۱۳ فروردین ۱۴۰۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ماهیت شورای فرهنگ عمومی کشور احیای سنت‌های مختلف جامعه است

ماهیت شورای فرهنگ عمومی کشور احیای سنت‌های مختلف جامعه است
اسماعیلی گفت: ماهیت شورای فرهنگ عمومی کشور احیای سنت‌های مختلف جامعه است و اینکه برای اولین‌بار روز محصول‌ها را وارد تقویم رسمی کشور کردیم، اقدام مبارکی است.

به گزارش ستاد خبری سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از اعلام تصویب هفت روز محصول در تقویم رسمی کشور در اتاق کنفرانس ستاد مرکزی تشریفات مصلی امام خمینی (ره) گفت: اینکه برای اولین‌بار روز محصول‌ها را وارد تقویم رسمی کشور کردیم، اقدام مبارکی بود.


اسماعیلی ادامه داد: اینکه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته ممکن است باعث این تلقی شود این شورا به حوزه‌های خاص و نخبگی فرهنگ توجه می‌کند. در حالی که ماهیت این شورا توجه به احیای سنت‌های مختلف در لایه‌های مختلف جامعه است. ما هیچ حوزه‌ای به فراگیری محصولات غذایی نداریم. کدام خانواده‌ای را سراغ دارید که نسبت به استفاده از نان بی‌نیاز باشد؟ نسبت به استفاده از محصولات غذایی بی‌نیاز باشد؟


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سیاست‌گذاری اشتباه در زمینه امنیت غذایی و تامین سبد غذا آثار خود را بعدها می‌گذارد. در دهه ۶۰ به واسطه فشارها نظام اقتصادی کوپنی حاکم شد. آن محصولاتی که در بسته حمایتی دولت قرار گرفت، آثارش را در دهه‌های بعد بر سلامت مردم گذاشت. ان‌شاء‌الله دکتر امامی و دکتر خادمی برای روز محصول‌ها رویداد‌های مختلف تعریف کنند. این رویدادها باید در شهرستان‌ها و استان‌ها دنبال شود. 


به گفته وی، من معتقدم یکی از مهمترین جاهایی که می‌توانیم فرهنگ عمومی را تحت‌تاثیر قرار دهیم، همین جا یعنی حوزه گندم و نان است. ما این جلسه را نمادین می‌دانیم و خوشحالیم که پای صحبت اصناف نشستیم.


اسماعیلی با بیان اینکه دولت ما دولت مردمی است و یکی از مهمترین مولفه‌های دولت احیای سنت‌های مردمی است، توضیح داد: ما این همه مفاخر و روزهای مهم در کشور داریم، ولی الان برخی از آداب غربی‌ها در کشور ترویج می‌شود. در حالی در ایران مهد تمدن دنیاست، جشن‌های مختلف مورد توجه بوده است. بنای اسلام عزیز هم این است که سنت‌های نیکو را امضا می‌کند؛ مثل نوروز که این همه آداب و دعا برایش داریم.


به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردم ما هم بلدند که مسائل شرعی و ملی‌شان را تنظیم‌ کنند. امروز که روز شهادت امیرالمومنین (ع) بود، شما مظهر احترام عمومی مردم را دیدید. این موضوع نشان می‌دهد که فرهنگ ما عمیق است و ریشه‌های اصیل دارد. 

گفتنی است ماده واحده تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور که در جلسه ۸۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید، به شرح ذیل است. 


مناسبت‌های مصوب جهت درج در متن تقویم:
۱۵ مهر روز جهانی حماسه فلسطین - طوفان‌الاقصی
۲۵ مهر روز نسل‌کشی کودکان و زنان فلسطینی
۱۲ دی روز علوم انسانی اسلامی - بزرگداشت علامه مصباح یزدی
۳۱ فروردین روز گندم و نان
۲۰ اردیبهشت روز گل محمدی و گلاب
۳۱ مرداد روز عسل
۲۵ شهریور روز خرما
۵ آبان روز زعفران
۷ آبان روز انار
۴ آذر روز زیتون
۵ آوریل روز جهانی کودک فلسطینی

 
 سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «می‌خوانمت» از یکم تا چهاردهم فروردین‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) هر روز از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد پذیرای علاقه‌مندان به قرآن کریم خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱۳۶

درباره سی‌ و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

«می خوانمت»
دوباره این شعار نمایشگاه ما در دوره سی و یکم است تا عهدی باشد برای همیشه خواندن قرآن و انس با این کتاب الهی. به حول و قوه پروردگار مهربان، آغاز این رویداد اول فروردین ماه سال 1403 است و با امید به فضل او، تا چهاردهم فروردین در محل مصلی امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان می باشیم.

تماس با ما

تلفن پشتیبانی : 02161905

ساعت پاسخگویی : 8 تا 12

ساعت کار نمایشگاه : 17 تا 24

آدرس : مصلای امام خمینی (ره)

فوتر