بخش جهاد تبیین
1ـ عنوان طرح: روایت ما و روایت آنها/ جنگ روایتها
2- نام کمیته: رسانه
3 ـ سابقه قبلی دارد خلاصه سوابق:
طرح حاضر در سه نمایشگاه حضوری پیشین با شکل و ساختار نسبتاً متفاوتی باعنوان "قرآن و رسانه" اجرا شده است. اساساً پیشنهاد افزودن بخش رسانه به نمایشگاه بین المللی قرآن کریم توسط همین گروه کاری مطرح و اجرا شده است که در تجربیات مختلف بازخورد خوبی از سوی بازدیدکنندگان و به ویژه فعالان رسانه ای و قرآنی دریافت شده است.
4ـ مخاطب (تعداد/ سطح/ گروه سنی و...):
عموم مردم، به ویژه فعالان رسانه ای و قرآنی کشور
5ـ توضیح انطباق طرح با اهداف و شعار نمایشگاه:
به نظر میرسد امروزه گسترش گفتمان قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان و حرکت به سمت تبیین دستاوردها و بیان صحیح روایت ها، با ایجاد فضای رسانه ای قوی و تولید محتوای ارزشمند و جذاب اتفاق میافتد، بنابراین آنچه در اهداف و سیاست های نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با عنوان "توجه به استفاده ویژه از فضای مجازی و رسانههای نوین" مورد تأکید قرار گرفته از همین موضوع بر میآید.
در این بخش نیز به دنبال آن هستیم تا عموم مردم به ویژه جامعه رسانهای و قرآنی کشور را به این موضوع فرابخوانیم که رسانه ها در دنیای امروز نقش اثرگذار و نهایی را دارند و در حوزه انتقال مفاهیم دقیق و صحیح قرآنی و به تعبیری روایت صحیح، باید برای آن اندیشه کرد.
6ـ ضرورت، اهداف و نتایج اجرای طرح(با توجه به اهداف و سیاستها):
آشنایی عموم مردم به ویژه فعالان قرآنی در سطوح مختلف اعم از مدیران، کارشناسان و مربیان با شیوههای بهرهبرداری از رسانه در موضوعات آموزش و تبلیغ و ترویج قرآن کریم، برای جامعه امروز ایران یک اصل ضروری است و این ضرورت تا بدانجا اهمیت دارد که باید هرچه سریعتر نسبت به ارائه آموزش های سواد رسانه ای برای جامعه به ویژه نسلهای جوان اقدام کرد.
همینطور ضروری است خانواده ها و فعالان جامعه قرآنی بدانند در دنیای امروز چطور از رسانه ها برای آموزش و تبلیغ و ترویج ادیان بهره برداری میکنند و در این میان جنبه های مختلف مثبت و منفی را به فرزندان، دانش آموزان و دانشجویان انتقال دهند.
ضعف مشهود در بکارگیری عناصر رسانه ای در فعالیتهای قرآنی و دینی و صرف انجام فعالیتهای سنتی قرآنی، تاکنون ضربات مهلکی را بر پیکره جامعه قرآنی زده و ریزش مخاطبان را درپی داشته است. از این منظر ضروری است که اقدامات ویژهای برای شناخت فرصتها و کارایی و اثربخشی رسانه ها برای فعالان قرآنی برگزار شود.
در دیگر سو امروز با جریان رسانه ای قوی در جبهه مقابل انقلاب اسلامی مواجه هستیم که روایت های جدید و خاص خودش را در روند تحولات جاری جامعه بیان میکند و از این منظر ضرورت شناخت دقیق عناصر رسانهای و زوایای پیدا و پنهان ماجرا برای مخاطب هوشمند بیش از پیش نمایان میشود.
7- جنبههای نوآورانه طرح:
هر آنچه در حوزه رسانه و آشنایی با مباحث سواد رسانهای ارائه میشود با رویکرد جنگ روایتها خواهد بود تا به روزترین مباحث این حوزه برای بازدیدکنندگان مرور شود.
8- شرح ابعاد و روش اجرای طرح:
1. جهاد تبیین و جنگ روایتها کار ویژه اصلی بخش رسانه خواهد بود و در این زمینه مجموعه 10 موشن گرافیک از موضوعات مهم حوزه رسانه آماده و از طریق مانیتور پخش خواهد شد.
2. در این موضوع آماده سازی و تدوین کار محتوا دارای اهمیت میباشد تا مخاطبان به نوع و زاویه نگاه رسانه های موافق و مخالف پی ببرند.
3. همچنین در این موضوع از بیانات رهبری معظم انقلاب نیز در تشریح این موضوع بهره خواهیم برد.
4. هر موشن گرافیک با زمان یک دقیقه دارای متن، صدا (نریشن) و تصاویر گرافیکی میباشد.
5. در حاشیه هر مانیتور یک تابلو اینفوگرافیک شامل اطلاعات کاملتری از موضوع مطرح شده در همان موشن گرافیک طراحی و ارائه خواهد شد.