیت خود ادامه می‌داد و او ارتباطی از سال 60 با انجمن خوشنویسان ایران پیدا کرد و تا سال 70 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان بود. این حشر و نشر با هنرمندان برای وی خیلی سودمند بود.

در این سال‌ها مسئولیت‌هایی بدین شرح داشت: مدتی مسئول فرهنگی بنیاد شهید بود. مدتی به عنوان مبلغ دینی به سوئد رفت و بعد به عنوان نماینده فرهنگی در آنجا به فعالیتم ادامه داد.

در دوره اول مجلس شورای اسلامی از سال 59 تا 63، نماینده مجلس بود.

بعد از برگشتن به ایران کارهای کتیبه و سفارش‌هایی را که مناسب حالش بود، انجام می‌داد. سال 69 به قم منتقل شد و در کارگاه آستانه حضرت معصومه (س) به مناسبت حفظ آثار موزه و کتابخانه، تا امروز مشغول هست.

تعداد بازدید : ۳,۰۷۷

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر